Novinky, Tipy, Zaujímavosti,

Prísnejšie pravidlá kontroly v Nemecku. Diesel bez DPF neprechádza a s filtrom…. nie vždy

26.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@liquimolywebtv). Od júla 2023 sa v Nemecku pri povinných kontrolách testujú skutočné emisie pevných častíc, a nie tzv. dymivosť ako doteraz. Majitelia mnohých takmer nových...

26.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@liquimolywebtv).

Od júla 2023 sa v Nemecku pri povinných kontrolách testujú skutočné emisie pevných častíc, a nie tzv. dymivosť ako doteraz. Majitelia mnohých takmer nových áut, ktoré teoreticky spĺňajú súčasné emisné normy, sú šokovaní. Ich autá neprešli technickou kontrolou, a najväčší problém majú majitelia modelov jednej značky.

Prísnejšie pravidlá kontroly v Nemecku. Diesel bez DPF neprechádza a s filtrom…. nie vždy.
Foto: youtube.com/@liquimolywebtv

Pri štandardných povinných technických kontrolách na staniciach technickej kontroly bolo doteraz ťažké zistiť, že vozidlo nemá filter pevných častíc alebo že je chybný. Stačí, že vo výfuku zostal kryt takéhoto filtra, že motor, vstrekovací systém a turbodúchadlo sú v poriadku a že riadiaca jednotka má vhodne upravený softvér tak, aby tzv. dymivosť výfukových plynov bola v zákonom požadovaných medziach.

Mnohé súčasné modely neumožňujú správne vykonanie skúšky dymivosti pri vysokých otáčkach motora. Riadiace jednotky moderných dieselov neumožňujú motoru pracovať na voľnobeh v stojacom vozidle pri takýchto otáčkach a v starších vozidlách môže dodržiavanie postupu pri skúške viesť k poruche. V Nemecku si tento problém všimli už dávno a avizovali zmenu pravidiel technických kontrol, ktorá nastala v júli 2023, oveľa neskôr, ako sa pôvodne plánovalo. Nové pravidlá sa vzťahujú na vozidlá navrhnuté tak, aby spĺňali normu Euro 6.

Zmena pravidiel testovania výfukových plynov: desiatky tisíc áut neprešli kontrolou

Vplyv zmeny zásad merania? Len od začiatku augusta do konca októbra odmietli nemeckí diagnostici TÜV počas testovania viac ako 32 000 automobilov, ktoré teoreticky mali spĺňať normu platnú pre nové automobily od roku 2015. Z údajov tiež vyplýva, že účinnosť filtrov pevných častíc klesá s rastúcim počtom najazdených kilometrov automobilov. Len v niekoľkých prípadoch palubná diagnostika (OBD), ktorá by mala v takýchto prípadoch ako prvá biť na poplach, informovala o poruche filtra pevných častíc, ktorá spôsobila, že vozidlo nevyhovelo testu. Nemeckí odborníci na diagnostiku v oficiálnom stanovisku svojho združenia odporúčajú, aby sa v budúcnosti takýmto testom podrobovali aj vozidlá Euro 5. To bude veľký problém!

Auto bez opravy neprejde kontrolou, ale oprava je nemožná

Nemecký autoklub ADAC však upozorňuje, že v prípade novej formy kontroly nie je vec taká jasná a jednoznačná, ako by sa mohlo zdať. ADAC dostal sťažnosti od používateľov, ktorých vozidlá boli odmietnuté už pri prvej kontrole, tri roky po prvej registrácii, často pri veľmi nízkom počte najazdených kilometrov. Na základe výsledkov povinnej kontroly a emisného testu diagnostici dospeli k záveru, že filtre nainštalované v ich vozidlách neboli dostatočne účinné a mali by sa vymeniť.

Je zaujímavé, že väčšina týchto prípadov sa má týkať vozidiel Ford s motormi 1,5 TDCi. Ich používatelia by mali v záujme vyriešenia problému investovať približne 3 000 EUR do nového filtra pevných častíc. Tu však vznikajú problémy – aj keby to chceli urobiť, po prvé, sú problémy s dostupnosťou potrebných dielov. Po druhé, vôbec nie je jasné, či nový filter zabezpečí zlepšenie z dlhodobého hľadiska. Spoločnosť Ford informovala zástupcov ADAC, že aktívne a intenzívne pracuje na riešení tohto problému.

