11.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Eurocarfg).
Citroen, ktorý chce byť nízkonákladovou značkou skupiny Stellantis, pripravuje novú generáciu modelu C5 Aircross. Nový automobil nahradí aj vlajkový model výrobcu. Aký bude?
Francúzi už nejaký čas zdôrazňujú, že budú vyrábať autá, ktoré sa zameriavajú na jednoduché riešenia a prijateľnú cenu. Predzvesťou tohto nového prístupu bol kontroverzný elektrický Citroen Oli, ktorý sa vyznačoval netradičným štýlom a veľmi podareným interiérom.
V nedávnom rozhovore Thierry Koskas – šéf francúzskej značky – priznal, že Citroen sa nebojí byť považovaný za konkurenta značky Dacia. Príkladom je nový C3 Aircross, ktorý je s cenou len o pár eur drahší ako Duster.
Nový Citroen C5 Aircross: stredná architektúra STLA
Ešte stále aktuálna generácia Citroenu C5 Aircross je na trhu od roku 2017. Je založená na platforme EMP2 a mnohé komponenty zdieľa s predchádzajúcou inkarnáciou Peugeotu 3008, ktorá dostala nástupcu minulý rok.
Úplne nový Citroen C5 Aircross na rozdiel od modelu C3 Aircross nebude založený na platforme lacného Smartu.
Nové kompaktné SUV z Francúzska bude postavené na architektúre STLA Medium. Teda tej istej, ktorá si už našla cestu okrem iného do modelov Peugeot 3008 a 5008 a druhej generácie Opelu Grandland.
Spoločnosť Koskos potvrdila, že nová platforma umožní budúcemu modelu Citroen C5 Aircross po prvýkrát získať elektrický pohon. V prípade modelu e-3008 pôjde krútiaci moment štandardne na predné kolesá, kde je umiestnený motor s výkonom 210 koní.
V zálohe je aj variant 4×4 s druhou elektrickou jednotkou. Celkový výkon systému je 320 k. Teoretický dojazd Peugeotu e-3008 sa pohybuje od 525 do 680 km v závislosti od kapacity trakčnej batérie (73 alebo 98 kWh).
Hybrid a plug-in hybrid
Primárnym zdrojom energie nového Citroenu C5 Aircross bude pravdepodobne hybridný systém s výkonom 136 koní. Bude pozostávať z 1,2-litrového agregátu PureTech, elektromotora (21 k, 51 Nm) a 6-stupňovej automatickej prevodovky.
Ponuku doplní plug-in hybrid. V prípade modelu 3008 má systémový výkon 195 k a trakčnú batériu so solídnou využiteľnou kapacitou 17,9 kWh.
Váži 160 kg, ale na jedno nabitie prejde 85-87 km (priemer podľa WLTP) a v mestskej premávke 99 až 102 km.
„Plug-in hybrid by mohol byť odpoveďou na požiadavky niektorých trhov. Sú to však ďalšie náklady, pretože batéria nie je malá, takže jej umiestnenie do menších vozidiel nemá zmysel,“
– Koskos.
Nový Citroen C5 Aircross: žiadne digitálne hodiny?
Očakáva sa, že nový Citroen C5 Aircross sa po štylistickej stránke bude inšpirovať nedávno predstavenými modelmi C3 a C3 Aircross. Možno teda očakávať škatuľovitejší exteriér, nové logo francúzskej značky a expresívny vzhľad.
Interiér pravdepodobne nebude vyžarovať obrovský panel obrazoviek, ako je to v prípade modelu 3008/5008. Aby sa udržali náklady na uzde, Francúzi pravdepodobne siahnu po jednoduchom head-up displeji v podobe úzkej lišty v hornej časti kokpitu a nie príliš veľkom centrálnom displeji.
Debut nového Citroenu C5 Aircross sa uskutoční koncom budúceho roka alebo začiatkom roka 2026, uvádza Autocar. Zároveň sa stane vlajkovým modelom francúzskej značky po skončení životného cyklu modelu C5 X.
Koskas hovorí o rozhodnutí ukončiť výrobu modelu C5 X: „dnes je to naša vlajková loď, ale celkom okrajová. Nie preto, že by nebol úspešný: jeho podiel na trhu sa ukazuje ako celkom dobrý, ale segment je absolútne malý“.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ohlásenie modelu Volvo EX60 na novej platforme SPA3
Nové SUV bude mať celosvetovú premiéru v novembri