3.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Andrew Harker).
Aj vy ste vždy chceli riadiť tank? Pred vyslovením takéhoto želania nahlas si to dobre rozmyslite. Je to zložitejšia činnosť, než sa bežne myslí. Môžete sa o tom presvedčiť, ak si pozriete video o populárnom tanku Chieftain na Facebooku.
Pravdepodobne neexistuje automobilový fanúšik, ktorý by aspoň raz v živote nechcel šoférovať tank. Najjednoduchším spôsobom, ako si tento sen splniť, je vstúpiť do ozbrojených síl, čo však zahŕňa ďalšie povinnosti. Čo však v prípade, že niekto chce riadiť tank, ale nechce slúžiť v armáde?
Nestačí mať len tank. Musíte ho vedieť používať
Našťastie sa čoraz viac pásových vyradených bojových vozidiel dostáva do súkromných rúk. Vlastniť tank však nestačí. Stále ho musíte vedieť používať. Na fanpage webovej stránky Unilad na Facebooku sa objavilo krátke inštruktážne video o tom, ako sprevádzkovať populárny britský tank Chieftain (FV4201). Tento model bol dlhé roky (do roku 1996) hlavným tankom britskej armády, pričom spoločnosť Vickers vyrobila v rokoch 1966 až 1978 viac ako 2 000 týchto vozidiel.
Dobre, ale ako sprevádzkovať tank z obdobia studenej vojny?
Vďaka priloženému videu sa môžete presvedčiť, že to nie je až taká jednoduchá záležitosť. Aby ste to dokázali, musíte použiť celý rad spínačov a v správnom poradí. Ak niekto nikdy nejazdil so starým nákladným autom, určite sa v tom stratí. Predtým, ako naštartujete motor tanku Chieftain, musíte zapnúť napájanie, zapaľovanie, palivové čerpadlo a niekoľko ďalších vecí. Keď zapnete štartér ľahkým stlačením plynového pedála a mohutný motor začne pracovať vo svojich útrobách, nemôžete hneď vyštartovať. Predtým musíte zapnúť alternátor a tiež počkať, kým v žilách tohto vozidla začne cirkulovať olej pod správnym tlakom.
Britský tank Chieftain nemá volant. Namiesto toho sú tu dve páky
Aj keď je tank pripravený na jazdu, nie je celkom jasné, čo má robiť, pretože britský Chieftain nemá vôbec žiadny volant. Namiesto toho je v kabíne umiestnených niekoľko pedálov a pák. Našťastie je tu aspoň klasický plynový pedál, ale tým sa normalita končí. Prevodové stupne v prevodovke sa menia podobne ako na motocykli: pákou pod ľavou nohou. Keď ju zatlačíte špičkou topánky smerom nahor, zaradíte vyššie prevodové stupne a zatlačením nadol preradíte na nižší prevodový stupeň. Celkovo je tu osem prevodových stupňov, šesť pre jazdu vpred a dva pre jazdu vzad.
Zaradenie spiatočky nie je také jednoduché, pretože na to musíte súčasne zapnúť pravé tlačidlo a stlačiť nožnú páčku. V strede je aj brzdový pedál, ale takmer nikdy ho nemusíte použiť, pretože tank vďaka pásom veľmi účinne spomaľuje, akonáhle uvolníte plynový pedál. A ako sa takýto stroj otáča? To závisí od modelu. V modeli Chieftain sú na oboch stranách sedadla vodiča dve riadiace tyče.
Ťahaním za každý z nich sa zníži krútiaci moment prenášaný na príslušnú stopu a tank sa potom otočí. Preto tak môže urobiť prakticky na mieste a bez toho, aby sa dotkol plynového pedála. Kedysi tanky jednoducho používali samostatné hnacie hriadele, ale modernejšie usporiadanie tankov je pomerne zložité. Chieftain je vybavený odstredivou hlavnou spojkou so suchým trením, planetovou prevodovkou s tromi stupňami voľnosti a dvoma súčtovými planetovými súpravami.
Ťahaním za každý z nich sa zníži krútiaci moment prenášaný na príslušnú stopu a tank sa potom otočí. Preto tak môže urobiť prakticky na mieste a bez toho, aby sa dotkol plynového pedála. Kedysi tanky jednoducho používali samostatné hnacie hriadele, ale modernejšie usporiadanie tankov je pomerne zložité. Chieftain je vybavený odstredivou hlavnou spojkou so suchým trením, planetovou prevodovkou s tromi stupňami voľnobehu a dvoma sumernými planetovými súpravami.
Motor Leyland v nádrži Chieftain má šesť valcov a až dvanásť piestov
Po zhliadnutí krátkeho videa s návodom na manévrovanie s tankom Chieftain pravdepodobne nepochopíte všetko ako ja, ale aspoň budete vedieť, ako ho naštartovať a uviesť do pohybu a potom zastaviť a vypnúť. Motor tohto britského tanku je rovnako nezvyčajný ako spôsob jeho jazdy. Je to dvojtaktný motor L60 z dielne Leylandu so šiestimi valcami, ale v každom z nich pracujú dva piesty v protibežnom rytme. Vďaka tomu má kompaktnejšiu konštrukciu a vyšší špecifický výkon (hp/l). Maximálna rýchlosť tohto tanku je iba 48 km/h, ale pred obrubníkmi a inými prekážkami nie je potrebné spomaľovať.
Hlavný motor tanku Chieftain má zdvihový objem 19 litrov a výkon od 650 k do 750 k v závislosti od verzie. Maximálny krútiaci moment, ktorý vyvíja, je približne 2 000 Nm. Bežne takýto motor pracuje na naftu, ale dá sa prispôsobiť aj na iné palivá. Okrem toho je k dispozícii aj druhý externý naftový motor podobnej konštrukcie, ale s oveľa nižším výkonom necelých 30 k. Používa sa na pohon ďalšieho alternátora a ten poháňa motor veže.
Myslím, že to je všetko. Teraz už viete, ako sa poháňa už nie najmodernejší, ale stále nearchaický tank. Mnohé modely z tej istej éry sa ovládajú podobným spôsobom. Kiež by sa vám to nikdy nemuselo hodiť na iný účel ako na zábavu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Strašná nehoda zaznamenaná kamerovým systémom. Ako sa to mohlo stať?
Prečo je stojan na motocykloch na ľavej strane?