Je zaujímavé, že väčšina týchto prípadov sa má týkať vozidiel Ford s motormi 1,5 TDCi.
Foto: youtube.com/@liquimolywebtv

Rôzne testy na schválenie, rôzne pri kontrolách: vodiči majú problém

Vec však nie je taká jednoduchá. Ide o to, že z technických dôvodov nie je možné jednoducho vykonať rovnaké merania na skúšobnej stanici ako pri typovej skúške. Stručne povedané, počas typovej skúšky sa testujú emisie častíc na kilometer, zatiaľ čo počas stacionárnej skúšky sa testuje koncentrácia častíc v určitom objeme výfukových plynov. Podľa predpisov je výrobca zodpovedný za to, aby vozidlo dodané zákazníkovi spĺňalo homologizačné požiadavky, nie požiadavky počas diagnostických skúšok. Diagnostici sa bránia tým, že kontrolné hodnoty sú aj tak mnohonásobne nadhodnotené. Auto s funkčným systémom dodatočnej úpravy výfukových plynov by nemalo mať problém s ich dosiahnutím.

Slovensko a dymivosť

Na Slovensku sa zatiaľ nezmenili metódy emisných kontrol pre osobné automobily. Stále sa používa meranie dymivosti, nie meranie emisií pevných častíc ako v Nemecku.

Dôvody:

  • Slovenská legislatíva zatiaľ nevyžaduje meranie emisií pevných častíc pri technických kontrolách.
  • Technické vybavenie staníc technickej kontroly na Slovensku nie je prispôsobené na meranie emisií pevných častíc.
  • Implementácia merania emisií pevných častíc by si vyžadovala značné investície zo strany štátu a prevádzkovateľov staníc technickej kontroly.

Diskusia o zmene:

Na Slovensku prebieha diskusia o zavedení merania emisií pevných častíc pri technických kontrolách. Niektorí odborníci a environmentálne organizácie túto zmenu podporujú, s argumentom, že by to zlepšilo kvalitu ovzdušia a znížilo emisie škodlivých látok. Iní odborníci a prevádzkovatelia staníc technickej kontroly vyjadrujú obavy z nákladov a technických prekážok.

Aktuálna situácia:

Napriek prebiehajúcej diskusii nie je v súčasnosti na Slovensku plánované zavedenie merania emisií pevných častíc pri technických kontrolách.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Skryté chyby, pre ktoré vaše auto neprešlo technickou kontrolou. Dajte si pozor na tieto časti

Motor 2.0 TDI PD (EA 188) – Možné chyby, poruchy, problémy a názory


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Dovolenkový let sa zmenil na nočnú moru. Hromadné zvracanie na palube. Na letisku čakalo 15 sanitiek

7.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@airbus). Štandardný dovolenkový let sa zmenil na nočnú moru, keď sa u desiatok cestujúcich súčasne objavila nevoľnosť. Niektoré médiá uvádzajú,…

Tu sa nachádza najdlhšia krajina na svete.

7.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PeriwinkleKids). Ktorá krajina je najdlhšia? Stačí letmý pohľad na mapu a zameriame sa na Južnú Ameriku. Vlastne je to správny…

Audi so slabým výsledkom za prvý štvrťrok. Môže za to záhadný komponent motora?

7.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Torsten Dettlaff ). Začiatok roka 2024 nie je pre Audi najšťastnejší. Výrobca v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023 výrazne…

Ďalší výrobca odstupuje od plánov na výrobu elektrických vozidiel.

7.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Cadillac). Nezmyselné a vymyslené plány sa musia skôr či neskôr konfrontovať s realitou. Dnes iný výrobca oznámil, že odstupuje od…

Najlepšie ojazdené vozidlá SUV.

6.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@stevehammes). Vozidlá SUV si už niekoľko desaťročí získavajú z roka na rok viac priaznivcov. Mnohí vodiči na celom svete, vrátane…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov