Pravidlá, Tipy,

Ten, kto si tieto pneumatiky kúpil, je víťaz. Výsledky testov jasne ukazujú

20.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Stocksnapper). Dnes je posledný deň zimy. Kalendárna jar sa začne zajtra, t. j. 21. marca. Vonku je stále chladno, ale zimné podmienky sa neočakávajú. Je...

20.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Stocksnapper).

Dnes je posledný deň zimy. Kalendárna jar sa začne zajtra, t. j. 21. marca. Vonku je stále chladno, ale zimné podmienky sa neočakávajú. Je čas na výmenu pneumatík za letné?

Vonku je stále chladno, ale zimné podmienky sa neočakávajú. Je čas na výmenu pneumatík za letné?
Foto: shutterstock.com/Stocksnapper

Z čisto technického hľadiska je faktorom, ktorý určuje výmenu pneumatík za sezónne, teplota a jej hodnota 7 stupňov C. Ak je priemerná denná teplota nižšia ako 7 stupňov C, je dobré zostať na zimných pneumatikách.

Letné pneumatiky totiž teoreticky získavajú rozhodujúcu výhodu oproti zimným pneumatikám pri teplote nad 7 stupňov Celzia. Okrem toho, ak je to priemerná denná teplota, v noci môže byť citeľne chladnejšie, dokonca nula alebo mierne pod nulou. A to znamená, že môžeme naraziť na veľmi klzký povrch, s ktorým si zimné pneumatiky poradia lepšie.

Najmä na mokrých, studených cestách zimné pneumatiky ukážu svoju triedu. Letná pneumatika sa na ľade šmýka, zatiaľ čo zimná pneumatika sa zahryzne do asfaltu. Hovoríme o situácii, keď sa teplota pohybuje okolo 4 až 7 stupňov Celzia, čo je situácia, ktorú máme v súčasnosti.

V súčasnosti je návrat zimných podmienok ťažko predstaviteľný, ale stále je pravdepodobný. Preto je lepšie s výmenou pneumatík počkať, kým niekoľko dní po sebe nebudú prevládať denné teploty 15 °C a viac. Potom je možné, alebo dokonca nevyhnutné, vymeniť pneumatiky za letné, pretože zimné pneumatiky sa rýchlejšie opotrebúvajú.

Kto sa rozhodol pre celoročné pneumatiky, nemusí?

Celoročné pneumatiky sú v súčasnosti v najpohodlnejšej pozícii a je zaujímavé, že v týchto prechodných podmienkach fungujú najlepšie. Sú lepšie ako zimné pneumatiky vzhľadom na pre ne relatívne vysoké teploty a lepšie ako letné pneumatiky, pre ktoré je približne 7 stupňov Celzia príliš nízka teplota.

Ukázalo sa to napríklad v teste Tyre Review, v ktorom sa použili tri sady letných, zimných a celoročných pneumatík. Ukázalo sa, že pri teplote 2 °C celoročné pneumatiky poskytovali rovnakú priľnavosť ako zimné pneumatiky, zatiaľ čo letné pneumatiky dosahovali najhoršie výsledky. Pri teplote 6,5 stupňa boli celoročné pneumatiky najlepšie – letné pneumatiky opäť najhoršie. Až pri teplote 15 stupňov sa letné pneumatiky dokázali vzdialiť svojim konkurentom.

Ukázalo sa, že pri teplote 2 °C celoročné pneumatiky poskytovali rovnakú priľnavosť ako zimné pneumatiky, zatiaľ čo letné pneumatiky dosahovali najhoršie výsledky.
Foto: shutterstock.com/Mickanside

Používatelia celoročných pneumatík sa bohužiaľ často mylne domnievajú, že sa ich problém výmeny pneumatík netýka. Áno, nemusia meniť pneumatiky sezónne, ale to neznamená, že nemusia kupovať nové pneumatiky. Celoročné pneumatiky sa opotrebúvajú rýchlejšie ako sezónne pneumatiky, preto sa oplatí skontrolovať dezén už teraz.

Aký dezén pre celoročné pneumatiky?

Najčastejšie sa stáva, že pneumatiky už nie sú vhodné na používanie, ak je hrúbka dezénu menšia ako 3 mm. Ak je v rozmedzí 3 až 5 mm, mali by sa považovať za letné pneumatiky a používať sa len do konca leta. Pred zimou ich budete musieť vymeniť za nové.

Je tiež dobré pozrieť sa na indikátor opotrebenia TWI, ktorý podľa výrobcu označuje vhodnosť pneumatiky. V prípade kontroly môže policajt upozorniť na tento indikátor a nadmerné opotrebenie, ak dosiahne hodnotu indikátora. Hoci slovenské zákony povoľujú používanie pneumatík s minimálnym dezénom 1,6 mm, indikátor TWI je rovnako dôležitý.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Na pneumatikách a ráfikoch sa často nachádzajú tieto farebné bodky. Teraz budú veľmi dôležité

Meníte pneumatiky? Predtým si skontrolujte jeden detail


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Čínsky gigant bude platformu predávať Európanom. Očakáva sa, že bude veľká

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@cheryinternational_official). Predseda čínskeho konglomerátu Chery potvrdil, že dohoda o predaji jeho platformy európskemu výrobcovi by mala byť dokončená v najbližších…

Číňania pumpujú peniaze do elektrických vozidiel. Európa sa zatiaľ bičuje za emisie CO2

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@worldmoneyy). Výrobcovia automobilov predávajúci v Európskej únii platia miliónové pokuty za emisie, zatiaľ čo Číňania dotujú svojich výrobcov, aby ovládli…

Značka, ktorá ukladá viacero obmedzení súčasne. Ak ich nepoznáte, koledujete si o pokutu

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ibesip). Obvykle sa dopravné značky vzťahujú na jedno presne definované správanie, zatiaľ čo značka 315 uvádza viacero zákazov a príkazov,…

Spotreba paliva v reálnom svete je vyššia v priemere o 20 %. Najhorší typ pohonu

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Streetmetal). Prvá Komisia Európskej únie uskutočnila štúdiu skutočnej spotreby paliva a emisií skleníkových plynov. Výsledky sú jednoznačne horšie, ako naznačujú…

Vedci dospeli k prekvapivému záveru – auto prehráva so záchodom. Tu je šesť najväčších koncentrácií baktérií

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheDetailingSpace). Podľa výskumu odborníkov na automobily môže byť interiér bežného vozidla prekvapivo horší z hľadiska čistoty ako toaleta. Majiteľom, ktorým…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov