Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Preprava detí v aute – ako prepravovať deti bezpečne a bez pokuty?

7.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AAP). Zákon o cestnej premávke ukladá majiteľom vozidiel povinnosť prepravovať deti v aute v detských sedačkách alebo na špeciálnych stojanoch. Za porušenie zákona vám môže...

7.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AAP).

Zákon o cestnej premávke ukladá majiteľom vozidiel povinnosť prepravovať deti v aute v detských sedačkách alebo na špeciálnych stojanoch. Za porušenie zákona vám môže byť uložená pokuta. Ponúkame vám rady, ako správne a bezpečne cestovať autom s deťmi.

Ako prepravovať deti v aute bezpečne a bez pokuty?
Foto: youtube.com/@AAP

Preprava detí v aute – predpisy

Základné pravidlá:

  • Dieťa do 150 cm výšky alebo do 36 kg hmotnosti musí byť prepravované v detskej autosedačke alebo na podsedáku.
  • Dieťa do 150 cm výšky nesmie sedieť na sedadle vedľa vodiča, ak je aktivovaný airbag.
  • Dieťa do 12 rokov nesmie sedieť na prednom sedadle.
  • Všetky deti v aute musia byť pripútané bezpečnostnými pásmi.

Typy autosedačiek:

  • Skupina 0: pre deti do 10 kg (vajíčka)
  • Skupina 0+: pre deti do 13 kg (vajíčka)
  • Skupina I: pre deti od 9 do 18 kg
  • Skupina II: pre deti od 15 do 25 kg
  • Skupina III: pre deti od 22 do 36 kg

Podsedák:

  • Používa sa pre deti od 36 kg do 150 cm výšky.
  • Podsedák musí byť homologovaný a musí zodpovedať výške a váhe dieťaťa.

Môže sa na prednom sedadle prepravovať dieťa?

Slovenské predpisy nezakazujú prepravu dieťaťa na prednom sedadle, pokiaľ je dieťa v autosedačke.

Umiestnenie autosedačky na prednom sedadle.
Foto: youtube.com/@meemtoutpourbebe3540

Nie je však možné prepravovať dieťa v autosedačke umiestnenej proti smeru jazdy na prednom sedadle, ak je vozidlo počas jazdy vybavené aktívnym airbagom pre cestujúcich. V takom prípade je potrebné airbag pred vyrazením deaktivovať.

Túto možnosť najčastejšie využívajú rodičia detí, ktoré sa prepravujú v detských nosičoch. Je potom oveľa jednoduchšie kontrolovať, čo dieťa robí, a v prípade potreby ho upokojiť.

Preprava dieťaťa bez detskej sedačky – aké sú pokuty?

Výška pokuty za prepravu dieťaťa bez detskej sedačky závisí od závažnosti priestupku a od toho, či ohrozilo bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky:

  • Preprava dieťaťa do 150 cm výšky alebo do 36 kg bez detskej sedačky: pokuta 300 €
  • Preprava dieťaťa do 150 cm výšky na nesprávnom mieste v aute: pokuta 60 €
  • Preprava dieťaťa do 150 cm výšky bez detskej sedačky, ktorá viedla k ohrozeniu iného účastníka cestnej premávky: pokuta 1000 €

V prípade, že nezapnutie sedačky viedlo k dopravnej nehode, vec sa rieši v správnom konaní a o treste rozhoduje príslušný orgán.

Dôležité je používať detskú autosedačku vždy, keď prepravujete dieťa v aute.

Kedy dieťa nemusí byť v detskej sedačke?

Dieťa nemusí byť v detskej sedačke v nasledovných prípadoch:

Výška a váha:

  • Dieťa s výškou 150 cm a viac a váhou 36 kg a viac nemusí byť v detskej sedačke.
  • Dieťa s výškou 135 cm a viac a váhou 22 kg a viac, ak prepravované na zadnom sedadle vozidla kategórie M1 (osobné motorové vozidlo) vybaveného trojbodovým bezpečnostným pásom, môže namiesto detskej autosedačky používať podsedák.

Dieťa zo zdravotných dôvodov nemôže používať detskú autosedačku na základe lekárskeho posudku.

Taxi a autobusy:

  • Deti v taxi a autobusoch nemusia byť prepravované v detských autosedačkách, ale musia byť pripútané bezpečnostnými pásmi.
Najbezpečnejšie miesto je podľa odborníkov umiestenie autosedačky na strednom sedadle.
Foto: youtube.com/@AAP

Ako môžem prepravovať svoje dieťa v aute? Ako a kam umiestniť autosedačku?

Deti by sa spravidla mali prepravovať na zadnom sedadle. Najbezpečnejšie miesto je podľa odborníkov na strednom sedadle, pretože je najmenej náchylné na bočný náraz. Žiaľ, nie každé auto má na tomto mieste konektor Isofix alebo trojbodové bezpečnostné pásy. Ak je to prípad nášho vozidla, detská sedačka by mala byť umiestnená na zadnom sedadle priamo za sedadlom spolujazdca na pravej strane. Získate tak lepší vizuálny kontakt s dieťaťom a tiež bezpečnejšie vystupovanie z auta.

Existujú tri spôsoby inštalácie autosedačky: pomocou systému ISOFIX, pomocou bezpečnostných pásov vozidla alebo pomocou základne nainštalovanej na sedadle.

Ak chcete systém ISOFIX používať, vozidlo ním musí byť vybavené.
Foto: youtube.com/@AAP

Systém ISOFIX

Systém ISOFIX sa skladá z 3 komponentov: kovových svoriek inštalovaných na spodnej časti sedadla, pilotnej vložky a držiaka do auta. Ak chcete systém používať, vozidlo ním musí byť vybavené. Montáž je jednoduchá a bezpečná. Háčiky sedadla sa jednoducho zasunú do vložky, ktorá sa potom pripevní k držiakom na sedačke.

Autosedačky upevnené pásom

Autosedačky montované pomocou automobilových pásov majú špeciálne montážne držiaky, zvyčajne vyrobené z červeného plastu. Označujú trasu popruhov: bedrovou časťou upevňujeme spodnú časť sedadla a ramennou časťou upevňujeme hornú časť. Dôležité je, že popruhy nesmú byť v žiadnom bode prekrútené. V poslednej fáze montáže je potrebné ich pevne utiahnuť, aby sedačka zostala na svojom mieste.

Základňa autosedačky

Základňa autosedačky je komponent, ktorý je trvalo nainštalovaný na mieste, kde má byť autosedačka. K sedadlu sa pripevňuje pomocou popruhov alebo konektorov ISOFIX. Okrem toho je vertikálne stabilizovaná pomocou opornej nohy. Základňa umožňuje jednoduché pripnutie a odopnutie autosedačky podľa potreby. Toto riešenie sa najlepšie hodí pre detské nosiče, ktoré sa často dajú namontovať aj na kočíky.

Nakoniec, po namontovaní autosedačky je dôležité starostlivo skontrolovať stabilitu konštrukcie: základňa by mala ležať na sedadle a zadná časť autosedačky by sa mala opierať o operadlo. Ak je k dispozícii stabilizačná noha, mala by sa overiť aj správna inštalácia. V prípade detských nosičov sa musí celá základňa dotýkať sedadla pohovky a uhol medzi zvislou a chrbtovou čiarou dieťaťa by mal byť 30 – 45 stupňov.

Rodič by nemal zabudnúť skontrolovať umiestnenie popruhov na nohách, rukách a hrudníku vždy, keď dieťa posadí do sedačky. Bezpečnostné pásy nesmú byť skrútené alebo príliš napnuté, prípadne visieť voľne. Okrem toho musí byť aj opierka hlavy nastavená podľa výšky dieťaťa.

Na dlhej ceste nezabudnite nastaviť uhol operadla, aby ste dieťaťu poskytli pohodlie počas spánku.

Sedadlo vpredu alebo vzadu?

Podľa odborníkov je najbezpečnejším spôsobom prepravy detí v autosedačke v smere jazdy. V prípade nárazu alebo prudkého brzdenia sa obal autosedačky obopne okolo dieťaťa a vzniknuté sily sa rozložia na väčšiu plochu, čo vedie k lepšej ochrane hlavy, krku a zátylku.

Z týchto dôvodov najnovšia európska norma i-Size stanovuje, že deti do veku 15 mesiacov alebo do dosiahnutia výšky 75-80 cm musia jazdiť v autosedačke orientovanej proti smeru jazdy (RWF).

Kedy je potrebné vymeniť autosedačku?

Jazda v detskej autosedačke musí byť bezpečná, takže akonáhle dieťa prekročí hmotnosť, pre ktorú je daný model určený, musí byť nahradený iným.

Do úvahy sa musí brať aj výška. Najvyšší bod hlavy dieťaťa by mal byť približne dva prsty od najvyššieho bodu sedadla. Tento voľný priestor poskytuje nárazník pre pohyb smerom nahor v prípade nehody. Preto ak dieťa dosiahne koniec opierky hlavy, je to znamenie, že je čas zmeniť model.

Okrem toho by sa mala autosedačka vymeniť pri každej nehode – aj keď nebola poškodená. To, že nevidíte žiadne poškodenie, neznamená, že konštrukcia nebola poškodená. A to znamená, že nebude fungovať tak dobre, ako by mala.

Autosedačka zaručuje väčšiu bezpečnosť počas jazdy a ochranu v prípade nehody.
Foto: youtube.com/@AAP

Autosedačka alebo podsedák – čo si vybrať?

Autosedačka zaručuje väčšiu bezpečnosť počas jazdy a ochranu v prípade nehody. Podsedák nemá bočnú opierku hlavy, ktorá chráni hlavu, ani pásy, ktoré sú nastaviteľné podľa tvaru tela dieťaťa. Tým sa zvyšuje riziko, že pásy nebudú správne umiestnené, čo môže mať pri zrážke tragické následky.

Z uvedených dôvodov je posedák dobrým riešením, ale na krátke vzdialenosti a pre staršie deti, ktoré sú v štandardnej sedačke stiesnené. Pri umiestňovaní dieťaťa do autosedačky pozorne skontrolujte, ako prebiehajú popruhy a či nestláčajú brucho alebo krk.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Dieťa v aute: Bezpečná a pohodlná cesta

Aký je minimálny vek spolujazdca na motocykli. Môžete na „motorke“ prevážať deti?


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Kia EV3 docestuje z Frankfurtu do Paríža s jednou krátkou prestávkou na nabíjanie

26.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@justdrivepov6263). Kia EV3 je nový elektrický model v ponuke kórejského výrobcu. Očakáva sa, že vozidlo bude mať značný dojazd, ktorý…

Čo NEMÔŽETE robiť, ak namiesto nafty natankujete benzín! Ako to opraviť

26.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@worlddriving). Mnohí vodiči skončia v servise po tom, čo narýchlo alebo neopatrne natankujú do nádrže iné palivo, ako by mali.…

Volkswagen a Renault nebudú spolupracovať na vývoji cenovo dostupných elektromobilov

26.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Spolupráca medzi spoločnosťami Volkswagen a Renault sa už nebude realizovať. Obaja výrobcovia plánovali spoločne vyvíjať cenovo dostupné elektromobily. Volkswagen…

Na splnenie cieľov EÚ je potrebné vybudovať 3142 nabíjačiek denne

25.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Sibs). 3142 staníc za deň. Toľko nabíjačiek pre elektromobily by malo pribudnúť v krajinách EÚ, aby sa splnil cieľ Európskej…

Americký mýtus sa skončil. Až 12 štátov plánuje zakázať predaj áut so spaľovacími motormi

25.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@agingwheels. USA sú stále považované za centrum klasického motorizmu. Skutočnosť je však úplne iná, pretože Amerika, podobne ako Európa, sa…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov