Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Rozdiel medzi filtrom pevných častíc a katalyzátorom. Čo robia a ako fungujú

28.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMCatalysts). Vodiči a dokonca aj špecializované servisy si často zamieňajú filter pevných častíc a katalyzátor a myslia si, že ide o tú istú časť. V...

28.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMCatalysts).

Vodiči a dokonca aj špecializované servisy si často zamieňajú filter pevných častíc a katalyzátor a myslia si, že ide o tú istú časť. V skutočnosti ide o dve odlišné časti, ktoré fungujú odlišne.

Rozdiel medzi filtrom pevných častíc a katalyzátorom. Čo robia a ako fungujú.
Foto: youtube.com/@BMCatalysts

Aby výrobcovia automobilov splnili vládne požiadavky na emisie výfukových plynov, navrhli rôzne systémy na obmedzenie emisií výfukových plynov.

Takto sa zaviedol katalyzátor a neskôr filter pevných častíc. Tieto dva komponenty majú podobnú úlohu, ale sú odlišné a fungujú odlišne a nezávisle od seba.

Čo je katalyzátor

Katalyzátor je súčasť výfukového systému vozidla, ktorá premieňa škodlivé plyny na čistejšie emisie. Jeho technický názov je katalyzátor.

Má spravidla valcovitý tvar a vo vnútri má voštinový systém. Pomocou chemických látok premieňa škodlivé plyny zo spaľovania paliva pred ich vypustením do atmosféry.

Ako funguje výfukový katalyzátor?

Mnohé katalyzátory obsahujú vzácne kovy, ako sú platina, ródium a paládium. Používajú sa na vytvorenie chemickej reakcie potrebnej na premenu oxidu uhličitého na vodu, oxid uhličitý a plynný dusík. K tejto reakcii dochádza v dôsledku vysokej teploty výfukových plynov. Katalyzátor sa preto montuje čo najbližšie k motoru.

Väčšina dnešných automobilov, či už s benzínovým alebo naftovým motorom, má katalyzátor.

Čo je filter pevných častíc

Filter pevných častíc je mechanický systém špecifický pre turbodieselové motory. Je známy ako filter pevných častíc – DPF alebo v prípade benzínových motorov ako filter pevných častíc – GPF.

Filter sa skladá z keramického jadra s valcovými otvormi, cez ktoré prechádzajú výfukové plyny. Je teda tiež súčasťou výfukového systému vozidla. Najmä dieselové vozidlá majú filter pevných častíc, ktorý je namontovaný hneď za katalyzátorom.

Ako funguje filter pevných častíc vo výfukových plynoch (DPF)?

Úlohou DPF alebo GPF je zachytávať sadze vo filtri, kým sa nedosiahne vopred stanovená úroveň naplnenia. Systém potom spustí proces regenerácie, pri ktorom sa zachytené častice spália pri vysokých teplotách, aby sa zničili.

Úlohou DPF alebo GPF je v podstate zabrániť uvoľňovaniu častíc vznikajúcich pri spaľovaní nafty alebo benzínu v motore do atmosféry.

Rozdiel medzi filtrom pevných častíc a katalyzátorom

Filtre pevných častíc a katalyzátory plnia rovnakú úlohu – znižujú emisie škodlivých plynov a častíc do atmosféry. Oba sú súčasťou výfukového systému vozidla a filtrujú výfukové plyny.

Katalyzátor funguje tak, že chemicky premieňa škodlivé plyny na menej škodlivé. Zatiaľ čo filter pevných častíc zachytáva a ničí pevné častice, ktoré vznikajú pri spaľovaní paliva.
Foto: youtube.com/@BMCatalysts

To sú však asi jediné podobnosti medzi týmito dvoma časťami.

Katalyzátor funguje tak, že chemicky premieňa škodlivé plyny na menej škodlivé. Zatiaľ čo filter pevných častíc zachytáva a ničí pevné častice, ktoré vznikajú pri spaľovaní paliva.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Táto farba z výfuku je signálom problémov s vozidlom. Okamžite choďte k automechanikovi

Ako dlho vydrží autobatéria? Kedy je potrebné vymeniť autobatériu


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Elektrické SUV a pick-upy s predĺženým dojazdom sú budúcnosťou!

9.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@KondorCars). Američania nechcú platiť za obrovské batérie, no elektrická revolúcia nekončí. Ford prichádza s inovatívnym riešením – vozidlami s predĺženým…

Zabavené autá v Rusku: Váš dopravný priestupok môže skončiť na fronte!

9.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@whitedoverussia). Rusko zmenilo dopravné priestupky na nástroj vojenskej podpory. Stačia dve porušenia pravidiel v priebehu roka a vaše auto môže…

„Autobus“ budúcnosti, ktorý predbieha európske značky na plnej čiare

9.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Carscoops). Predstavte si luxusný, technologicky nabitý MPV „Multi-Purpose Vehicle“, ktorý kombinuje rýchlosť, priestor a inovácie na úplne novej úrovni. LiAuto…

Koľko vydrží vaše auto? Odpovede mechanikov vás prekvapia

9.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WSAV3). Dlhá životnosť a spoľahlivosť – dva hlavné faktory, ktoré rozhodujú pri kúpe auta. Ale ako dlho môže auto naozaj…

Jazda na rezerve: Riskujete poruchu alebo ide len o zbytočný stres?

9.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/MVelishchuk). Rozsvietila sa vám kontrolka rezervy? Mnohí vodiči si v takej chvíli kladú otázku, koľko kilometrov ešte zvládnu. No vedeli…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov