Motorky, Tipy, Zaujímavosti,

Sovietsky skúter bol skresleným odrazom Vespy. Bolo vyrobených takmer 1,5 milióna kusov

20.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@volodymyrl9882). Sovietska kópia ikonického skútra Piaggio mala podobný vzhľad ako originál, ale na nešťastie pre obyvateľov ZSSR sa tu podobnosť končila. Nemala takmer nič okrem...

20.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@volodymyrl9882).

Sovietska kópia ikonického skútra Piaggio mala podobný vzhľad ako originál, ale na nešťastie pre obyvateľov ZSSR sa tu podobnosť končila. Nemala takmer nič okrem nedostatkov, ale napriek tomu bola Viatka nesmierne populárna.

Sovietsky skúter bol skresleným odrazom Vespy. Bolo vyrobených takmer 1,5 milióna kusov.
Foto: youtube.com/@volodymyrl9882

Viatka (rus. Вятка) sa mi spája predovšetkým s automatickou práčkou môjho detstva, ktorú zcivilizovali naši „bratia z východu“. Možno je to preto, že o skútroch toho veľa neviem, okrem toho, že na nich veľmi rád jazdím. Raz mi napadlo, že skútre sa v dávnej minulosti vyrábali v ZSSR a pomenovali sa podľa tej istej rieky.

Sovietsky skúter vyzeral podobne ako Vespa, ale bol horšie navrhnutý a zle vyrobený

Prvú Vespu vyvinuli sovietski inžinieri v polovici 50. rokov 20. storočia a bola výsledkom dôkladnej analýzy niekoľkých exemplárov talianskeho skútra Vespa 150 GS, ktorý po vojne navrhol taliansky inžinier Corradino D’Ascanio. Takto sa zrodila „osma“ Piaggio, najznámejší skúter na svete. Model WP-150 Windsor je jeho odrazom v krivom zrkadle. Dielo sovietskych konštruktérov bolo o 10 kg ťažšie, ale s oveľa slabším motorom. Napriek mierne väčšiemu zdvihovému objemu (148 cm3 oproti 145,6 cm3) jeho výkon klesol z 8 k na iba 4,5 k.

Okrem toho bol motor inštalovaný asymetricky na pravej strane, takže skúter sa pri jazde nebezpečne nakláňal. Okrem toho mal trojstupňovú namiesto štvorstupňovej prevodovky, o niečo dlhší rázvor, väčší svetlomet a okrúhly tachometer. To mu pomohlo odlíšiť sa od Vespy a malo mu to zabezpečiť hladšiu jazdu na rozbitých sovietskych cestách. S Viatkou to bolo rovnaké ako s väčšinou automobilových výrobkov ZSSR. Kvalita montáže nebola ich silnou stránkou. Preto, ak sa dá veriť vtedajším kronikárom, sa Viatky počas jazdy rozpadávali. Neustále bolo potrebné kontrolovať celistvosť ich konštrukcie a v prípade potreby dotiahnuť skrutky.

Napriek tomu sa táto dvojkolka stala mimoriadne populárnou vo všetkých sovietskych republikách, najmä preto, že ich občania nemali veľký výber. Druhý dôvod bol rovnaký ako v prípade originálu. Bola to nízka cena, kvôli ktorej Vespa a dodávkové mikrobusy Piaggio Ape po vojne motorizovali Taliansko. Model Vespa WP-150 bol predstavený v roku 1956, ale kvôli meškaniu subdodávateľov a problémom s dodávkami sa výroba začala až o viac ako rok neskôr. Napriek tomu dosiahla veľký úspech.

Prvú Vespu vyvinuli sovietski inžinieri v polovici 50. rokov 20. storočia.
Foto: youtube.com/@volodymyrl9882

Po modeli WP-150 Viatka nasledovali originálnejšie modely WP-150M a Elektron

Prvý model WP-150 vyrobil závod VPMZ vo Viatke Poľany v počte približne 300 000 kusov, pretože s cenou 320 rubľov nemal na veľkom trhu ZSSR veľkú konkurenciu. Na základe Viatky bolo vyvinuté aj trojkolesové úžitkové vozidlo podobné Opici: Viatka MG-150. Potom, v roku 1965, bol skúter WP-150 nahradený novým modelom WP-150M, ktorého sa do roku 1974 predalo viac ako pol milióna kusov. Ďalším modelom bola Viatka-3 Elektron, ktorá bola tak pomenovaná kvôli prvýkrát použitému tyristorovému zapaľovaniu. V rokoch 1974 až 1979 si občania ZSSR kúpili takmer 600 000 týchto skútrov. Prečo o tom všetkom píšem? Pretože na základe jedného z nich bol práve postavený zaujímavý zákazkový skúter, ktorý skonštruovala spoločnosť Butcher Garage.

Mechanici, alebo skôr zákazkoví stavitelia dvojkoliek z Belehradu trápili najmä pôvodné Vespy. Tentoraz sa pustili do jej nevydarenej kópie. Prekvapivo z toho vzniklo niečo pekné, hoci to stálo veľa úsilia. Konštrukcia Viatka Elektron bola taká odfláknutá, že si vyžiadala privarenie nového rámu, najmä po tom, čo do nej umiestnili „veľkoobjemový“ motor Piaggio s výkonom takmer 40 koní. To je takmer šesťkrát viac ako v základnej verzii, ktorá mala pohonnú jednotku s výkonom 7 k. Okrem toho má Viatkar postavený „mäsiarmi“ kotúčové brzdy na prednom kolese a na mieru vyrobenú dlhú zadnú kyvnú vidlicu. Zmenou prešlo aj predné odpruženie, okrem toho má zákazkový skúter riadidlá zo skutočnej Vespy PX a ručne zváraný nápadný výfukový systém.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Bola vybraná najkrajšia cesta v Európe. Pôsobivý výhľad na more a hory

Motocyklista nemal šancu. Táto kampaň je pôsobivá


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Corvette s výkonom viac ako 1 200 koní sa predstavuje v predpremiére

21.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TopGear). Na našom renderingu ožíva Zora, najsenzačnejšia Corvette všetkých čias, s hybridným pohonom založeným na motore 5,5 V8 modelu ZR1.…

4 veci, vďaka ktorým hypercar Ferrari F80 zrýchli z 0 na 100 za 2,15 sekundy

21.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Ferrari). Nový hypercar Ferrari F80 vyvoláva diskusie o novom dizajnovom jazyku a o tom, či bude vhodným nástupcom modelu LaFerrari…

Spoločnosť BYD zaujala schopnosťami svojho nového oceľového dela. Otriasa Seal 06 GT trhom?

21.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BYDFAN). Spoločnosť BYD sa na európskom trhu preslávila tým, že svojimi technológiami a výkonom vozidiel zo svojho sortimentu zahanbila aj…

Zamrznuté okno ráno a meškáte do práce. Čo teraz?

21.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@smartfoxofficial). Zamrznuté okno ráno je jedna z najnepríjemnejších situácií na jeseň a v zime. Vy sa ponáhľate a teraz toto.…

Porsche 911 GT3 (2025) odhalené: Prvý facelift bez prídavného výkonu

21.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Napriek tomu je na motore veľa noviniek, po prvý raz aj balík Weissach, nové super sedadlo a výrazné zvýšenie…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov