10.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SouthChinaMorningPost).
Už žiadne vtipy. Čínsky gigant dobýva celý automobilový svet impozantným tempom. BYD vyvoláva znepokojenie nielen medzi generálnymi riaditeľmi najväčších svetových automobilových koncernov, ale dokonca aj v najvyšších vládnych kruhoch v USA. Bude čínsky konglomerát v najbližších rokoch spojený so strachom v Európe alebo v Amerike?
Začala v polovici 90. rokov s 20 zamestnancami a zmluvami na dodávku batérií pre telefóny takých známych značiek, ako sú Motorola a Nokia. Svoje prvé vlastné auto pod značkou BYD Auto (BYD znamená Build Your Dreams – Postav si svoje sny) uviedli na trh až v roku 2005 (podobalo sa vtedajšej Toyote Corolla a skrývalo motor dodaný spoločnosťou Mitsubishi). Z nasledujúcich modelov si dokonca uťahoval aj samotný Elon Musk, ktorý v roku 2011 v rozhovore pre agentúru Bloomberg považoval BYD za malú lokálnu manufaktúru. Trvalo však len približne tucet rokov, kým sa spoločnosť stala takou silnou, že ju automobilky na celom svete začali považovať za veľmi vážnu hrozbu. BYD, podobne ako iné značky z Číny, začala vzbudzovať strach.
Môže jediná loď s dodávkou 3 000 nových elektromobilov vyvolať zvýšený záujem (po svete sa plaví približne 700 podobných plavidiel)? V prípade BYD určite. Európske médiá pozorne sledovali plavbu modernej, vysoko úspornej automobilovej lode BYD Explorer 1 (ktorá pojme až 7 000 automobilov) do prístavu Bremerhaven. Takýchto lodí bude viac, čo znamená, že na náš kontinent môže ročne priplávať minimálne niekoľko desiatok tisíc automobilov (ak nie niekoľko sto tisíc). Moderné a lacné (inými slovami, až o niekoľko desiatok percent lacnejšie ako európska konkurencia). Také, ktoré môžu prilákať kupujúcich využívajúcich vozidlá európskych, kórejských alebo japonských spoločností.
Maďarská saláma a čínsky elektrikár
Jedna vec je nepopierateľná. Počet automobilov značky BYD sa výrazne zvýši. V roku 2024 sa spoločnosť vyšvihla medzi desať najväčších výrobcov automobilov na svete. Ročná produkcia už teraz presahuje 3 milióny kusov (z toho v roku 2023 bolo vyvezených viac ako 240 000 vozidiel). Čoskoro sa ešte zvýši, keďže koncern investuje do výstavby nových tovární. Jedna z nich sa stavia v Európskej únii. V maďarskom meste Szeged, ktoré je známe vynikajúcou salámou, sa stavia druhý závod BYD (prvý bol postavený v roku 2016 na spustenie montážnej linky na autobusy) na výrobu elektrických a hybridných vozidiel (podľa čínskej klasifikácie ide o segment NEV – nové elektrifikované vozidlá). S výrobnou kapacitou približne 200 000 automobilov ročne a pravidelnými dodávkami do zahraničia by spoločnosť BYD mohla výrazne zmeniť európsky trh. Otvorenou otázkou zostáva, nakoľko sa Európa v budúcnosti bude podobať východným trhom (Bielorusko a Rusko), kde čínske značky už získali viac ako polovicu trhového podielu.
Myslíte si, že len v Európe sa obávajú čínskej invázie? Omyl: aj Američania majú čoraz väčšie obavy. Lobisti z Aliancie za americkú výrobu varujú pred vážnym ohrozením životaschopnosti výroby automobilov v Spojených štátoch. Netají sa ani obavami o budúcnosť miestnych automobilových koncernov. Ich slová zopakoval aj Elon Musk, ktorý začiatkom roka 2024 vyslovil víziu nových obchodných bariér voči čínskym výrobcom, aby zachránil pred likvidáciou väčšinu automobilových značiek, ktoré existujú už desaťročia.
Ohrozenie národnej bezpečnosti USA
Dokonca aj najvyšší predstavitelia USA (okrem iných sa vyjadril aj prezident Joe Biden) uznávajú tento problém a spomínajú hrozbu pre národnú bezpečnosť. Z ich pohľadu sú čínske autá (nielen BYD, ale aj mnohé iné značky) ideálnym nástrojom na špionáž a zber údajov o kľúčovej infraštruktúre (moderné autá vybavené kamerami a neustálym pripojením na internet zhromažďujú a prenášajú množstvo údajov, okrem iného na aktualizáciu máp, asistenčné systémy vodiča a systémy vzájomného varovania pred prekážkami na ceste). Proti argumentu ohrozenia národnej bezpečnosti nie je ľahké bojovať.
Ako dobyť americký trh? Samozrejme, môžete to urobiť po mori, a to tak, že budete riadiť obrovskú flotilu automobilových lodí, ktoré vyplávajú z čínskych prístavov. Jednoduchšie je však použiť scenár, ktorý praktizujú mnohé automobilové spoločnosti z Európy, Japonska a Kórey. Obrovskou vstupnou bránou do USA je Mexiko, ktoré sa stalo obľúbeným miestom automobilového priemyslu. Svoje závody tam už majú okrem iných aj Audi (ktoré vyrába aj veľké SUV Q5 pre európsky trh), BMW, Ford, Honda, Mercedes, KIA, Stellantis, Toyota a Volkswagen. BYD sa tiež objaví v tejto váženej skupine.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čínsky gigant sa ponáhľa. BYD sa snaží dobyť Európu
MG ukazuje, čo čínski výrobcovia urobia s Európou. Plánuje predať oveľa viac