7.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@RoCarsTV).
Vodiči sa stále zdráhajú kupovať elektromobily a poukazujú napríklad na ich obmedzenú použiteľnosť pri cestovaní do väčších vzdialeností. Žiaľ, zdá sa, že nedávne testy tieto názory potvrdzujú. V prípade niektorých populárnych modelov elektromobilov sa pri jazde po rýchlostnej ceste zníži výrobcom deklarovaný dojazd až o 40 %!
Testy dojazdu elektromobilov v reálnych cestných podmienkach pravidelne vykonávajú okrem iných aj švédske organizácie Motor a NAF a nemecký Auto Bild. Ten sa nedávno nechal zlákať na ďalšiu sériu testov, tentoraz v letných diaľničných podmienkach. Závery?
Dojazd elektromobilu na diaľnici. Limit je 110 km/h
Až tri z testovaných vozidiel stratili na diaľnici viac ako 40 % svojho dojazdu a strata viac ako tretiny výrobcom deklarovaného výkonu postihla viac ako polovicu testovaných vozidiel. O výsledkoch testu Auto Bild, ktorého správa sa ešte nedostala na internet, sa práve teraz diskutuje na švédskych motoristických webových stránkach. Autori analýzy poukazujú na to, že testy sa výrazne líšili od testov organizovaných švédskymi organizáciami, ktoré spravidla testujú elektromobily na trase, ktorá sa líši typom cesty.
Elektromobil a diaľnica – dojazd mizne v nedohľadne
Najnovšia séria testov, ktorú uskutočnil denník Auto Bild, sa týkala celkovo až 30 elektromobilov ponúkaných na nemeckom trhu. Z opisu Švédov vieme, že autá boli testované v lete, ale skúšky prebiehali v rôznom čase. To znamená, že vozidlá absolvovali trasu v rôznych poveternostných podmienkach (teplotný rozsah 16 až 28 stupňov Celzia). Teoreticky preto mohol konečné výsledky ovplyvniť napríklad silný vietor, prudký dážď alebo dopravné zápchy. Je však ťažké vyhnúť sa takýmto rozdielom, keďže samotný test spočíval jednoducho v jazde po verejnej diaľnici až do vybitia trakčnej batérie. Testujúci sa – pokiaľ to bolo možné – snažili dodržiavať „odporúčanú“ cestovnú rýchlosť 130 km/h na nemeckých diaľniciach.
Trasa elektromobilom? Stačí vám 120 tis. EUR a nemusíte sa obávať o dojazd
Víťazom testu sa ukázalo byť Audi Q8 55 e-tron quattro. Ako jediné z testovaných vozidiel stratilo pri jazde po diaľnici menej ako 20 % výrobcom udávaného dojazdu. Namiesto 533 km (výsledok homologačného testu WLTP) Audi Q8 55 e-tron quattro na diaľnici prešlo presne 433 km, čo je o 19 percent menej, ako uvádza výrobca.
Druhé miesto obsadil Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC. Namiesto výrobcom deklarovaných 491 km najazdil 382 km, čo je o 22 % menej. Zaujímavé je, že ďalšie dve miesta na čele tabuľky obsadili vozidlá čínskeho automobilového magnáta BYD.
Na ďalšej priečke sa umiestnil model BYD Dolphin, ktorý namiesto deklarovaných 427 km najazdil 322 km (-25 %) v diaľničných podmienkach. Hneď za ním nasledoval model BYD Seal AWD, ktorý stratil 26 % z deklarovaného dojazdu (namiesto 521 km najazdil 384 km).
Prvú päťku najlepších elektromobilov na cestovanie uzatvára Volkswagen ID.Buzz. Slovo najlepší v tomto prípade znamená 301 km namiesto výrobcom deklarovaných 408 km, teda mínus 26 percent.
Najhoršie elektromobily pre jazdu na ceste. Vyrazíte na diaľnicu a dojazd sa zníži na polovicu
Druhá strana tabuľky je mimoriadne zaujímavá. V prípade drvivej väčšiny testovaných vozidiel má udržiavanie rýchlosti 130 km/h za následok pokles dojazdu o viac ako 30 %. Až tri vozidlá vykázali pokles dojazdu o viac ako – pozor – 40 %. Ďalších 10 vozidiel, vrátane modelov tak populárnych alebo žiadaných medzi fanúšikmi elektromobility, ako sú Tesla Model S, Opel Astra Electric, Mercedes EQS 450+, Ford Mustang Mach-E alebo napríklad KIA EV6 či Nio ET5, zaznamenalo pokles dojazdu o viac ako 30 %.
Prvých päť vozidiel s najväčším poklesom dojazdu v podmienkach diaľničnej jazdy je nasledovných:
- BMW iX1 xDrive30: deklarovaný dojazd – 428 km, reálny dojazd – 274 km, percentuálny pokles o 36 percent
- Renault Megane E-Tech EV60: deklarovaný dojazd – 428 km, reálny dojazd – 268 km, percentuálny pokles o 37 percent
- Volvo EX30 Single Ext Range: deklarovaný dojazd – 472 km, reálny dojazd – 269 km, percentuálny pokles o 43 percent
- Citroen e-C4X: deklarovaný dojazd – 418 km, reálny dojazd – 235 km, percentuálny pokles o 44 percent
- Toyota bZ4X FWD: deklarovaný dojazd – 511 km, reálny dojazd – 270 km, percentuálny pokles o 47 percent.
Zaujímavé je, že švédske aj nemecké testy dojazdu elektromobilov vykazujú opakujúci sa vzorec. Ide o rýchlosť, pri ktorej sa dojazd začína odchyľovať od výrobcom deklarovaných hodnôt. Z meraní vyplýva, že hraničná rýchlosť, po prekročení ktorej sa dojazd elektromobilu dramaticky znižuje, je približne 110 km/h.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Toto sú prvé oficiálne snímky modelu BYD Seal 2025. Model sa začne predávať budúci týždeň
Leapmotor bude predávať lacné autá. Prvá várka sa plaví do Európy