19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars).
Súčasná inkarnácia modelu Volvo XC90 je na trhu už 10 rokov. Hoci jeho nástupcom je elektrický model EX90, tieto dva automobily sa budú predávať spolu ešte niekoľko rokov. Čo sa zmenilo na vlajkovej lodi švédskej značky, naftovom SUV?
Volvo XC90 je nepochybne veteránom na trhu. Súčasná druhá generácia tohto vozidla sa predstavila v roku 2014. Je to prvý model Švédov, ktorý už bol vyvinutý pod čínskou spoločnosťou Geely a ako prvý využíva úplne novú modulárnu konštrukčnú platformu SPA1.
Podobne ako súčasné Porsche Cayenne, ani Volvo XC90 ešte neodchádza do dôchodku. Také dlhé pôsobenie tohto modelu na trhu je výsledkom meniacej sa automobilovej reality.
Tradičné automobilky sa sústreďujú najmä na vývoj elektromobility, ktorá by mala určovať ich budúcnosť. Na druhej strane stále žijú najmä z predaja spaľovacích automobilov, ale nechcú do nich príliš investovať, pretože ich živobytie je neisté. Kruh sa tak uzatvára.
2025 Volvo XC90: pohľad späť na model EX90
Volvo XC90 2025, podobne ako súčasné Porsche Cayenne, pevne vychádza zo svojho predchodcu. A to je vidieť napríklad na proporciách jeho exteriéru. Vzhľad teraz pripomína model EX90. Najviditeľnejšími úpravami sú nové svetlomety (s maticovou technológiou) a maska chladiča.
Zmien je však viac. Volvo XC90 2025 má aj novú masku chladiča, predné blatníky či zatmavené zadné svetlá. Zákazníci si môžu vybrať z nových diskov a farebná ponuka bola doplnená o červenú farbu Mulberry Red.
V kabíne sa deje viac noviniek. V tlačovej správe Švédi uvádzajú nové ekologické materiály čalúnenia a prepracovanú konfiguráciu stredovej konzoly. Tá teraz obsahuje tri držiaky na poháre (jeden – menší) a ďalšie odkladacie priestory.
Presunulo sa aj umiestnenie indukčnej nabíjačky, zlepšilo sa náladové osvetlenie a pribudli nové možnosti čalúnenia. Prístrojová doska má iný tvar ako predtým a okrem iného obsahuje prepracované výduchy ventilácie a väčšiu centrálnu obrazovku.
Vo Volve XC90 2025 už nie je vsadená do stredovej konzoly, ale týči sa mierne nad ňou. Nový dotykový displej má uhlopriečku 11,2„ (predtým: 9,0“), má o 21 % vyššie rozlíšenie, ekosystém Google a rozhranie prevzaté z modelov EX30 a EX90.
„Najčastejšie používané aplikácie a ovládacie prvky, ako sú mapy, multimédiá a telefón, sa teraz zobrazujú na domovskej obrazovke. Teda rovnako ako v našich najnovších elektromobiloch,“
– uvádzajú Švédi.
Ešte väčší komfort
Zmeny sa rozšírili aj na systém podvozku. V štandardných variantoch sa objavili nové tlmiče so selektívnym systémom tlmenia. „Každý jednotlivý tlmič sa teraz dokáže mechanicky prispôsobiť aktuálnym podmienkam na ceste, aby optimalizoval komfort aj stabilitu,“ uvádza sa v tlačovej správe.
Na želanie je k dispozícii pneumatický systém, ktorý pracuje v spojení s tzv. aktívnym podvozkom. Podľa Švédov monitoruje cestu, vozidlo a činnosť vodiča až 500-krát za sekundu s cieľom zabezpečiť čo najvyšší komfort.
Vzduchové odpruženie Volva XC90 2025 možno znížiť o 2 cm – napríklad pri nastupovaní – alebo zvýšiť o 4 cm. Druhá funkcia je užitočná najmä pri jazde mimo asfaltu.
Čo ešte? Volvo zaviedlo kvalitnejšie kamery okolo karosérie, ako aj dodatočnú izoláciu vo vybraných rohoch modelu XC90. A to znamená vyšší akustický komfort ako predtým.
2025 Volvo XC90: mild hybrid v štandardnej výbave
Uvedenie Volva XC90 2025 do pohybu má na starosti 1 z 3 pohonných jednotiek, ktoré si môžete vybrať. Dva z nich – v modeloch B5 a B6 – sú mild hybridy, využívajúce 48-voltovú elektrickú sústavu, lítium-iónovú batériu a integrovaný štartér s funkciou alternátora.
Slabší variant dosahuje výkon 250 k (360 Nm v rozmedzí 2000-4500 ot./min) a umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,7 s. Priemerná spotreba paliva podľa cyklu WLTP je 8,5 l/100 km. Na druhej strane výkonnejší z nich produkuje 300 k (420 Nm v rozmedzí 2100 až 4800 ot./min).
Volvo XC90 B6 z roku 2025 „dosiahne“ prvú rýchlosť 100 km/h za 6,7 sekundy a na prejdenie 100 km potrebuje v priemere 8,9 litra paliva. V oboch prípadoch (B5 a B6) je pod kapotou 2-litrový benzínový motor s turbodúchadlom a krútiaci moment z neho prechádza na 4 kolesá cez 8-stupňovú automatickú prevodovku.
Výkonný plug-in hybrid
Na vrchole ponuky – v plug-in hybride T8 eAWD – sa nachádza systém PHEV v jeho najnovšej podobe. Jeho srdcom je tiež 2-litrový benzínový agregát, ktorý tu dosahuje výkon 310 k (400 Nm v rozsahu 3000 – 4800 ot./min).
Na spoluprácu má k dispozícii ďalší elektromotor, ktorý je umiestnený pri zadnej náprave a uvádza do pohybu zadné kolesá. Produkuje 145 k (309 Nm) a svoje životodarné elektróny čerpá z lítium-iónovej batérie s kapacitou 18,8 kWh (využiteľná kapacita: 14,7 kWh).
Podľa cyklu WLTP prejde Volvo XC90 2025 na jedno nabitie 71 km. Na nabíjanie batérie sa používa palubná dvojfázová nabíjačka s výkonom 6,4 kW. Za optimálnych podmienok nabije batériu za 3 hodiny.
Výkon? Volvo XC90 PHEV 2025 zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy. Maximálna rýchlosť vozidiel tohto švédskeho výrobcu je stále rovnaká, a to 180 km/h.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nové Mitsubishi Outlander. Toto SUV má predpoklady stať sa trhákom
Rusi Ladu skrátili a privarili 25 cm. Má byť lepšia ako Passat