17.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Bespaliy).
Vyhrievanie zadného okna je absolútny štandard a neoceniteľný pomocník v chladných a hmlistých dňoch. Stačí stlačiť tlačidlo a čiary na skle rýchlo odstránia hmlu či námrazu. Vedeli ste však, že tieto charakteristické prúžky majú ešte jednu, oveľa sofistikovanejšiu funkciu? V moderných autách sa stali neviditeľnou anténou, ktorá zabezpečuje, že vaše rádio hrá bez rušenia a auto je neustále pripojené k sieti!

Foto: shutterstock.com/Bespaliy
Koniec prútovým anténam: Technológia v skle
S rozvojom technológií klasické prútové antény, ktoré dlhé roky „zdobili“ strechy áut, postupne miznú. V mnohých osobných autách sa anténa presunula priamo do zadného okna.
Stačí sa pozrieť bližšie a uvidíte dodatočné zvislé čiary, ktoré sú vytlačenou štruktúrou plniacou funkciu antény. Najzaujímavejšie je, že celá konštrukcia – vrátane vyhrievacích prúžkov – funguje ako anténa.
Ako funguje anténa v okne?
Odborníci zo Škody vysvetľujú, že signál z tejto pasívnej antény sa dostáva cez spájkovacie doštičky a krátky kábel do zosilňovača. Ten je umiestnený v kovovom kryte piatych dverí. Zosilňovač signál zosilní a pošle ďalej do audiosystému.
Moderné autá majú v zadnom okne často integrované dve antény – jednu pre príjem FM a druhú pre digitálne rádio DAB. Dôvod je jednoduchý: jedna anténa by mohla byť tienená karosériou, čo by obmedzilo príjem signálu. Preto sú moduly umiestnené čo najďalej od seba a orientované v opačných smeroch.
Spojenie vyhrievania a antény si vyžaduje pokročilú technológiu. Bez špeciálnych filtrov by zapnutie vyhrievania okamžite rušilo rádiový signál. Preto sa používajú špeciálne filtračné prvky, ktoré toto rušenie účinne eliminujú.
Čo skrýva žraločia plutva na streche?
Charakteristické „plutvy“ na strechách nových áut sú ďalším technologickým centrom. Môžu integrovať až tri funkcie, pričom nenarúšajú estetiku vozidla.

Foto: shutterstock.com/yu_photo
Vlastimil Navrátil, koordinátor oddelenia príjmu a zvuku v ŠKODA Technical Development, uviedol, že plutvy obsahujú anténu LTE pre konektivitu, anténu pre ovládanie nezávislého kúrenia a anténu GNSS. Táto anténa prijíma signály zo satelitov pre navigáciu a podporuje aj iné satelitné systémy.
Strešná anténa LTE navyše podporuje systém e-Call, ktorý v prípade nehody automaticky odošle polohu vozidla záchranným zložkám. Je to povinná výbava v celej Európskej únii.
A to nie je všetko! Pod zadným nárazníkom sa často nachádza ďalší pár LTE antén. Dôvod zdvojenia je, aby komunikácia auta s okolím bola čo najrýchlejšia, plynulá a kvalitná, pretože jedna anténa nedokáže prijímať a vysielať signál súčasne.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Automechanik varuje: Nekupujte jazdené plug-in hybridy! Výmena batérie stojí viac ako celé auto!
Záhadné tlačidlo s hviezdičkou: Viete, na čo slúži v autách?
Robíte to aj vy? Tento jednoduchý zvyk vám zachráni batériu a štartér!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















