Elektro, Zaujímavosti,

Myslíte si, že elektromobil sa nemení? Nový Zeekr 001 sa nabije na 80 percent za 11 minút

13.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MAR-CARS). Čínsky konglomerát Geely krátkym propagačným videom dokázal dve veci naraz: elektromobily sa menia veľmi rýchlym tempom a lídrami tejto technologickej transformácie sú v súčasnosti...

13.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MAR-CARS).

Čínsky konglomerát Geely krátkym propagačným videom dokázal dve veci naraz: elektromobily sa menia veľmi rýchlym tempom a lídrami tejto technologickej transformácie sú v súčasnosti čínske korporácie.

Nový Zeekr 001 sa nabije na 80 percent za 11 minút.
Foto: youtube.com/@MAR-CARS

Je prekvapujúce, že toľko ľudí stále pochybuje o trhovom úspechu výrobcov elektromobilov. Kritici poukazujú len na ich nedostatky, chýba im predstavivosť a nedokážu sa poučiť z histórie. A pritom to tak bolo v minulosti takmer so všetkými novými technológiami a vynálezmi: spočiatku stáli veľa a fungovali nevýrazne.

Zeekr 001 je jedným z najmodernejších elektromobilov v predaji

Elektromobily existujú už od počiatkov automobilizmu, ale až v posledných rokoch sa na ich vývoj vynakladajú obrovské finančné prostriedky. Výsledky možno vidieť pri akomkoľvek porovnaní technických parametrov elektromobilov spred niekoľkých rokov a tých nových. Kapacita trakčných batérií a rýchlosť dopĺňania elektrickej energie sa zvyšuje takmer z roka na rok v nepriamom pomere k cene takýchto vozidiel. Všetko nasvedčuje tomu, že o desať rokov budú ich najväčšie nevýhody: obmedzený dojazd a pomalé nabíjanie, piesňou minulosti. O niekoľko rokov sa môže ukázať, že nabíjanie batérie trvá len o málo dlhšie ako tankovanie spaľovacieho auta. Najnovším dôkazom, že je to reálna perspektíva, je propagačné video čínskeho elektromobilu Zeekr 001.

Nový automobil značky Geely Automobile Holdings je nielen veľmi pekný, ale aj moderný. Pri jeho stavbe bola použitá technická architektúra SEA1 (Sustainable Experience Architecture), príbuzná tej, na ktorej má byť v budúcnosti postavená Izera. Jej schopnosti (vrátane prevádzkového napätia 800 V) umožňujú za optimálnych podmienok dosiahnuť špičkový nabíjací výkon takmer 550 kW, a to napriek obmedzeniam najrozšírenejších konektorov CCS. Ak by sa použil najlepší dostupný konektor MCS, špecializovaná nabíjačka Zeekr by mohla „zrýchliť“ až na 800 kW.

100 kWh batéria sa dá nabiť už za niekoľko minút

Ešte dôležitejší ako špičkový nabíjací výkon je jeho priebeh v závislosti od nabitia batérie. Vo väčšine elektromobilov nabíjací výkon vo vyššom rozsahu dramaticky klesá, ale v prípade Zeekru sa aj nad úrovňou 80 % batéria nabíjala výkonom viac ako 262 kW a pri 28 % dosiahla maximálny výkon 547 kW. Priemerný nabíjací výkon od 10 do 80 percent bol zhruba 400 kW, čo umožnilo nabiť trakčnú lítium-železofosfátovú batériu vyrobenú spoločnosťou CATL s čistou kapacitou 100 kWh v tomto rozsahu len za 11 min a 11 sekúnd.

Samozrejme, v súčasnosti sú na dosiahnutie takéhoto výsledku potrebné optimálne podmienky a drahý elektromobil, ale o niekoľko rokov budú takéto riešenia dostupnejšie. Lenže namiesto sťažovania sa na nevýhody elektromobilov je potrebné investovať čo najviac peňazí do rozvoja rýchlonabíjacej infraštruktúry. Ak na tom začnú vlády spolupracovať s vedeckou komunitou a výrobcami automobilov, väčšina bolestí spojených s používaním elektromobilov sa stane piesňou minulosti.

Majitelia elektromobilov, ktorí môžu nabíjať svoje autá doma alebo v práci, budú občas navštevovať rýchle nabíjačky, čím minimalizujú degradáciu článkov, aj keď sa s ňou vedci dovtedy nevyrovnali. Ostatní ľudia nebudú musieť strácať viac času nabíjaním svojich áut, ako ho teraz spotrebujú na natankovanie. Okrem toho autá zlacnejú, pretože konkurencia z Číny prinúti výrobcov k rovnakému postupu. Agentúra Reuters nedávno uviedla, že dokonca aj Elon Musk, ktorý upúšťa od svojho projektu lacných elektromobilov, pretože nedokáže konkurovať ponukám korporácií z ríše stredu, s nimi „vybabral“. Šéf Tesly sa tejto teórii okamžite vysmial, ale možno sa niečo chystá.

Elektrifikácia dopravy nebude jednoduchá, ale môže to byť jediný účinný spôsob

To však neznamená, že elektromobily sú riešením všetkých problémov v motorizme. Treba si uvedomiť, že ich ekologická neutralita závisí od mnohých faktorov a v skutočnosti je najúčinnejším riešením presun ťažiska z individuálnej dopravy na verejnú dopravu. Pri rozumnom využívaní možností elektromobilov a súbežnom pokroku v energetike však elektromobily uľahčia dosiahnutie uhlíkovo neutrálnej dopravnej bilancie, pretože ju umožnia dosiahnuť najlacnejšie a najrýchlejšie. Ak sa tak skutočne stane, za zníženie emisií budú najviac vďačiť čínskym spoločnostiam, ktoré sú lídrami pokroku v tomto odvetví, či sa nám to páči alebo nie. Jednoducho povedané, Tesla začala elektrickú revolúciu vo veľkokapacitnej doprave a teraz Číňania nútia konkurenciu, aby nasadila tempo.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Svetové auto roka 2024. Elektrické vozidlá vo finále a vyhral najväčší

Po facelifte sa výkon čínskeho elektromobilu zvýšil takmer o polovicu. Ako je to možné?


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

„Made in China“ lepšie ako „Made in Germany“? Nemecko siahlo po čínskej pomoci

25.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Auditography). Nemčina lepšia ako čínština? Záleží na tom. Audi siaha po čínskych technológiách, aby sa dostalo na úroveň úplne nových…

Vieme, aké motory dostane SUV Seal U v Európe. Je to dobré!

25.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ThunderGears). BYD - túto značku si treba zapamätať, pretože by sa čoskoro mohla stať významným hráčom na európskom automobilovom trhu.…

Bude to prvé takéto SUV v histórii Toyoty. Bude sa predávať ako teplé rožky

25.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoYaINFO). Toyota dosahuje v posledných mesiacoch vynikajúce predajné výsledky, ale Japonci nemienia zaspať na vavrínoch. Výrobca si uvedomuje, že SUV…

Takto vyzerá nová Honda Civic. Zmenilo sa toho pomerne veľa

25.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@kbb). Honda predstavila modernizovanú verziu ikonického modelu Civic v karosárskych verziách hatchback a sedan. Zaujímavosťou je, že po desiatich rokoch…

Náhla povodeň po lejaku – záchrana auta môže skôr uškodiť ako pomôcť!

24.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@bengregers). Chcete ochrániť svoje vozidlo pred zaplavením? Zvážte, či sa to oplatí. Ak sa vám pri výjazde zo zaplavenej ulice…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov