01.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Scharfsinn).
Až 72 percent mechanikov nemá pochybnosti o tom, že výrobcovia automobilov im úmyselne sťažujú prácu pri novších vozidlách. Takéto údaje pochádzajú z prieskumu medzi majiteľmi autoservisov. Akým spôsobom výrobcovia vozidiel dbajú na to, aby namiesto nezávislých servisov používatelia áut stavili na autorizované servisy?

Foto: shutterstock.com/Scharfsinn
V prieskume s majiteľmi 132 nezávislých servisov sa pýtali napríklad na hodnotenie trvanlivosti novších automobilov a názor na spoluprácu s výrobcami áut.
Výsledky sú šokujúce – len 3 percentá opýtaných vidia vo výrobcoch automobilov „potenciálnych partnerov podporujúcich opravy nových áut“.
Výrobcovia blokujú prístup k informáciám
Ako hlavný problém mechanici uvádzajú obmedzený prístup k technickej dokumentácii, elektrickým schémam a diagnostickým nástrojom. Ešte horšie je, že aj keď si mechanici zakúpia platený prístup k online nástrojom od výrobcov, „informácie nie sú vždy kompletné alebo užitočné“.
Ďalšie bariéry predstavuje elektronika a kódovanie, najmä v prípade moderných palubných systémov. Mechanici tiež zdôrazňujú, že klienti sú často odrádzaní od využívania nezávislých servisov hrozbou straty záruky.
„Výsledky prieskumu potvrdzujú to, čo pozorujeme každý deň v servisoch – súčasná motoristika sa stáva čoraz viac uzavretým svetom, ťažko obsluhovateľným bez podpory výrobcu,“ upozorňuje expert.
Čo sa najčastejšie kazí v nových autách?
O kvalite novších vozidiel neznejú odpovede príliš optimisticky. Podľa mechanikov najväčším zdrojom problémov je elektronika – tak odpovedalo 40 percent opýtaných.
Veľa problémov spôsobuje aj motor a jeho riadenie (38,5 percenta odpovedí). Viac ako 9 percent účastníkov ankety upozornilo na poruchy brzdového systému, 7 percent na problémy s odpružením a len 3 percentá uviedli rozvodový mechanizmus.
Nová zbraň výrobcov
Nie je tajomstvom, že výrobcovia automobilov sa snažia využiť každú príležitosť na presvedčenie kupujúcich, aby využívali služby autorizovaných servisov. V tomto kontexte stojí za pripomenutie prebiehajúcu diskusiu okolo predpisov DATA ACT.
Ide o európske právo týkajúce sa ochrany údajov, ktoré má platiť od 12. septembra 2025. Podľa expertov z CLEPA (Európske združenie výrobcov automobilových dielov) ich znenie obmedzuje prístup k údajom vozidiel pre nezávislé servisy.
Jednoduchšie povedané – výrobcovia čoskoro získajú mocný nástroj vplyvu na trh servisných služieb, pričom budú môcť napríklad blokovať prístup k diagnostickým informáciám „neautorizovaným“ servisom.

Foto: shutterstock.com/David Tadevosian
Až 20 percent dielov potrebuje programovanie
Z údajov vyplýva, že v novších autách až 20 percent dielov vyžaduje „naprogramovanie “ z úrovne palubnej elektroniky vozidla. V novších automobiloch sa to týka dokonca takých prvkov výbavy ako riadiace moduly jednotlivých komponentov, a dokonca aj reflektory.
Toto všetko vedie k situácii, kde nezávislé servisy čoraz viac strácajú možnosť konkurovať autorizovaným servisom. Mechanici sa cítia zradení a bojujú o prežitie v nerovnom boji s veľkými korporáciami.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nová európska legislatíva zmení celý automobilový priemysel
Ručná brzda na semaforoch: Prečo tento zvyk môže poškodiť vaše auto
Kontrolka paliva svieti: Koľko kilometrov ešte prejdete a čo robiť?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.