Novinky, Správy, Zaujímavosti,

Nóri stavajú podmorskú diaľnicu. Má nahradiť trajekty

4.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Vegvesenet). Na známej európskej trase E39, ktorá vedie pozdĺž pobrežia Dánska a Nórska, sa vybuduje najväčšie infraštruktúrne zariadenie v histórii škandinávskeho regiónu. Rogfast je 27...

4.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Vegvesenet).

Na známej európskej trase E39, ktorá vedie pozdĺž pobrežia Dánska a Nórska, sa vybuduje najväčšie infraštruktúrne zariadenie v histórii škandinávskeho regiónu. Rogfast je 27 kilometrov dlhý tunel, ktorý bude položený 392 metrov pod hladinou mora. Výstavba podmorskej diaľnice sa odhaduje na viac ako 2 miliardy dolárov.

Na známej európskej trase E39, ktorá vedie pozdĺž pobrežia Dánska a Nórska, sa vybuduje najväčšie infraštruktúrne zariadenie v histórii škandinávskeho regiónu
Foto: youtube.com/@Vegvesenet

Nórsko je známe svojimi nádhernými výhľadmi a jedinečným pobrežím. Vysoké hory a pôsobivé fjordy však majú aj svoje tienisté stránky. V súčasnosti trvá cesta po pobrežnej diaľnici E39 medzi Kristiansandom na juhu a Trondheimom na severe približne 21 hodín. Táto situácia sa však môže čoskoro zmeniť.

Najdlhšia podmorská diaľnica na svete

Ako upozornili škandinávske médiá, najväčší infraštruktúrny projekt v nórskej histórii sa už nejaký čas pripravuje. Projekt zahŕňa prestavbu známej cesty, ktorej súčasťou je aj výstavba 27 kilometrov dlhého tunela Rogfast – najnižšie položenej podmorskej diaľnice na svete. Projekt sa realizuje v hĺbke až 392 metrov pod hladinou mora a jeho náklady sa odhadujú na viac ako 2 miliardy dolárov.

Projekt sa realizuje v hĺbke až 392 metrov pod hladinou mora a jeho náklady sa odhadujú na viac ako 2 miliardy dolárov.

Rogfast bude dvojprúdový cestný tunel, ktorý bude pretínať Boknafjorden a Kvitsøyfjorden severne od Stavangeru a nahradí súčasný trajekt cez Boknafjorden. Podvodná trasa bude mať dva jazdné pruhy na každej strane. V strede prievozu bude križovatka, ktorá umožní výjazd na povrch ostrova Kvitsøy. Nástupné a výstupné rampy prechodu budú viesť k dvom kruhovým križovatkám nad dnom tunela. Projekt zahŕňa aj výstavbu špeciálnych podvodných priechodov rozmiestnených každých 250 metrov, ktoré uľahčia evakuáciu v núdzových situáciách. Všetka premávka v tuneli bude pod neustálym dohľadom z troch rôznych miest a monitorovaná z riadiaceho centra dopravy vybaveného monitorovacími kamerami.

Náklady na rekonštrukciu trasy E39 budú 40 miliárd dolárov.

Nórsky parlament schválil výstavbu tunela v máji 2017. Stavebné práce sa začali v januári 2018 a podľa najnovších prognóz je ich ukončenie naplánované na tretí štvrťrok 2029. Nové zariadenie výrazne zníži náklady na dopravu a cestovanie. Vodiči zároveň už nebudú závislí od trajektových prepráv medzi ostrovmi. Očakáva sa, že celkové náklady na celú rekonštrukciu cesty E39 budú takmer 40 miliárd dolárov a okrem tunela Rogfast bude súčasťou novej trasy aj 5-kilometrový plávajúci most.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Jazda v tuneli – väčšina vodičov tieto pravidlá nepozná!

Sú bezpečnostné pásy povinné? Nie pre všetkých. Existuje veľa výnimiek


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Nemecké letisko zablokovali klimatickí aktivisti. Vytvorila sa niekoľkokilometrová zápcha

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/fl360aero). Ďalšie nemecké letisko má problémy s odletmi. Za všetko môžu klimatickí aktivisti, ktorí nelegálne vstúpili na letisko a nalepili…

7 príznakov, že vaše auto potrebuje servis. Rozpoznajú ich len skúsení vodiči

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Memory Stockphoto). Ak sa vozidlo pravidelne vozí k mechanikovi na kontrolu, dá sa predísť väčšine problémov, ale nie všetkým. Preto…

Audi vsádza na plug-in hybridy. Pred elektromobilitou však nevidí cestu späť

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoTraderTV). Audi stále plánuje prejsť na čisto elektrické vozidlá od roku 2033. Predstavitelia nemeckej značky však pripúšťajú, že spaľovací motor…

MG sa približuje k továrni v Európe. Ide o tri lokality

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@debsvault7172). Čínsky konglomerát SAIC, ktorý vlastní okrem iného aj MG, sa snaží postaviť svoju prvú európsku továreň. Zatiaľ sa ako…

Najspoľahlivejšie motory: „Pravdepodobne sa nikdy nepokazia“

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carhelpcorner). Zdá sa, že éra automobilov, ktoré boli navrhnuté tak, aby vydržali celý život, je už dávno preč. To však…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov