Novinky, Zaujímavosti,

SpaceX je minulosťou? Táto spoločnosť navrhuje vesmírne lietadlá

13.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@RadianSpace) Americká spoločnosť chce vstúpiť na trh vesmírnych letov s lietadlom, ktoré sa dostane na obežnú dráhu štartom z povrchu Zeme. V prípade úspechu skráti...

13.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@RadianSpace)

Americká spoločnosť chce vstúpiť na trh vesmírnych letov s lietadlom, ktoré sa dostane na obežnú dráhu štartom z povrchu Zeme. V prípade úspechu skráti čas medzi dvoma letmi na dva dni.

Americká spoločnosť chce vstúpiť na trh vesmírnych letov s lietadlom, ktoré sa dostane na obežnú dráhu štartom z povrchu Zeme.
Foto: youtube.com/@RadianSpace

Vesmírne rakety sú mimoriadne nákladnou investíciou. Nie je prekvapujúce, že sa už roky pokúšajú otestovať konštrukcie, ktoré umožnia opätovné použitie dopravných prostriedkov, ktoré umožnia viacnásobné cesty do vesmíru a bezpečný návrat. Stačí sa pozrieť na pokusy s raketoplánmi, v poslednom čase sa spoločnosť SpaceX pokúsila o pristátie rakiet s použitím motorov na ich opätovné použitie.

Experimentálne vesmírne lietadlo

V deväťdesiatych rokoch minulého storočia. NASA dokonca navrhla experimentálne vesmírne lietadlo X-33 ako alternatívu k drahým raketám. Vychádzal z koncepcie nazvanej SSTO alebo „single stage to orbit“ (jeden stupeň na obežnú dráhu) a bol koncipovaný tak, aby mohol vzlietnuť vertikálne ako raketa a pristáť na dráhe ako tradičné lietadlo. Cieľom bolo desaťnásobne znížiť náklady na vyslanie nákladu na obežnú dráhu. Pre technické problémy bol program v roku 2001 zrušený. Sen však zostáva, len sa ho pokúsi zrealizovať súkromná spoločnosť.

Spoločnosť Radian Aerospace so sídlom v Seattli chce oživiť sen o SSTO. Jej technickým riaditeľom je Livingston Holder, letecký inžinier, bývalý astronaut USAF a manažér programu X-33. „Bol som zodpovedný za program X-33, ale vzdali sme sa ho, pretože sme cítili, že by to stálo viac, ako sme mohli očakávať, a boli sme na hranici toho, čo sme mohli technologicky urobiť, aby sme to uskutočnili,“ povedal Livingston Holder, ktorého citovala CNN.

Opätovné použitie dopravných prostriedkov

Vesmírne rakety sú mimoriadne nákladnou investíciou. Nie je prekvapujúce, že sa už roky pokúšajú otestovať konštrukcie, ktoré umožnia opätovné použitie dopravných prostriedkov, ktoré umožnia viacnásobné cesty do vesmíru a bezpečný návrat. Stačí sa pozrieť na pokusy s raketoplánmi, v poslednom čase sa spoločnosť SpaceX pokúsila o pristátie rakiet s použitím motorov na ich opätovné použitie.

V deväťdesiatych rokoch minulého storočia. NASA dokonca navrhla experimentálne vesmírne lietadlo X-33 ako alternatívu k drahým raketám. Vychádzal z koncepcie nazvanej SSTO alebo „single stage to orbit“ (jeden stupeň na obežnú dráhu) a bol koncipovaný tak, aby mohol vzlietnuť vertikálne ako raketa a pristáť na dráhe ako tradičné lietadlo. Cieľom bolo desaťnásobne znížiť náklady na vyslanie nákladu na obežnú dráhu. Pre technické problémy bol program v roku 2001 zrušený. Sen však zostáva, len sa ho pokúsi zrealizovať súkromná spoločnosť.

Spoločnosť Radian Aerospace so sídlom v Seattli chce oživiť sen o SSTO. Jej technickým riaditeľom je Livingston Holder, letecký inžinier, bývalý astronaut USAF a manažér programu X-33. „Bol som zodpovedný za program X-33, ale vzdali sme sa ho, pretože sme cítili, že by to stálo viac, ako sme mohli očakávať, a boli sme na hranici toho, čo sme mohli technologicky urobiť, aby sme to uskutočnili,“ povedal Livingston Holder, ktorého citovala CNN.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Kvôli tejto práci nemusíte ani vstávať. Za 60 dní ležania v posteli môžete získať viac ako 77 000 libier

Do domu na Floride narazil záhadný vesmírny artefakt. NASA prípad vyšetruje


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Európsky automobilový priemysel v kríze. Experti varujú pred kolapsom

12.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Lerner Vadim) Európsky automobilový priemysel, ktorý bol desaťročia hrdosťou únie, vstupuje do roku 2025 v stave vážnej krízy. Sektor…

Čína bojuje proti zaplaveniu trhu autami s nulovým nájazdom

12.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/PDChina) Čínska vláda sa rozhodla zakročiť proti rastúcemu trendu predaja áut s nulovým nájazdom. Táto praktika sa stala tak…

Ako znížiť teplotu v aute? Najjednoduchší a najlacnejší spôsob

12.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark) Automobilové klimatizácie sa stali bežnými, ale keď auto hodiny stojí na slnku, niektoré časti karosérie a interiéru sa…

Jednoducho si išiel po ulici. Zrazu ho zmietlo z chodníka. Muž bojuje o život

12.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/PolicieCZ) Malé mesto v Česku sa nemôže spamätať z nehody, ku ktorej došlo včera večer. 60-ročný muž išiel po…

Ďalšia firma krachuje. Automobilový priemysel má obrovské problémy

12.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/TNatalie Hora). Nemecký automobilový priemysel zažíva jeden z najťažších období svojej histórie. Nad celým sektorom sa zbierajú čierne mraky…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov