9.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PolestarCars).
Polestar je ďalším z výrobcov, ktorí sa snažia vyrovnať so slabnúcim dopytom po elektromobiloch. Nad švédsko-čínskym výrobcom sa sťahujú temné mraky – cena akcií spoločnosti Polestar od vstupu na burzu klesla už o viac ako 90 %.
Polestar je spoločnosť, ktorej 100 % vlastní čínska spoločnosť Geely. Spočiatku sa zaoberala športom, neskôr bola továrenským tunerom vozidiel Volvo. Nakoniec, po prevzatí tejto značky čínskou spoločnosťou Geely, bolo prijaté rozhodnutie o vyčlenení spoločnosti Polestar, ktorá sa stala nezávislým výrobcom elektromobilov.
Spoločnosť Polestar sa snaží dosiahnuť úspory. Prepúšťanie nestačí
Prvým modelom, ktorý vstúpil na trh, bol Polestar 1, predstavený na jeseň 2017. Vozidlo malo plug-in hybridný pohon a vyrábalo sa v Číne od roku 2019. O auto bol malý záujem, odkiaľ sa vyrábalo len 500 kusov ročne a skončilo sa už v roku 2021.
V roku 2019 debutoval prvý elektrický model Polestar 2, v roku 2022 bol predstavený Polestar 3 a o rok neskôr Polestar 4. Nové modely situáciu spoločnosti nezmenili. V roku 2023 bol oznámený prvý plán úspor, v rámci ktorého spoločnosť Polestar prepustila 10 % zamestnancov. To však nebol koniec prepúšťania; v niekoľkých nasledujúcich vlnách prišlo o prácu ďalších 15 % zamestnancov.
Hovorca spoločnosti Polestar teraz oznámil, že sa prijmú ďalšie opatrenia na zníženie nákladov, a to aj v dodávateľských reťazcoch. Spoločnosť však už nechce znižovať počet svojich zamestnancov, ale poukazuje na to, že jej dochádzajú finančné prostriedky potrebné na ďalšiu prevádzku.
Problémy spoločnosti Polestar. Nízky predaj a rastúce straty
Spoločnosť Polestar predala v prvej polovici roka 2024 19 200 vozidiel, čo nestačilo na to, aby dosiahla zisk. V prvom štvrťroku dosiahla prevádzkovú stratu 232 miliónov USD, čo je o 5 % viac ako pred rokom. Príjmy výrazne klesli – z 543 miliónov dolárov na 345 miliónov dolárov. Ako sa vysvetľuje, bolo to spôsobené znížením cien, ktoré si vynútila situácia na trhu, čítaj: cenová vojna iniciovaná prudkým znížením cien automobilov Tesla.
Spoločnosť Polestar má plány na záchranu. Tie však nemusia vyjsť
Teraz sa objavil ďalší problém. Polestar vyrába svoje autá v Číne, a preto mu hrozia sankčné clá vo výške 20 %, ktoré chce zaviesť Európska komisia, a clá vo výške 100 %, ktoré chcú zaviesť USA. Vec ešte nie je rozhodnutá, ale colná vojna sa blíži. Spoločnosť Polestar chce preto presunúť výrobu. Polestar 3 sa má od prázdnin vyrábať v USA a Polestar 4 v Južnej Kórei, ale stane sa tak najskôr na budúci rok. Na druhej strane Polestar 2 sa bude naďalej vyrábať v Číne.
Vedenie spoločnosti Polestar chce dosiahnuť ziskovosť v roku 2025. Na dosiahnutie tohto cieľa musí značka predať aspoň 155 000 automobilov. Polestar vsádza na to, že sa mu to podarí dosiahnuť vďaka novým modelom – Polestar 3 sa na nemecký trh dostane v júli tohto roka a Polestar 4 v auguste. Polestar 3 je už od júna v ponuke v USA a v októbri by sa k nemu mal pridať Polestar 4. Okrem toho predaj elektromobilov na nemeckom trhu od začiatku roka oslabuje. Ak navyše avizované clá skutočne vstúpia do platnosti, budúcnosť Polestaru by mohla byť veľmi otázna.
Cena akcií neponecháva žiadne ilúzie. Polestar je na dne
Súčasnú situáciu spoločnosti najlepšie ilustruje cena akcií tohto výrobcu. Keď spoločnosť Polestar v roku 2021 vstúpila na burzu, jedna akcia stála 10 USD. Ešte v novembri 2021 sa cena zvýšila na takmer 13,5 dolára. Odvtedy sa však začal klesajúci trend. V októbri 2023 sa za jednu akciu platilo len 3,8 USD a v máji 2024 cena klesla pod jeden dolár a túto hranicu už neprekonala….
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Objavil sa ďalší problém s elektromobilmi. Priamo ovplyvňuje našu bezpečnosť
Spoločnosť Geely vytvorila prelomovú batériu. Má byť „svätým grálom“ elektromobility
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.