1.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars).
Britská značka Ineos po úspešnom debute terénneho modelu Grenadier oznámila uvedenie nového, menšieho vozidla. Má byť šetrnejší k životnému prostrediu, ale nemá sa výrazne odchyľovať od štýlu modelu Grenadier. Ineos Fusilier má byť na elektrický pohon, ale buďte si istí – aj s ním sa vydáte na dlhú cestu.
Áno, pozeráte sa na Ineos Fusilier, ktorý je najnovším dieťaťom značky Ineos. Áno, vyzerá ako Mercedes triedy G. Ineos dokonale „napodobňuje“ najlepšie off-roady na svete, takže sa tešíme na ďalší model pripomínajúci Jeep Wrangler.
Ale vtipy bokom. Spoločnosť Ineos navrhuje autá, ktorých vzhľad je výsledkom, nie vopred danou formou. Ak vezmeme do úvahy kapacitu interiéru, funkčnosť karosérie a tvar vhodný na jazdu v teréne, hľadanie zlatej strednej cesty prináša tvar, s ktorým sa ťažko polemizuje. Grenadier zvodne pripomína niekdajší Land Rover Defender, keďže ide o optimálny tvar pre terénne úžitkové vozidlo. Líši sa v niečom od vozidiel s podobným určením, ako sú Suzuki Jimny alebo Toyota Land Cruiser 70?
To isté platí aj pre fušerov. Tá istá forma musela byť z hľadiska aerodynamiky trochu uvoľnená, aby poskytovala čo najmenší odpor, ale nie úplne na úkor funkčnosti. Tam, kde má Grenadier pravé uhly, má Fusilier „fazety“ na spojoch plôch. Zaoblili sa rohy, čelné sklo sa trochu silnejšie naklonilo a výsledkom bolo… Trieda G.
Aerodynamické vylepšenia sú zámerné, keďže vozidlo má byť poháňané batériami. Ineos je však rozumná spoločnosť a jej výkonný riaditeľ Sir Jim Ratcliffe si je dobre vedomý, že uzavrieť sa výlučne pre takýto pohon by bol veľmi riskantný krok.
Sir Jim Ratcliffe, generálny riaditeľ spoločnosti Ineosa, povedal: „Počas vývoja tohto vozidla sme rýchlo dospeli k záveru, že na to, aby sme sa posunuli smerom k dekarbonizácii a zároveň vyrábali autá, ktoré chcú zákazníci jazdiť, potrebujeme kombináciu rôznych technológií pohonu. Vozidlá BEV sú ideálne pre určité aplikácie: kratšie cesty a mestskú dopravu, ale priemysel a vlády musia mať realistické očakávania od iných technológií, ktoré môžu pomôcť urýchliť potrebné tempo zmien. Z tohto dôvodu ponúkame doplnkové pohonné ústrojenstvo pre Fusilier, ktoré výrazne znižuje emisie, ale má očakávaný dojazd a schopnosť tankovania.“
Ineos Fusilier – elektrický a hybridný pohon
Mnohí zákazníci budú potrebovať nezávislosť od siete nabíjacích staníc, takže v prípade tohto vozidla prichádza do úvahy malý motor s predlžovačom dojazdu poháňaný alternátorom. To poskytne možnosť dobíjania batérie alebo jazdy na určitú vzdialenosť len na tradičné palivo. Podobne ako spaľovací motor, aj palivová nádrž má byť malá, pretože sa predpokladá, že väčšinu času však budú zákazníci cestovať na elektrický pohon, čo ponúka veľké možnosti v terénnom vozidle, ale aj na ceste.
Technické podrobnosti zatiaľ neboli zverejnené. Viac sa dozvieme do konca roka. Čo však vieme, je koncepcia – auto má byť odvážne v teréne a čo najpraktickejšie. Je o niečo menší ako Grenadier a má poskytovať maximálny výkon elektrického pohonu. Nie je však postavený na ráme, ale na zmenšenej doske typu „skateboard“ s trakčnou batériou na vrchu. Čo je mimochodom vidieť na grafike.
Z poskytnutých náčrtov možno usúdiť, že ide o dobrú terénnu geometriu nie nepodobnú modelu Grenadier. Každopádne, keď postavíte oba modely vedľa seba, rozdiely sa ukážu ako minimálne. Majú takmer identicky riešené nárazníky a previsy. Ak by vás grafika (pretože fotografie nie sú) neuniesla, môžete si všimnúť aj zavesenie kolies – plne nezávislé, vpredu aj vzadu. Z informácií výrobcu sa dozvedáme len to, že auto má mať inú platformu ako Grenadier.
Bolo rozhodnuté zachovať koncepciu tradičných kľučiek a dvojdielnych zadných dverí. Na druhej strane, pánty, ktoré v modeli Grenadier mierne vyčnievajú, boli skryté, aby nenarušovali prúdenie vzduchu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Hyundai potvrdzuje. Lacný elektromobil pre Európu už v roku 2024
Taliani predstavili nový Abarth 600e – je to najvýkonnejší Scorpion v histórii