Tipy, Zaujímavosti,

Čo sa stane, ak hneď zaradíte štvrtý z druhého stupňa? Takto funguje prevodovka

29.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto:). K prevodovke a jej prevodovým pomerom pristupujú vodiči dogmaticky. Dôvodom sú vysoké náklady na opravu. Len pri vynechávaní prevodových stupňov sa môže vodič skutočne obávať...

29.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto:).

K prevodovke a jej prevodovým pomerom pristupujú vodiči dogmaticky. Dôvodom sú vysoké náklady na opravu. Len pri vynechávaní prevodových stupňov sa môže vodič skutočne obávať poruchy prevodovky?

O prevodovke v aute sa dá povedať veľa výrazne technických vecí.
Foto: shutterstock.com/Motortion Films

O prevodovke v aute sa dá povedať veľa výrazne technických vecí. Najmä preto, že sa zaoberá zmenou pomeru otáčok na vstupnom a výstupnom hriadeli. Z pohľadu bežného vodiča sú však oveľa dôležitejšie praktické informácie.

Vynechávanie prevodových stupňov počas jazdy je jednou z možností

Prevodovka jednoducho umožňuje vozidlu ísť rýchlejšie prostredníctvom postupných prevodových pomerov. Pri pohone vozidla sa efektívnejšie využíva presne ten istý výkon a krútiaci moment. Prevodové pomery sú nastavené v správnom poradí. Znamená to však, že preskakovanie medzi 1., 2., 3., 4., 5. a 6. prevodovým stupňom by sa malo vykonávať striktne a dogmaticky v tomto poradí? Áno aj nie. Veľa závisí od jazdných podmienok.

Kedy je možné preradiť z 2. na 4. prevodový stupeň?

Pri preradení z 2. na 4. prevodový stupeň sa otáčky motora výrazne znížia. To je hlavný problém. Preto je takýto manéver možný hlavne vtedy, keď motor pred preradením beží vo vysokých otáčkach. To platí napríklad pre scenár, keď vodič začal predbiehať na druhom prevodovom stupni a počas zrýchľovania údaj otáčkomera dostal do oblasti napríklad 5 000 ot.

V tomto prípade sa zmena prevodového stupňa uskutoční bez toho, aby sa poškodila prevodovka alebo rýchlosť vozidla. Vodič sa nemusí obávať. Naopak, prospeje to spojke, ale aj spotrebe paliva (keďže ide o jeden z trikov ekologickej jazdy). Otáčky motora sa po zmene prevodového pomeru o dva stupne nahor ustália na optimálnej úrovni.

V skutočnosti predovšetkým vtedy, keď sú otáčky motora už na 2. stupni nízke a nižšie ako 2 000 ot.
Foto: youtube.com/@AmericasDriversEd

Kedy je lepšie nepreradiť z 2. na 4. prevodový stupeň?

Kedy je lepšie neradiť z 2. na 4. prevodový stupeň hneď? V skutočnosti predovšetkým vtedy, keď sú otáčky motora už na 2. stupni nízke a nižšie ako 2 000 ot. V takom prípade sa motor pri zmene prevodového pomeru jednoducho zastaví. Takáto situácia bude znamenať aj veľké zaťaženie dvojhmotového systému kolies a v extrémnych prípadoch môže viesť až k pretrhnutiu rozvodového remeňa. Hoci musí ísť o remeň, ktorý je už značne opotrebovaný.

Zastavenie motora počas jazdy je nežiaducim scenárom. Vodič stráca posilňovač riadenia a bŕzd. Neskúsený človek môže v takejto situácii dokonca spanikáriť.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čo sa stane, ak zaradíte spiatočku pri rýchlosti 100 km/h? Je to ako nová funkcia v aute

Dilema vodičov. Zatiahnuť ručnú brzdu alebo nechať auto so zaradeným rýchlostným stupňom?


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Toyota s novým rekordom v Európe. Corolla zosadená z trónu

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carshowtv9197). Toyota má za sebou mimoriadne úspešný polrok na starom kontinente. Síce nepreskočila na pozíciu lídra, ale udržala si druhé…

Koenigsegg musel stiahnuť výrobu. Nikto nechcel ich malý motor

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@koenigsegg). Koenigsegg pripravoval revolúciu. Supercar v hodnote takmer 1,7 milióna dolárov mal dostať trojvalcový motor. Motor bol však revolučný. Bol,…

Donald Trump o elektromobiloch. Nazýva ich „podvodom“

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@fox9). Donald Trump rozhodne nepatrí k zástancom elektrifikácie regulovanej dotáciami a predpismi. Kandidát na prezidenta USA oznamuje, čo sa v…

Je to skvelá alternatíva k Toyote Yaris Cross. Hybridné, lacnejšie kompaktné SUV sa ničoho nevzdáva

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carshowtv9197). Konkurenčný trh SUV si vyžaduje, aby výrobcovia ponúkali atraktívny sortiment, aby sa presadili v konkurencii mnohých konkurentov. Jednou z…

Nemecké letisko zablokovali klimatickí aktivisti. Vytvorila sa niekoľkokilometrová zápcha

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/fl360aero). Ďalšie nemecké letisko má problémy s odletmi. Za všetko môžu klimatickí aktivisti, ktorí nelegálne vstúpili na letisko a nalepili…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov