Novinky, Tipy, Zaujímavosti,

Nóri postavia lodný tunel. Investícia bola plánovaná na 100 rokov

13.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto. youtube.com/@TheImpossibleBuild). Nórsko začalo s prípravami na výstavbu prvého lodného tunela na svete, ktorý umožní bezpečný prejazd veľkých námorných lodí. Tunel sa má vybudovať pod polostrovom...

13.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto. youtube.com/@TheImpossibleBuild).

Nórsko začalo s prípravami na výstavbu prvého lodného tunela na svete, ktorý umožní bezpečný prejazd veľkých námorných lodí. Tunel sa má vybudovať pod polostrovom Stadlandet na západnom pobreží Nórska. Zaujímavosťou je, že jeho výstavba sa plánuje už viac ako 100 rokov.

Nórsko začalo s prípravami na výstavbu prvého lodného tunela na svete.
Foto. youtube.com/@TheImpossibleBuild

Prvé myšlienky na výstavbu lodného tunela sa objavili už v 19. storočí, ale až v roku 2010 Nórska pobrežná správa (NCA) vypracovala variantný koncept realizácie projektu. V roku 2017 vypracovali konečný technický návrh, ktorý zohľadňoval všetky štrukturálne aspekty a vplyvy na životné prostredie a krajinu.

Cieľom výstavby tunela je vyhnúť sa plavbe v nebezpečných vodách, ktoré obklopujú polostrov Stadlandet. Tieto vody sú známe silnými prúdmi a častými búrkami, ktoré sa môžu vyskytovať 100 dní v roku. Vďaka tunelu nebudú musieť námorné lode oboplávať polostrov, čo výrazne skráti čas plavby, zlepší podmienky plavby a zvýši bezpečnosť lodnej dopravy. Tunel sa stane aj turistickou atrakciou.

Parametre a náklady na prvý lodný tunel

Lodný tunel bude dlhý 1,7 km a s portálmi 2,2 km. Jeho výška sa očakáva až 50 m a šírka 36 m. Celkové investičné náklady sa odhadujú na 3,4 miliardy nórskych korún (približne 350 miliónov eur). Spoločnosť Cowi poskytuje technické poradenstvo a získala 21 miliónov USD na projekt.

Technické výzvy pri výstavbe tunelov

Pri výstavbe tunela je nutné raziť do gneisových metamorfovaných hornín. Odhaduje sa, že sa vyťaží približne 5,4 milióna m3 materiálu. Materiál na stavenisko sa bude dopravovať po mori, keďže cesty v regióne nie sú vhodné pre ťažké stavebné vozidlá.

Tunel sa bude realizovať banskými metódami. Rozsah tohto projektu je nesmierne pôsobivý. Podľa nórskych zdrojov bude na prepravu vyťaženého materiálu potrebných približne 750 000 nákladných áut. V konečnom dôsledku bude nová križovatka schopná prijať 70 až 120 lodí denne. Okrem trajektov, výletných lodí a nákladných lodí budú v určitých časoch povolené aj malé súkromné lode. (Aktívna konštrukcia)

Výstavba tunela má veľký význam pre hospodársky rozvoj a cestovný ruch v regióne. Umožní veľkým kontajnerovým lodiam a výletným lodiam bezpečne prechádzať cez najnebezpečnejšie vody na nórskom pobreží.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Podvodný tunel spojí Afriku s Európou. Očakáva sa, že bude stáť 6 miliárd libier

Diera v hore je dlhá takmer 25 km. Je to najdlhší cestný tunel na svete


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Najlacnejšie dieselové autá na trhu: Objavte ich všetky!

13.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@torquecars). Dieselové motory boli kedysi neoddeliteľnou súčasťou každého automobilu, no v posledných rokoch čelia veľkej konkurencii zo strany benzínových, hybridných…

Nové Suzuki Jimny: Páči sa nám v štýle Jeep Wrangler!

13.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autocartv9219). Suzuki nám povedala, že jej SUV nebude elektrické. Tento dátum sme už poznali, no prekvapilo nás, keď na medzinárodnej…

Bitka s hrdzou: Ktoré autá prežijú najdlhšie?

13.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Pascal Huot). Klimatické podmienky, soľ na cestách a dlhé zimy – to všetko kladie vysoké nároky na odolnosť áut voči…

Honda 2025: Športová ikona Prelude a modernizovaný HR-V v plnej paráde!

13.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@motorfuture2025). Honda pripravuje na rok 2025 veľké prekvapenia! Inovovaný crossover HR-V zaujme sviežim dizajnom a vylepšenou technológiou, zatiaľ čo návrat…

Stabilita alebo brzdenie? Ako správne rozhodnúť o vašich pneumatikách.

13.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Máte dve lepšie pneumatiky a rozmýšľate, na ktorú nápravu ich nasadiť? Zdá sa to ako banálna otázka, no…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov