Zaujímavosti,

Verdikt o dieselovom motore. Dieselové autobusy musia v EÚ zmiznúť

22.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/RUBEN M RAMOS). Rada Európskej únie sprísnila normy emisií CO2 pre nákladné vozidlá a zaviedli sa nové, ambicióznejšie ciele zníženia emisií CO2 v cestnej doprave....

22.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/RUBEN M RAMOS).

Rada Európskej únie sprísnila normy emisií CO2 pre nákladné vozidlá a zaviedli sa nové, ambicióznejšie ciele zníženia emisií CO2 v cestnej doprave. Podľa nich budú musieť dieselové autobusy do roku 2035 zmiznúť z ulíc miest.

Podľa nich budú musieť dieselové autobusy do roku 2035 zmiznúť z ulíc miest.
Foto: shutterstock.com/RUBEN M RAMOS

Rada Európskej únie prijala nové nariadenie o emisných normách CO2 pre ťažké vozidlá. V oficiálnom oznámení sa uvádza:

Prísnejšie emisné normy CO2 pomôžu zvýšiť podiel vozidiel s nulovými emisiami na celkovom počte ťažkých úžitkových vozidiel v EÚ a zároveň lepšie chrániť a posilňovať inovácie v tomto odvetví a jeho konkurencieschopnosť.

– prečítajte si oficiálne oznámenie Rady Európskej únie

Nové emisné normy CO2 pre nákladné vozidlá. Diesel sa lúči s cestnou dopravou

V právnych predpisoch sa zachováva cieľ 15 % zníženia emisií CO2 pre ťažké nákladné vozidlá (nad 16 ton) do roku 2025 v porovnaní s rokom 1990, pričom do roku 2030 sa tento cieľ ešte sprísni. Cieľom je znížiť emisie CO2 z ťažkých nákladných vozidiel o 45 % v porovnaní s rokom 1990 namiesto pôvodne plánovaných 30 %. Následné prahové hodnoty pre zníženie emisií CO2 zostávajú nezmenené:

  • 65 percent do roku 2035,
  • 90 percent do roku 2040.

V oznámení Rady sa uvádza, že nové ciele sa budú od roku 2035 vzťahovať aj na stredné nákladné vozidlá nad 7,5 tony a autokary, ako aj na príslušné špecializované vozidlá. Ciele zníženia emisií CO2 sa namiesto toho nebudú vzťahovať okrem iného na:

  • vozidlá používané v baníctve, lesníctve a poľnohospodárstve
  • vozidlá používané ozbrojenými silami a hasičmi
  • vozidlá používané civilnou ochranou, orgánmi činnými v trestnom konaní a zdravotníckymi službami.

Podľa predbežnej dohody sa rozsah pôsobnosti nariadenia neskôr (od roku 2035) rozšíri aj na špecializované vozidlá, ako sú smetiarske vozidlá, sklápače alebo miešačky betónu.

Oznámením o urýchlení transformácie na elektrické vozidlá je nový cieľ, aby mestské autobusy do roku 2035 mali 100 % nulové emisie.
Foto: shutterstock.com/Ivan Marc

Verdikt o nafte. Dieselové autobusy už nebudú jazdiť

Oznámením o urýchlení transformácie na elektrické vozidlá je nový cieľ, aby mestské autobusy do roku 2035 mali 100 % nulové emisie. O rýchlom tempe prechodu svedčí aj priebežný cieľ znížiť do roku 2030 emisie CO2 z takýchto vozidiel o 90 %. Komisia vysvetľuje, že medzimestské autobusy budú z tejto požiadavky vyňaté, pretože na účely merania zníženia emisií sa považujú za autobusy.

Nové právne predpisy obsahujú takzvanú revíznu doložku. To znamená, že účinnosť a vplyv revidovaného nariadenia má Európska komisia posúdiť v roku 2027. Jej práca sa má teraz zamerať na preskúmanie možnosti vypracovania spoločnej metódy posudzovania a vykazovania emisií CO2 počas celého „životného cyklu“ nových ťažkých nákladných vozidiel.

Rada Európskej únie v oficiálnom oznámení zdôrazňuje, že nové pravidlá cestnej dopravy prispejú k ambicióznym klimatickým cieľom EÚ do roku 2030 a k dosiahnutiu klimatickej neutrality do roku 2050.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Diesely sa naozaj dajú zachrániť. HVO100 na vlne v Európe, Slovensko už má

Norma Euro 7 od roku 2030 Brusel podporuje nové limity – aj pre elektrické vozidlá


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Revolúcia začína! Štyri motory a výkon ako nikdy predtým

14.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Prichádza nová éra športových áut: BMW M3 a M4 si zachovajú spaľovací motor, ale elektrická verzia sa postará…

Zrážka zozadu: Kto je zodpovedný, keď auto pred vami zastaví bez dôvodu? Pravda vás prekvapí!

14.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Situácia, ktorú zažil takmer každý vodič – auto pred vami náhle zabrzdí a vy nemáte šancu zareagovať. Zrážka…

„Autá na manuál s benzínovým motorom? Budú ako jazda na koni,“ tvrdí Elon Musk

14.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheEngineersPost). Elon Musk, často označovaný za vizionára našej doby, opäť šokoval svojím vyhlásením. Podľa jeho predpovede čaká autá so spaľovacím…

Prečo horia spaľovacie autá častejšie než elektrické?

14.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autodriveauto). Horľavosť elektrických áut je téma, ktorá vzbudzuje emócie aj obavy. Sú naozaj nebezpečné, alebo sú tieto obavy len prehnané…

Európska motorizácia v kríze: Zákaz spaľovacích áut pod paľbou kritiky!

14.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Odvážny plán Európskej únie zakázať predaj spaľovacích áut od roku 2035 začína čeliť realite. Významní hráči automobilového priemyslu,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov