Správy, Suv/Crossover, Zaujímavosti,

SUV čoskoro zakážu? Európa chystá tvrdý úder obľúbeným autám

10.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Lane V. Erickson). Zaberajú príliš veľa miesta, ničia cesty, ohrozujú chodcov a spotrebujú viac paliva. Napriek tomu sa SUV tešia rekordnej popularite v celej Európe....

10.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Lane V. Erickson).

Zaberajú príliš veľa miesta, ničia cesty, ohrozujú chodcov a spotrebujú viac paliva. Napriek tomu sa SUV tešia rekordnej popularite v celej Európe. Tento trend však čoskoro môže skončiť, keďže európski zákonodarcovia a aktivisti začínajú proti nim tvrdo vystupovať. Čo to znamená pre majiteľov týchto obľúbených vozidiel?

Autá na parkovisku
SUV čoskoro zakážu? Európa chystá tvrdý úder obľúbeným autám.
Foto: shutterstock.com/Lane V. Erickson

Stali sa symbolom moderného motorizmu a takmer každá automobilka ich má vo svojom portfóliu. SUV dobyli európske cesty a parkoviská, pričom automobilky na nich zarábajú rekordné sumy. Tento trend však začína narážať na odpor. Mimovládna organizácia Transport & Environment (Doprava a životné prostredie) upozorňuje na dva závažné problémy spojené s rastúcou popularitou SUV: nedostatok priestoru v mestách a zhoršujúcu sa bezpečnosť na cestách.

Európsky parlament už zvažuje obmedzenia

Vec naberá na vážnosti, keďže Európsky parlament prisľúbil, že sa touto problematikou bude zaoberať. Podľa informácií organizácie Transport & Environment sa rokovania o možných obmedzeniach pre tento typ vozidiel uskutočnia v Bruseli ešte v tomto štvrťroku.

Niektoré európske krajiny už teraz zavádzajú vlastné reštrikcie. Holandsko, Francúzsko a Belgicko patria medzi prvé štáty, ktoré začali aktívne riešiť „SUV problém“. Amsterdam dokonca zakázal vjazd takýchto vozidiel do centra mesta, zatiaľ čo Francúzsko a Belgicko experimentujú s parkovacími poplatkami odvíjajúcimi sa od hmotnosti vozidla.

Príliš široké na naše mestá

Vyššia hmotnosť však nie je jediným problémom. Ďalším závažným nedostatkom je nadmerná šírka týchto vozidiel, s ktorou mestskí plánovači v minulosti nemohli počítať.

„Monštruózne SUV predstavujú hrozbu pre mestskú infraštruktúru. Ak teraz nepodnikneme kroky, čoraz väčšie automobily budú ľuďom uberať stále viac verejného priestoru,“ varuje Barbara Stoll, riaditeľka kampane Clean Cities (Čisté mestá).

James Nix z organizácie Transport & Environment dodáva: „Automobily sa už desaťročia stávajú čoraz širšími a tento trend bude pokračovať, kým nezavedieme prísne limity. V súčasnosti legislatíva umožňuje, aby nové autá boli rovnako široké ako nákladné vozidlá. V dôsledku toho veľké SUV a americké pick-upy parkujú na našich chodníkoch, čím vytvárajú nebezpečenstvo pre chodcov, cyklistov a všetkých ostatných účastníkov cestnej premávky.“

Práve vďaka SUV vzrástla priemerná šírka automobilov v Európe za posledných 20 rokov o viac ako 10 cm. Podľa analýz sa priemerná šírka áut zvyšuje o centimeter každé dva roky. V roku 2018 dosahovala 177,8 cm, zatiaľ čo v roku 2023 už 180,3 cm.

Alarmujúce bezpečnostné riziká

Experti na bezpečnosť bijú na poplach a prinášajú znepokojujúce dáta. Podľa organizácie Transport & Environment viac ako polovica (52 %) zo 100 najpopulárnejších modelov v Európe presahuje šírkou minimálne rozmery parkovacích miest v Paríži, Londýne či Ríme.

Dôsledky sú rôznorodé – od zhoršenej viditeľnosti pre ostatných účastníkov cestnej premávky cez problémy s vystupovaním na parkoviskách až po vynútené nebezpečné manévre obchádzania vyčnievajúcich vozidiel. Veľká čelná plocha v kombinácii s vysokou hmotnosťou predstavuje smrteľnú kombináciu pre najmenej chránených účastníkov cestnej premávky.

Z výsledkov rozsiahleho výskumu belgického inštitútu VIAS zverejnených v roku 2023 vyplýva, že zvýšenie výšky kapoty auta o len 10 cm vedie k až 30-percentnému nárastu rizika úmrtia zrazeného chodca alebo cyklistu. Čo je ešte horšie, rozbiehajúce sa SUV je ťažšie zabrzdiť než klasické osobné auto, a kvôli vyššie umiestnenému ťažisku je jeho správanie v núdzových situáciách menej predvídateľné.

Parkovisko autá
Moderné SUV zaberajú na parkoviskách oveľa viac miesta než tradičné osobné autá, čo spôsobuje problémy v mestách.
Foto: shutterstock.com/Rapaeh

Budúcnosť SUV v Európe sa črtá v tmavých farbách

Európske organizácie majú v rukách skutočne silné argumenty, s ktorými je ťažké polemizovať. A to sa pritom sústredili len na bezpečnosť a priestor v mestách – nikto ani nespomenul fakt, že veľké a ťažké vozidlá majú väčší apetít na palivo alebo elektrinu a rýchlejšie ničia vozovky.

Budúcnosť veľkých SUV v reštriktívnej Európe sa skutočne nečrtá v ružových farbách. Otázkou zostáva, či si európski motoristi dokážu predstaviť život bez svojich obľúbených vysokých vozidiel a či automobilky nájdu spôsob, ako prispôsobiť svoje modely novým požiadavkám bez straty charakteristických vlastností, ktoré ich robia takými populárnymi.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Súhlasíte s obmedzeniami pre SUV v mestách?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Dvojitá hra Volkswagenu: Prečo v Európe platíme za rovnaké autá trojnásobné ceny ako v Číne?

Pol milióna dieselov už zmizlo z nemeckých ciest: Čaká podobný osud aj slovenské autá?

Kedy vymeniť spojku v aute? Benzín verzus diesel – prekvapivé rozdiely!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Klimatizácia vs. otvorené okná: Čo skutočne šetrí palivo?

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Dusan Petkovic). Je nesprávne sa domnievať, že otvorené okná namiesto klimatizácie šetria palivo. Aj najúspornejšie auto bude spotrebovávať viac paliva,…

Toyota Corolla Cross sklamala v Európe: Japonci vedia, čo urobili zle

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@JGB500). Hoci je Toyota Corolla najpredávanejším typom na svete, Corolla Cross uvedená na trh v roku 2022 nezožala v Európe…

Suzuki Jimny dostáva poslednú rozlúčkovú edíciu: Len 55 kusov

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@niksautomotive). Suzuki predstavilo poslednú špeciálnu rozlúčkovú edíciu pre terénny model Jimny. Nová edícia je dostupná len vo Francúzsku a vzdáva…

Obrovská explózia Starshipu na testovacom polygóne SpaceX. Prečo vybuchla raketa Elona Muska?

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheTimes). Napriek tomu, že rakety z rodiny Falcon majú úspešnosť na úrovni 99,4%, SpaceX pracuje na sérii Starship, ktorá ju…

Mercedes-Benz ruší plány na úplnú elektrifikáciu: Spaľovacie motory zostanú aj po roku 2030

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@4DriveTime). Ola Kallenius, šéf Mercedes-Benz, potvrdil, že nemecká značka si ponechá spaľovacie motory aj po roku 2030. To bol rok,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov