17.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark).
Majiteľ japonského auta bol zúfalý! Jeho nová batéria sa neustále vybíjala, ak auto pár dní stálo. Niekoľko servisov si s problémom nevedelo dať rady, no potom prišiel na scénu jeden šikovný mechanik. Ten použil jednoduchú, ale precíznu metódu a odhalil skrytého žrúta prúdu – parazitný odber, ktorý spôsoboval, že auto nikdy poriadne „nespalo“. Tento prípad je dôkazom, že niekedy je najväčším problémom malý, neviditeľný elektronický modul!

Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark
Krok za krokom k odhaleniu neviditeľného problému
Majiteľ auta bol v začarovanom kruhu. Auto po nabití batérie štartovalo normálne, no po niekoľkých dňoch státia bola batéria úplne vybitá. Predchádzajúce servisy skontrolovali alternátor, svorky aj spotrebiče, no nič nenašli.
Šikovný mechanik sa však nevzdal. Začal s kľúčovým krokom – systematickým meraním pokojového prúdu. Pripojil merací prístroj medzi kladnú svorku a kostru a zistil abnormálne vysoký odber prúdu, aj keď bol motor vypnutý a kľúč nebol v zapaľovaní.
Metóda vylučovania: Ktorá poistka je vinná?
Aby izoloval príčinu, začal mechanik postupne vyberať poistky z elektrického panelu. Sledoval pritom, ako sa mení hodnota odberu. Po otestovaní viacerých okruhov konečne našiel tú pravú! Išlo o poistku, ktorá napájala elektronický modul, ktorý zostával aktívny.
Nežiadúci odber: Tichý zabijak batérií
Nežiadúci odber je častý problém, ktorý nastáva, keď niektorý elektrický spotrebič zostane v prevádzke aj po vypnutí motora. Najčastejšie sa to stáva pri dodatočne inštalovaných zariadeniach, ako sú alarmy, multimediálne systémy alebo chybné komfortné moduly, ktoré nevedia prejsť do režimu spánku.
Príčiny môžu byť rôzne: zaseknuté relé, chybné kontakty, softvérové chyby v riadiacich jednotkách alebo dokonca poškodené káble, ktoré vytvárajú malé skraty. Dôležité je vedieť, že tento problém môže byť aj prerušovaný, čo extrémne sťažuje diagnostiku.
Čo robiť, ak sa batéria vybíja?
Odborníci radia, že prvým krokom je zmerať napätie batérie hneď po vypnutí motora a potom znova po 24 hodinách. Ak napätie výrazne klesne, je čas na meranie pokojového prúdu.

Foto: shutterstock.com/Fire-n
Nezabudnite tiež skontrolovať svorky batérie. Musia byť čisté, pevne dotiahnuté a bez oxidácie. Korózia alebo zlé kontakty môžu skresliť merania a zhoršiť už existujúce problémy. Vždy si overte, či auto nemá dodatočne namontované príslušenstvo, ktoré by mohlo narušiť elektrickú sieť.
Záver je jasný: Tento prípad dokazuje, že rutinná kontrola nestačí. Správna diagnostika nežiadúceho odberu môže majiteľovi ušetriť zbytočnú výmenu batérie a vysoké náklady na údržbu. Ak máte podozrenie na takýto problém, vyhľadajte servis, ktorý má skúsenosti s diagnostikou elektrických obvodov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Záhadné tlačidlo s hviezdičkou: Viete, na čo slúži v autách?
Robíte to aj vy? Tento jednoduchý zvyk vám zachráni batériu a štartér!
Kde dať lepšie pneumatiky? Väčšina vodičov robí túto chybu a riskuje život!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.