Elektro, Novinky, Testy, Zaujímavosti,

Pravda o plug-in hybridoch. Výsledky výskumu nenechávajú žiadne ilúzie

13.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotausa). Európska komisia zverejnila výsledky štúdie zameranej na meranie skutočných emisií z automobilov. Zatiaľ čo výsledky pre naftové a benzínové motory boli v súlade s...

13.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotausa).

Európska komisia zverejnila výsledky štúdie zameranej na meranie skutočných emisií z automobilov. Zatiaľ čo výsledky pre naftové a benzínové motory boli v súlade s očakávaniami, pre plug-in hybridy boli katastrofálne.

Európska komisia zverejnila výsledky štúdie zameranej na meranie skutočných emisií z automobilov. Foto: youtube.com/@toyotausa

Od roku 2021 musia byť všetky nové osobné a dodávkové vozidlá s celkovou hmotnosťou do 3,5 tony povinne vybavené schváleným palubným zariadením na monitorovanie spotreby paliva. Od okamihu, keď vozidlo opustí showroom, monitorujú prejdenú vzdialenosť a skutočnú spotrebu paliva počas bežného používania na ceste.

Veľký brat sleduje a kontroluje, koľko vaše auto dymí

Tieto údaje potom zhromažďujú výrobcovia. Robí sa to buď bezdrôtovo (vo vozidlách, kde je to možné), alebo počas návštev autorizovaných servisov. Anonymizované informácie sa raz ročne zasielajú Európskej komisii. V roku 2022 EK dostala informácie od 10,6 % osobných automobilov predaných v roku 2021, t. j. od takmer milióna automobilov. Naopak, v štúdii boli použité údaje z viac ako 600 000 vozidiel.

Analýza ukázala, že priemerný rozdiel medzi oficiálnymi a skutočnými emisiami CO2 bol 23,7 % v prípade automobilov s benzínovými motormi a 18,1 % v prípade automobilov s naftovými motormi. Zaujímavé je, že tieto rozdiely EK považovala za prijateľné a v súlade s predpokladmi. Sú spôsobené tým, že cyklus merania sa líši od skutočných podmienok na cestách a skutočnú spotrebu paliva ovplyvňuje okrem iného teplota, terén, dopravné zápchy, používanie klimatizácie, štýl jazdy atď.

Plug-in hybridy spotrebujú niekoľkonásobne viac paliva, ako by mali

Kontroverzie vyvolali skutočné emisie CO2 plug-in hybridných vozidiel. V roku 2021 registrované autá vypúšťali v priemere 3,5-krát viac emisií, než ukazovali testy. Priemerné emisie v cykle WLTP dosahovali 40 g CO2 na km, zatiaľ čo skutočné emisie boli až 139 g na km. Benzínové motory vypúšťali 180 g/km (test: 145 g/km) a dieslové 181 g/km (test: 153 g/km).

Ako vidíte, nabíjateľné hybridy stále vypúšťajú menej CO2 ako benzínové alebo naftové motory. Problém však spočíva v úplnom nesúlade medzi reálnymi emisiami a homologizačnými údajmi.

O tom, aký veľký je rozdiel, svedčí skutočnosť, že rozdiel 100 g CO2 medzi skutočnými a testovacími emisiami znamená spotrebu paliva vyššiu približne o 4 l/100 km. Naproti tomu pri spaľovacích motoroch to bolo 1,5 l/100 km.

Z údajov, ktoré zozbierala Európska komisia, vyplýva, že plug-in hybridy sa nevyužívajú tak, ako by si výrobcovia želali – jednoducho vodiči svoje vozidlá nedobíjajú, používajú ich ako bežné hybridné vozidlá bez možnosti dobíjania.

Ako pracuje Plug-in Hybrid.

Plug-in hybridy a homologizácia WLTP

V rámci homologizácie a testovania spotreby paliva a emisií CO2 sa plug-in hybridy testujú s nabitou batériou. To znamená, že značnú časť meracieho cyklu WLTP absolvuje vozidlo v elektrickom režime bez emisií. Čo to znamená?

Napríklad Škoda Superb so spaľovacím motorom spotrebuje v cykle WLTP v zmiešanom režime 5 až 5,9 litra paliva na 100 km, čo znamená emisie 122 – 143 g/km. Pritom tá istá Škoda Superb, ale s pohonom iV, t. j. plug-in hybrid, spotrebuje za rovnakých testovacích podmienok 1 až 1,5 l/100 km. Samozrejme, k tomu treba pripočítať spotrebu elektrickej energie (14,6 až 16,4 kWh/100 km), ale to nič nemení na tom, že homologizované emisie CO2 sa pohybujú medzi… 23 až 33 g/km, čo je približne 5-krát menej ako pri spaľovacej verzii.

Prečo výrobcovia automobilov „milujú“ plug-in hybridy

Pre výrobcov elektromobilov je každý plug-in hybrid čistým ziskom. Každý PHEV totiž znižuje priemerné emisie CO2 a pokuty, ktoré sa za ne platia. V roku 2023 bol limit pre emisie automobilov 95 g CO2/km. Ide o priemer vypočítaný zo všetkých vozidiel; ak nebol splnený, výrobca platil pokutu 95 EUR za každý gram CO2 nad normu. Pokuta sa počíta za všetky predané vozidlá.

Ak teda uvedená Škoda predá dva Superby s emisiami 122 g CO2 na km, zaplatí pokutu vo výške 2(autá) 95(eur) 27(prekročenie normy), t. j. 5130 eur. Ale ak jeden z nich bude hybrid PHEV, priemerné emisie budú 72,5 g CO2 na km, takže pokuta nebude.

Pre výrobcov elektromobilov je každý plug-in hybrid čistým ziskom
Foto: youtube.com/@toyotausa

Teoreticky by PHEV mohol byť skutočne dobrým riešením pre vodičov aj pre životné prostredie. Ak vodič každý večer nabije batériu, v priemernom vozidle je dostatok elektrickej energie na prejdenie 50-60 km v elektrickom režime (na trhu je čoraz viac hybridov, ktoré poskytujú dojazd v elektrickom režime až 100 km). Pri priemernom dojazde v meste umožňuje jazdiť celý deň v režime bez emisií. Okrem toho PHEV nie je závislý od pripojenia do zásuvky; ak chce vodič náhle vyraziť ďalej, prejde bez hľadania nabíjacej stanice alebo plánovania cesty, pričom využíva najmä spaľovací motor (ako klasický hybrid bez možnosti nabíjania).

Pri plug-in hybridoch existuje jeden zásadný problém

Environmentálne organizácie majú dlhodobo výhrady voči PHEV hybridom a poukazujú na to, že neexistuje žiadna kontrola nad tým, či vodiči svoje PHEV hybridy zapojia do zásuvky. Vo výsledkoch štúdie EK sa preukázalo, že vodiči to nerobia. Reálne nápady na riešenie tohto problému zatiaľ chýbajú. Programy dotácií na nákup plug-in hybridov už boli najčastejšie zrušené (napr. v Nemecku v roku 2022), napriek tomu je tento typ pohonu stále pomerne populárny. Napríklad vo februári 2024 bol nárast predaja plug-in hybridov vyšší ako nárast predaja batériových vozidiel, čo vyvolalo zdesenie odborníkov na trh.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

C-HR Plug-In Hybrid: 0,2 l/100 km a dojazd 95 km v elektrickom režime. Výsledok testu

Číňania sa chystajú predstaviť plug-in hybrid s dojazdom približne 2 000 km!


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Čo NEMÔŽETE robiť, ak namiesto nafty natankujete benzín! Ako to opraviť

26.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@worlddriving). Mnohí vodiči skončia v servise po tom, čo narýchlo alebo neopatrne natankujú do nádrže iné palivo, ako by mali.…

Volkswagen a Renault nebudú spolupracovať na vývoji cenovo dostupných elektromobilov

26.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Spolupráca medzi spoločnosťami Volkswagen a Renault sa už nebude realizovať. Obaja výrobcovia plánovali spoločne vyvíjať cenovo dostupné elektromobily. Volkswagen…

Na splnenie cieľov EÚ je potrebné vybudovať 3142 nabíjačiek denne

25.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Sibs). 3142 staníc za deň. Toľko nabíjačiek pre elektromobily by malo pribudnúť v krajinách EÚ, aby sa splnil cieľ Európskej…

Americký mýtus sa skončil. Až 12 štátov plánuje zakázať predaj áut so spaľovacími motormi

25.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@agingwheels. USA sú stále považované za centrum klasického motorizmu. Skutočnosť je však úplne iná, pretože Amerika, podobne ako Európa, sa…

Vodíkové autá – ako fungujú a prečo by mohli spôsobiť revolúciu na automobilovom trhu?

25.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotausa). Hľadanie automobilového svätého grálu pokračuje. Inžinieri pracujú na pohonných jednotkách, ktoré spájajú ekologickú neutralitu s vynikajúcim výkonom, priaznivým dojazdom…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov