Správy, Zaujímavosti,

Číňania predsa len nehrajú fér? Obrovské dotácie najmä pre jedného výrobcu automobilov

15.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@canadianproduction7107). Čína nedotuje svojich výrobcov automobilov? Nič také, uvádza Kielský inštitút pre svetové hospodárstvo, ktorý vo svojej štúdii uvádza, že najmä spoločnosti BYD venujú tamojšie...

15.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@canadianproduction7107).

Čína nedotuje svojich výrobcov automobilov? Nič také, uvádza Kielský inštitút pre svetové hospodárstvo, ktorý vo svojej štúdii uvádza, že najmä spoločnosti BYD venujú tamojšie úrady osobitnú starostlivosť.

Číňania predsa len nehrajú fér?
Foto: youtube.com/@canadianproduction7107

Kielský inštitút pre svetové hospodárstvo je nezávislá nezisková organizácia založená v roku 1914 so sídlom v nemeckom Kieli. Zameriava sa na ekonomický a hospodársky výskum a v roku 2017 bol zaradený medzi 50 najvplyvnejších výskumných centier na svete.

Nedávny výskum Kielského inštitútu pre svetové hospodárstvo poukazuje na masívne dotácie čínskej vlády na zelené technológie. „Peking výrazne dotuje svoj domáci priemysel, najmä v odvetviach, ako sú zelené technológie, veterná energia a elektromobilita,“ uvádza sa v tlačovej správe.

Obrovské dotácie od čínskej vlády

Podľa odhadov inštitútu sú celkové dotácie v Číne pre uvedené odvetvia 3 až 9-krát vyššie ako v Nemecku alebo USA. BYD, ktorý je najväčším svetovým výrobcom elektromobilov a plug-in hybridov, zostáva jedným z hlavných príjemcov.

„Čínska dotačná politika je už roky kontroverzná. Európsky priemysel má často problém konkurovať čínskym partnerom cenou. Bez čínskych dotovaných technológií by sa však výrobky, ktoré sú kľúčové pre ekologickú transformáciu Nemecka, tiež stali drahšími a vzácnejšími,“ hovorí Dirk Dohse, riaditeľ výskumu inštitútu.

Podľa údajov Kielského inštitútu pre svetové hospodárstvo sa v roku 2022 vládne dotácie vzťahovali na viac ako 99 % kótovaných spoločností. Okrem toho „Čína často strategicky využíva dotácie na modernizáciu kľúčových technológií, aby boli pripravené na trh“. – uvádza sa v brífingu inštitútu.

Akoby to nestačilo, Ríša stredu si svoju ďalšiu výhodu buduje aj prostredníctvom iných faktorov. Patrí k nim prístup ku kritickým surovinám, vynútený transfer technológií od zahraničných investorov a priaznivé zaobchádzanie s miestnymi výrobcami v rámci verejného obstarávania a administratívnych postupov.

Dotácie čínskej vlády pre spoločnosť BYD

Podľa informácií z Inštitútu pre svetové hospodárstvo v Kieli dostáva spoločnosť BYD masívnu podporu od čínskej vlády. V roku 2020 to bolo približne 200 miliónov eur, ale v roku 2022 už 2,1 miliardy eur!

Okrem toho tento čínsky výrobca „dostáva oveľa vyššie prémie za nákup elektromobilov v Číne. Najmä v porovnaní s inými domácimi výrobcami, ako je GAC, alebo zahraničnými spoločnosťami, ktoré vyrábajú na miestnej úrovni. Medzi ne patria spoločné podniky Tesla alebo Volkswagen,“ uvádza inštitút.

Spoločnosť BYD dostáva masívnu podporu od čínskej vlády.
Foto: youtube.com/@SouthChinaMorningPost

To však nie je všetko. Spoločnosť BYD, ktorá sa pri výrobe svojich automobilov takmer nespolieha na subdodávateľov, okrem iného stále profituje z dotácií pre výrobcov batérií. Vďaka tomu má napríklad prístup k lacnejším surovinám.

Antisubvenčné prešetrovanie

Ako všetci vieme, vyšetrovanie Európskej komisie už nejaký čas prebieha. Týka sa možných dotácií čínskej vlády pre tamojších výrobcov elektromobilov. V súvislosti s ním EK zatiaľ začiatkom marca tohto roku začala s colnou registráciou všetkých automobilov vyrobených v Číne a dovezených do Spoločenstva.

V konečnom dôsledku sa má na čínske autá vstupujúce do Európy uložiť dodatočné clo, ak Európska komisia preukáže subvencovanie. Takéto oznámenie sa už stretlo s odporom úradov v Strednom kráľovstve, ako aj nemeckých výrobcov .

Kielsky inštitút pre svetové hospodárstvo navrhuje, aby Európska únia nevyvolávala obchodnú vojnu, ale aby začala rokovania s čínskou vládou.

„Vzhľadom na súčasnú makroekonomickú slabosť Číny, jej relatívnu silu v odvetviach zelených technológií a napätie s USA vidia autori reálnu šancu na úspešné rokovania,“ uvádza inštitút.

„Cesta kancelárky do Číny, ktorá sa uskutoční budúci týždeň, predstavuje vynikajúcu príležitosť pripraviť pôdu pre takéto rokovania,“ dodáva Dohse.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

BYD. Nepodceňujte čínskeho draka. Dokonca aj Elon Musk sa prestal smiať

Čínsky gigant sa ponáhľa. BYD sa snaží dobyť Európu


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Používate aplikácie v aute? Nemáme dobré správy

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Lesics). Predseda Úradu pre elektronické komunikácie oznámil, že nulová sadzba pre niektoré aplikácie nebude povolená. Vyplýva to z nariadení EÚ…

Čínsky bestseller v Európe. Ford sa obáva novej konkurencie

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Auto_4K). BYD Seagull by mal byť cenovým knokautom pre západných výrobcov, hoci sankcie EÚ to môžu zmeniť. Niektorí z nich…

Najkratšia diaľnica na svete. Je dlhá len jeden meter!

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels). Najkratšia diaľnica na svete sa nachádza v Európe, hoci hneď na začiatku treba zdôrazniť, že nejde o…

Čo znamená uterák na prístrojovej doske auta?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Covercraft1965). V krajinách, kde je všeobecne vyššia teplota ako na Slovensku, si vodiči áut rozprestierajú na palubných doskách uteráky, ktoré…

Aká je životnosť pneumatík. Musíte ich meniť po 100 000 km?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mr.Anuwat Rumrod). Pneumatiky majú obmedzenú životnosť a môžu sa opotrebovať, aj keď sa vôbec nepoužívajú. Musíte ich však meniť, ak…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov