12.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@LubrizolAdditives360).
Filter pevných častíc je dôležitou súčasťou výfukového systému, ktorá znižuje škodlivé emisie. Niektorí vodiči však na túto časť rezignovali, pretože náklady na výmenu DPF/GPF sú pomerne vysoké. Je však jazda bez filtra pevných častíc legálna?
Mnohí vodiči nevedia, čo je filter pevných častíc v aute a ako funguje. Dokonca si ho mýlia so vzduchovým alebo peľovým filtrom. Ide však o dôležitú súčasť znižovania emisií škodlivín. A škodlivé častice nielen zachytáva, ale aj ničí.
Čo je to filter pevných častíc a ako funguje
Filter pevných častíc je súčasťou výfukového systému vášho vozidla. Jeho úlohou je premieňať výfukové plyny vznikajúce pri spaľovaní paliva na menej škodlivé látky.
Filtre pevných častíc sa zvyčajne montujú do vozidiel s naftovým motorom (DPF – filter pevných častíc), pretože produkujú viac škodlivých plynov. Niektoré vozidlá s benzínovými motormi však majú aj takýto katalyzátor (GPF – Gasoline Particulate Filter).
Filter pevných častíc pomáha znižovať emisie oxidu uhoľnatého, uhľovodíkov a oxidov dusíka.
Ak sa však s vozidlom nejazdí správne alebo sa používa nekvalitné palivo, DPF sa môže upchať. V dôsledku toho motor už nebude pracovať na plný výkon. Keď sa filter pevných častíc zanesie, počítač vozidla spustí zvýšenie teploty vo výfukovom potrubí. Tým sa odstránia škodlivé častice a filter obnoví svoju účinnosť.
Ak pasívna regenerácia DPF nie je možná, vodiči môžu vyskúšať chemické čistenie filtra pevných častíc.
Toto čistenie by sa však malo vykonávať len v autorizovanom servise, a to pomocou chemických látok, ktoré rozpúšťajú usadeniny vo vnútri filtra.
Kedy vymeniť filter pevných častíc
Vo všeobecnosti by sa mal filter pevných častíc vymeniť po 100 000 kilometroch alebo po 5 rokoch prevádzky. Závisí to však od spôsobu používania vášho vozidla.
Preto by sa výfukový systém a filter pevných častíc mali pravidelne kontrolovať. Časom sa tieto filtre môžu upchať alebo zlyhať v dôsledku nesprávneho používania.
Je jazda bez filtra pevných častíc legálna?
Filtre pevných častíc sú terčom zlodejov aj kvôli vzácnym kovom, ktoré obsahujú, ako je platina, paládium alebo ródium. Vo väčšine prípadov sa upchá alebo pokazí.
Musí sa vymeniť, ale niektorí vodiči sa radšej úplne zaobídu bez filtra.
Nielenže to ovplyvní fungovanie vozidla, ale považuje sa to aj za nezákonné. Dochádza totiž ku konštrukčnej úprave vozidla, ktorá sa musí schváliť.
Nie je preto legálne jazdiť bez filtra pevných častíc, ak bolo vozidlo týmto zariadením vybavené z výroby. Okrem toho vozidlo neprejde povinnou technickou kontrolou (ITP) na emisie nox.
Koľko stojí výmena DPF/GPF
Cena filtra pevných častíc sa líši v závislosti od drahých kovov, z ktorých sú vyrobené. Tie najdrahšie stoja viac ako 1 000 EUR.
Medzi najdrahšie filtre pevných častíc patria napr:
- BMW kód: 1740060 – 1060 €
- BMW kód: 1728999 / 1728023 / R96 / VBEHBE525272721110 – 920 €
- Opel Corsa B 1.2 i kód: GM16 / 90467875 – 900 €
- BMW radu 3 E36 (benzín, 1990-2000) kód: 1715303 – 740 €
- Opel Zafira A 1.8 / Opel Astra G 1.8, kód: GM40 GC / GM9158633 / 1460F7 – 630 €.
Medzi najlacnejšie filtre patria filtre pre:
- VW Golf IV 1.4 Benzín AXP, (rok 2001-2004) kód katalyzátora: 036178 BAT – 38 €
- VW Polo 1.9 SDI kód katalyzátora: 6k013170101T – 34 €
- Daewoo Matiz Benzín, (rok 2003) – 20 €.
Cena za výmenu filtra pevných častíc sa pri jednoduchých systémoch začína na 20 EUR. Pri zložitých to však môže byť viac ako 100 EUR.
V priemere stojí výmena DPF/GPF 30 – 50 EUR plus cena filtra pevných častíc.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
9 vôní a zvukov z auta, ktoré by ste nikdy nemali ignorovať
Ako zistíte, že vo vašom aute dochádza freón? Príznaky chybnej klimatizácie