28.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: boomsupersonic.com).
XB-1, prototyp nadzvukového lietadla Overture, ktoré sľubuje bleskovú prepravu cestujúcich okolo sveta, sa prvýkrát vzniesol do vzduchu. A hoci zďaleka nedosiahol sľubované rýchlosti, je to významný krok k avizovanej revolúcii v doprave.
Plány na stavbu nástupcu Concordu sa objavili takmer okamžite po vyradení lietadla z prevádzky v novembri 2003. Spoločnosť EADS oznámila, že zvažuje spoluprácu s japonskými spoločnosťami na vývoji väčšieho a rýchlejšieho nástupcu, o dva roky neskôr začala Japonská agentúra pre letectvo a kozmonautiku testovať svoj model v aerodynamickom tuneli a rozruch vyvolala aj britská spoločnosť Reaction Engines Limited a jej návrh na vodíkový pohon.
Postupom času sa však ukázalo, že len málo z týchto projektov sa v blízkej budúcnosti skutočne vznesie na oblohu, pričom sa hovorilo o nápade spoločnosti Lockheed Martin, ktorý mal generovať burácanie len na úrovni 1 % toho, ktoré generoval Concorde, a o Overture spoločnosti Boom Supersonic, ktorá už podpísala dohody s United Airlines a Japan Airlines. Tá oznámila, že jej lietadlo bude lietať dvakrát rýchlejšie ako súčasné osobné lietadlá a vzdialenosť medzi New Yorkom a Londýnom prekoná len za 3,5 hodiny.
Zďaleka to nie je rekord, ale…
A hoci dosiahol výšku niečo vyše 2 000 m a rýchlosť „len“ 439 km/h, teda ďaleko od plánovaných 2 000 km/h, čiže Mach 1,7, máme tu prelomový let, ktorý nás reálne približuje k návratu nadzvukových osobných lietadiel. Najmä preto, že rýchlosť nebola cieľom tohto prvého letu – vzhľadom na odlišné motory prototypu by to ani nebolo možné.
Ako je presvedčený Boom, XB-1 – za ktorého riadením sedel skúsený testovací pilot Bill „Doc“ Shoemaker, bývalý letec amerického námorníctva, ktorý nalietal viac ako 5 000 hodín na 50 typoch lietadiel – splnil všetky ciele, ktoré sa pre túto misiu predpokladali. Potvrdil to pilot lietadla T-38, ktorý ho sprevádzal počas 12-minútového pozorovacieho testu.
Dnes sa XB-1 vzniesol do toho istého posvätného vzdušného priestoru, v ktorom Bell X-1 v roku 1947 prvýkrát prekonal zvukovú bariéru. Na tento let som sa tešil od založenia spoločnosti Boom v roku 2014 a predstavuje najvýznamnejší míľnik na našej ceste k tomu, aby sme cestujúcim na celom svete priniesli nadzvukové cestovanie
– komentuje Blake Scholl, zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Bude to najväčšie letisko na svete. Pojme 250 miliónov cestujúcich.
Čierna séria pre Boeing. Závada sa prejavila až po pristátí