Novinky, Tipy, Zaujímavosti,

Diera v hore je dlhá takmer 25 km. Je to najdlhší cestný tunel na svete

9.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@zacaze). Odfiltruje pevné častice a oxid dusičitý. Vnútorné osvetlenie napodobňuje efekt východu slnka. Je to viac ako najdlhší cestný tunel na svete. Tunel Lærdal je...

9.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@zacaze).

Odfiltruje pevné častice a oxid dusičitý. Vnútorné osvetlenie napodobňuje efekt východu slnka. Je to viac ako najdlhší cestný tunel na svete. Tunel Lærdal je majstrovským dielom inžinierstva.

Diera v hore je dlhá takmer 25 km, najdlhší cestný tunel na svete.
Foto: youtube.com/@zacaze

Výstavba sa začala

V roku 1992 sa nórsky parlament zaviazal vytvoriť trasu medzi Oslom a Bergenom, na ktorej by neboli problémy s hornatým terénom a nepredvídateľnými cestovnými poriadkami trajektov. Dôležitou súčasťou vypracovaného riešenia bol projekt tunela Laerdal. V roku 1995 sme začali s výstavbou, ktorú sme po piatich rokoch dokončili. Na razenie tunela sme museli vykopať 2 500 000 metrov kubických horniny, čo je ťažko predstaviteľné množstvo. Trasu tunela sme podrobne naplánovali tak, aby bola čo najbezpečnejšia a najkratšia. Začína sa v Aurlandsvangen v Aurlande a končí južne od Lærdalsøyri v Lærdale.Investícia stála 1,082 miliardy nórskych korún – približne 113,1 milióna USD.

Najdlhší tunel na svete – projekt

Tunel Lærdal nie je len skratkou na pôsobivé spojenie dvoch miest – jeho cieľom bolo zlepšiť komunikáciu, aby bola cesta nielen bezpečná, ale aj pohodlná. S cieľom vyhnúť sa negatívnym psychologickým účinkom, ktoré môže mať dlhá jazda v monotónnom prostredí, je tunel rozdelený na štyri časti, z ktorých každá sa začína priestrannou jaskyňou. Tieto jaskyne, osvetlené relaxačným modrým a žltým svetlom, vytvárajú efekt podobný východu slnka a ponúkajú vodičom „vizuálnu úľavu“ a oddych od uniformnej krajiny tunela. Okrem toho boli pre lepšie vedenie trasy na každom kilometri nainštalované značky s informáciami o prejdenej vzdialenosti a zostávajúcej vzdialenosti, ktorú treba prejsť. Každý deň prejde cez zariadenie približne dvetisíc áut.

Nórsko – Tunel Lærdal.

Bezpečnosť v tuneli Laerdal

Tunel síce nemá núdzové východy, ale ponúka množstvo bezpečnostných prvkov: núdzové telefóny každých 250 metrov, hasiaci prístroj každých 125 metrov, pätnásť parkovacích miest pre väčšie vozidlá a núdzové výklenky pre autá každých 500 metrov. Bezpečnostné strediská monitorujú tunel 24 hodín denne. Aj keď je tunel vytesaný do skaly, je v ňom dostupná rádiová a mobilná komunikácia. Rýchlostné kamery na niekoľkých miestach slúžia na udržiavanie bezpečnej rýchlosti. V tuneli sa nachádza aj jedno z najmodernejších zariadení na čistenie vzduchu. Toto zariadenie, prvé svojho druhu na svete, zabezpečuje optimálnu kvalitu vzduchu filtrovaním pevných častíc a oxidu dusičitého. Čerstvý vzduch sa do tunela nepretržite nasáva cez oba vchody, zatiaľ čo znečistený vzduch sa účinne odstraňuje cez špeciálny ventilačný tunel.

Každý, kto chce navštíviť tunel, by sa mal poponáhľať. Budúci rok sa bude zariadenie významne modernizovať, aby spĺňalo meniace sa bezpečnostné normy Európskej únie. Rekonštrukcia môže trvať až päť rokov. Počas určitého obdobia sa bude rekonštrukcia vykonávať len medzi 18.00 a 6.00 hodinou, zatiaľ čo počas dňa bude tunel otvorený pre prechádzajúcu verejnosť.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Kde sa nachádza most Storseisundet? Na toto miesto sa vodiči vydávajú na „púť

Obrovský most spája Európu a Áziu. Má piliere s dĺžkou 165 m a viacero jazdných pruhov. Viete, kde sa nachádza?


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Používate aplikácie v aute? Nemáme dobré správy

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Lesics). Predseda Úradu pre elektronické komunikácie oznámil, že nulová sadzba pre niektoré aplikácie nebude povolená. Vyplýva to z nariadení EÚ…

Čínsky bestseller v Európe. Ford sa obáva novej konkurencie

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Auto_4K). BYD Seagull by mal byť cenovým knokautom pre západných výrobcov, hoci sankcie EÚ to môžu zmeniť. Niektorí z nich…

Najkratšia diaľnica na svete. Je dlhá len jeden meter!

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels). Najkratšia diaľnica na svete sa nachádza v Európe, hoci hneď na začiatku treba zdôrazniť, že nejde o…

Čo znamená uterák na prístrojovej doske auta?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Covercraft1965). V krajinách, kde je všeobecne vyššia teplota ako na Slovensku, si vodiči áut rozprestierajú na palubných doskách uteráky, ktoré…

Aká je životnosť pneumatík. Musíte ich meniť po 100 000 km?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mr.Anuwat Rumrod). Pneumatiky majú obmedzenú životnosť a môžu sa opotrebovať, aj keď sa vôbec nepoužívajú. Musíte ich však meniť, ak…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov