25.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@theengineersmess).
Aby vaše vozidlo vydržalo čo najdlhšie, je dobré venovať pozornosť všetkým rušivým signálom. Jedným z nich je farba výfukových plynov vychádzajúcich z výfuku. Sivý alebo modrý dym môže byť znakom poruchy, ktorá si vyžaduje drahú opravu. Aj biely dym, hoci je v chladnom počasí normálny, môže byť pre vodičov dôvodom na obavy.
Vozidlo by nemalo dymiť. Jedinou výnimkou je, keď sa nemusíme obávať dymu z výfuku, keď je studené počasie a z výfuku bude vychádzať para, keď sa auto zahreje. To trvá určitý čas. Ak auto dymí, môže to znamenať poruchu. Zvyčajne sa rozlišujú tri farby: sivá, modrá a biela. Každá z nich vzniká v inej situácii.
Sivý dym z výfuku – čo to znamená?
Ak z výfuku vozidla vychádza sivý dym, je to signál, že s motorom nie je všetko v poriadku. Takýto pohľad môže naznačovať, že motor beží na príliš bohatú palivovú zmes, čo je často dôsledkom chybného lambda snímača. Malá, ale významná porucha môže mať za následok výrazné zvýšenie spaľovania, čo vedie k ďalším vážnym škodám. Potrebná oprava sa môže ukázať ako drahá.
Modrý dym z výfuku. Čo to znamená?
Ďalším javom, ktorý môže vyvolávať obavy, je modrý dym vychádzajúci z výfuku. Často ide o dôsledok opotrebovania motorového oleja, hlavne v prípade starších pohonných jednotiek s vysokým počtom najazdených kilometrov. Opotrebovanie ventilových krúžkov a tesnení môže viesť k potrebe doplniť olej. Novšie modely automobilov majú tento problém len zriedkavo, ale pri starších automobiloch môže byť jediným riešením generálna oprava motora, ktorá je často drahá a nezaručuje ziskovosť.
Čo znamená biely dym z výfuku?
Mierne biely dym nie je dôvodom na obavy, najmä počas chladných dní. Keď sa vozidlo zahreje, môže pri tom produkovať vodnú paru, ktorá uniká z výfukového potrubia práve v tejto forme. Zvyčajne sa po chvíli dym stane priehľadným. Ak však z vozidla stále vychádzajú biele obláčiky, môže to znamenať problém. Na začiatok sa oplatí skontrolovať hladinu chladiacej kvapaliny. Ak zistíte, že hladina klesá a chladiaci systém vrátane potrubia a chladiča funguje správne a je tesný, môže to znamenať, že kvapalina uniká do spaľovacieho priestoru. Príznakom je hustý biely dym, ktorý vzniká v dôsledku horenia chladiacej kvapaliny. Najčastejšou príčinou býva chybné tesnenie hlavy.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Potrebujete typové schválenie, ak zmeníte motor na iný?