7.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ttitamu).
Elektromobily opotrebúvajú cesty viac ako ich spaľovacie náprotivky. Okrem toho môžu byť nebezpečné pre ostatných účastníkov cestnej premávky a… Američania z Texaského inštitútu pre dopravu teraz hlásia ďalší naliehavý problém.

Foto: youtube.com/@ttitamu
Dnešné elektromobily nie sú dokonalé, čo sme vedeli už dávno. Okrem obmedzeného dojazdu, dlhého času nabíjania či obstarávacej ceny sa vyznačujú aj výrazne vyššou pohotovostnou hmotnosťou ako spaľovacie autá.
V dôsledku toho predstavujú nebezpečenstvo nielen pre ostatných účastníkov cestnej premávky, ale aj pre cestnú infraštruktúru. Je známe, že kvôli svojej vyššej hmotnosti viac opotrebúvajú povrch vozovky. A čo energetické bariéry?
Test Texaského dopravného inštitútu
Toto sa rozhodol otestovať Texaský dopravný inštitút. Američania na svoj test použili Teslu Model 3 (pohotovostná hmotnosť: od 1 765 kg) a bariéru, ktorú možno často nájsť aj pri diaľniciach.
Ako test prebiehal? Tesla bola zrýchlená na rýchlosť 100 km/h a namierená do bariéry pod uhlom 25 stupňov. Podľa výskumníkov z Texaského dopravného inštitútu rýchlosť a uhol zodpovedajú situáciám, s ktorými sa najčastejšie stretávame v reálnej premávke.
Účelom bariéry je predovšetkým zabrániť autu v prejazde, zmeniť jeho trajektóriu a rýchlosť. Tu by sme však mali dať hviezdičku s poznámkou – „neplatí pre elektromobily“.
Prečo?
Nebezpečné elektromobily: problémom je mŕtva váha
V teste Američanov Teslu Model 3 nezastavila bariéra, ale prerazila ju. V bežnej premávke by to znamenalo, že by sa dostal do priľahlého diaľničného pruhu alebo jednoducho spadol z cesty napríklad do priepasti.
Je to spôsobené vlastnou hmotnosťou testovanej Tesly, ktorá aj tak nepatrí medzi ťažké elektromobily. Veď mnohé autá, najmä SUV strednej a vyššej triedy, vážia podstatne viac ako 2 tony. Príkladom je nové Audi Q6 e-tron (od 2275 kg), Mercedes EQE (2385 g) alebo Tesla Model X (2415 kg).
Moderné plug-in hybridy však môžu byť aj veľmi ťažké. Stačí sa pozrieť na pohotovostnú hmotnosť športových variantov Mercedesu GLC a BMW radu 5. Ich najnovšie inkarnácie položené na váhu ukážu 2310 kg (GLC 63 S E Performance), resp. 2435 kg (úplne nová M5).
Nebezpečné elektromobily: potrebné zmeny v infraštruktúre
Texaský inštitút pre dopravu vo svojej štúdii ukázal, že popularizácia elektromobilov si vyžaduje nielen rozvoj nabíjacích miest, ale aj bezpečnostné opatrenia. Dnes používané zábrany totiž môžu byť príliš slabé na to, aby vydržali ich hmotnosť.
Američania dospeli k záveru, že sú potrebné ďalšie štúdie. Ich cieľom je pochopiť, ako by sa mala zmeniť cestná infraštruktúra zodpovedná za bezpečnosť, aby zohľadňovala novú realitu elektromobility.
Problém nadmernej hmotnosti elektromobilov je známy už dlhší čas. Zatiaľ čo pred nástupom elektrickej éry neboli rozdiely v pohotovostnej hmotnosti automobilov na cestách výrazné, v súčasnosti sú niekedy obrovské.
„Väčšie batérie vo všeobecnosti znamenajú väčšiu hmotnosť prázdneho vozidla. To má negatívny vplyv na bezpečnosť na cestách,“
– uvádza Anders Kullgren, vedúci dopravného výskumu v spoločnosti Folksam (najväčšia švédska poisťovňa).
Bezpečné, ale nie pre každého
Elektromobily v súčasnosti dosahujú vysoké skóre v nárazových testoch. Prakticky väčšina z nich získava najvyšší počet piatich hviezdičiek. Je však ťažké povedať, kde presne leží hranica, pokiaľ ide o vlastnú hmotnosť, pri ktorej môže vodič iného vozidla, t. j. toho, do ktorého narazí elektromobil, prežiť.
„V prípade čelného nárazu je dôležitá dlhšia deformačná zóna. Teda takú, ktorá by umožnila, aby priestor pre cestujúcich zostal neporušený. S tým sa v súčasnosti dokáže vyrovnať väčšina automobilov,“
– hovorí Rikard Fredriksson. Je expertom švédskeho dopravného úradu na bezpečnosť vozidiel a zástupcom Švédska v organizácii Euro NCAP pre nárazové testy.
O tom, že vysoká pohotovostná hmotnosť elektrických vozidiel je čoraz väčším problémom, informovala aj Jennifer Homendyová, šéfka americkej Národnej rady pre bezpečnosť dopravy (NTSB).
„Musíme byť opatrní, aby sme zavedením elektromobilov vo veľkom meradle nevytvorili nezamýšľané dôsledky. To znamená viac smrteľných nehôd na cestách. Bezpečnosť, najmä pokiaľ ide o nové dopravné politiky a nové technológie, nemožno prehliadať,“
– hovorí Homendy.
Homendy tiež vypočítal, že elektrický pick-up Ford F-150 Lightning EV (od 2 900 kg) váži o 900 až dokonca 1 350 kg viac ako spaľovací variant tohto vozidla. Na druhej strane v prípade kompaktného Volva XC40 je pohotovostná hmotnosť elektrického variantu o tretinu vyššia ako jeho náprotivku so spaľovacím motorom.
„To má významný vplyv na bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky,“
– hovorí Homendy.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Spoločnosť Geely vytvorila prelomovú batériu. Má byť „svätým grálom“ elektromobility
Majitelia elektromobilov sa chcú vrátiť k spaľovacím autám. Najmä v tejto krajine
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.