Tipy, Zaujímavosti,

Meníte pneumatiky? Predtým si skontrolujte jeden detail

14.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Zigmunds Dizgalvis). Kupujete nové pneumatiky a myslíte si, že boli vyrobené relatívne nedávno? Pozrite sa na označenie, pretože možno budete prekvapení; ukázalo sa, že slovenské...

14.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Zigmunds Dizgalvis).

Kupujete nové pneumatiky a myslíte si, že boli vyrobené relatívne nedávno? Pozrite sa na označenie, pretože možno budete prekvapení; ukázalo sa, že slovenské zákony umožňujú predávať pneumatiky ako nové, aj keď boli vyrobené pred tromi rokmi.

Napríklad pneumatika s číslom DOT 1822 bola vyrobená v 18. týždni roku 2022.
Foto: shutterstock.com/Zigmunds Dizgalvis

Na Slovensku neexistuje žiadna norma, ktorá by výslovne umožňovala predávať pneumatiky vyrobené pred maximálne tromi rokmi ako nové, pokiaľ boli správne skladované. Existuje však viacero faktorov, ktoré ovplyvňujú životnosť pneumatiky a jej vlastnosti, a preto je dôležité zvážiť všetky aspekty pred kúpou.

Zákon o predaji tovaru:

Zákon o predaji tovaru č. 102/2014 Z.z. stanovuje, že predávajúci je povinný zodpovedať za vady tovaru po dobu 24 mesiacov od jeho prevzatia kupujúcim. To znamená, že ak sa v priebehu tejto doby na pneumatike vyskytne vada, ktorá nie je spôsobená nesprávnym skladovaním alebo používaním, kupujúci má nárok na reklamáciu.

Pneumatiky, ktoré „ležia“ – sú ešte nové?

Plánujete kúpiť nové pneumatiky? Zaujíma vás, či pneumatiky, ktoré sú v predajni už dva roky, možno ešte označiť za „nové“? Odpoveď je áno, za určitých podmienok.

Ako môžem skontrolovať dátum výroby pneumatiky?

Na boku každej pneumatiky nájdete číslo DOT. To sa skladá zo štyroch číslic, z ktorých prvé dve označujú týždeň a druhé dve rok výroby. Výroba pneumatiky s číslom DOT 2417 prebehla v 24. týždni roku 2017.

Skladové pneumatiky – oplatí sa ich kúpiť?

Uvažujete o kúpe pneumatík „sun-dated“, t. j. pneumatík vyrobených pred jedným alebo dvoma rokmi? Je to dobrý spôsob, ako ušetriť peniaze, ale pred kúpou je potrebné zvážiť niekoľko faktorov.

Výhody „historických“ pneumatík:

  • Nižšia cena
  • Dostupnosť modelov, ktoré sa už nevyrábajú

Nevýhody pneumatík „zo skladu“:

  • Menšia pružnosť gumy
  • Možnosť mikropoškodenia
  • Nezabudnite na dôkladnú kontrolu pneumatík pred ich kúpou.
Väčšina výrobcov odporúča vymeniť pneumatiky po 10 rokoch od dátumu výroby bez ohľadu na počet najazdených kilometrov.
Foto: shutterstock.com/gopixa

Sú „skladové“ pneumatiky bezpečné?

Áno, pokiaľ sú správne uskladnené na tmavom, suchom a chladnom mieste. Pneumatiky, ktoré boli vystavené slnečnému žiareniu, vysokým teplotám alebo chemikáliám, by sa nemali používať.

Na čo si treba dávať pozor pri kúpe „ležadlových“ pneumatík:

  • Dátum výroby – nie starší ako 3 roky
  • stav pneumatík – žiadne praskliny, deformácie, známky opotrebovania alebo roztrhnutia
  • podmienky skladovania – tmavé, suché a chladné miesto
  • Záruka – rovnaká ako na nové pneumatiky

Skladové pneumatiky môžu byť bezpečnou a lacnejšou alternatívou nových pneumatík.

Pri kúpe pneumatiky dbajte na jej dôkladnú kontrolu a skladovanie.

Ďalšie tipy:

  • Pneumatiky kupujte „staršie“ z dôveryhodného zdroja.
  • Opýtajte sa predajcu na podmienky skladovania pneumatík.
  • Pred kúpou pneumatiky dôkladne skontrolujte.
  • Neváhajte sa opýtať na záruku.

Pneumatiky sú výrobky, ktoré časom degradujú. Aj keď sa nepoužívajú, ich vlastnosti sa zhoršujú, čo ovplyvňuje bezpečnosť jazdy.

Kedy možno pneumatiky považovať za staré?

Väčšina výrobcov odporúča vymeniť pneumatiky po 10 rokoch od dátumu výroby bez ohľadu na počet najazdených kilometrov. Aj keď pneumatika vyzerá ako nová a nevykazuje žiadne známky opotrebovania, po 10 rokoch guma stráca svoje vlastnosti, stáva sa krehkejšou a môže prasknúť. Prečo 10 rokov? Proces starnutia sa začína už pri výrobe pneumatiky. Pri vystavení atmosférickým faktorom, ako sú UV žiarenie, kyslík a teplota, guma postupne stráca svoje vlastnosti. Pneumatika sa stáva menej pružnou, čo môže viesť k strate priľnavosti a zvýšenému riziku pošmyknutia. Rozumie sa, že 10 rokov by sa malo počítať od dátumu výroby, a nie od dátumu nákupu alebo montáže pneumatík. Aj keď pneumatika strávila niekoľko rokov v sklade, proces starnutia sa už začal.

Staré pneumatiky by sa mali likvidovať spôsobom šetrným k životnému prostrediu. Môžete ich odovzdať v zbernom dvore šrotu alebo v pneuservise.
Foto: shutterstock.com/Maksim Safaniuk

Môžem jazdiť na starých pneumatikách?

Používanie starých pneumatík môže viesť k dopravným nehodám. Staré pneumatiky sú náchylnejšie na poškodenie, napríklad na praskliny a vypukliny. Môžu mať tiež horšiu priľnavosť na mokrej vozovke, čo zvyšuje riziko šmyku a nehôd.

Čo mám robiť so starými pneumatikami?

Staré pneumatiky by sa mali likvidovať spôsobom šetrným k životnému prostrediu. Môžete ich odovzdať v zbernom dvore šrotu alebo v pneuservise.

Diskusia:

  • Aký je váš názor na vek pneumatík a ich vplyv na bezpečnosť?
  • Aké kompromisy ste ochotní robiť pri kúpe pneumatík?
  • Ako by sa dala zlepšiť informovanosť spotrebiteľov o starých pneumatikách?
  • Aké sú vaše očakávania do budúcnosti v oblasti pneumatík?

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Test letných pneumatík: Niektoré nezastavia ani na sto metrov!

Prečo by ste v lete nemali používať zimné pneumatiky? Odpovedáme


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Kamión zrazil opravára vo výške 6 metrov. Neuveríte, ako to dopadlo

01.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Fox17Nashville). Človek by si myslel, že vysoko nad cestou nemôžeme mať problémy kvôli vodičom, ale nie je to pravda. Nedávno…

BYD v problémoch: Výroba klesá, sklady sa plnia

01.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@catacars). Čínsky automobilový gigant BYD, ktorý nedávno predbehol Teslu ako najväčší výrobca elektromobilov na svete, teraz čelí vážnym problémom. Spoločnosť…

Toyota chystá bombu! Nový motor dokáže vyprodukovať až 600 koní

01.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MattMaranMotoring). Japonský gigant Toyota pracuje na revolučnom štvorvalcovom motore, ktorý môže zmeniť budúcnosť benzínových áut. Zatiaľ čo celý svet sa…

Kamión visel nad priepasťou! Vodič uviazol v kabíne smrti

01.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@newscomauhq). Polovica kamióna visela nad priepasťou, polovica stála na zvyškoch mosta. Situácia vodiča bola o to nebezpečnejšia, že kabína visela…

Zákerný podvod s nabíjacími stanicami: Ako sa chrániť pred falošnými QR kódmi

1.7.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Lana_P) Nový zákerný podvod ohrozuje elektromobilistov po celej Európe. Podvodníci prelepujú originálne QR kódy na nabíjacích staniciach svojimi falošnými, ktoré…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov