19.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Autovista24).
Európsky parlament podporil návrh novej normy Euro 7, ktorá má pre osobné a dodávkové vozidlá nadobudnúť účinnosť v júli 2030. Prvýkrát je prísnejšia ako súčasné predpisy a zahŕňa normy pre brzdový prach, požiadavky pre elektrické vozidlá a pre spaľovacie vozidlá limit pre častice PM10.
Kompromis pre spaľovacie motory
Podľa dokumentu, o ktorom hlasoval Európsky parlament, sa od júla 2030 – a nie od polovice roka 2025, ako sa uvádza v radikálnejšom návrhu Bruselu – bude na osobné a dodávkové vozidlá vzťahovať nová norma Euro 7. – Podľa dokumentu, ktorý odhlasoval Európsky parlament, sa nová norma Euro 7 bude na osobné a dodávkové vozidlá vzťahovať od júla 2030 – a nie od polovice roka 2025, ako je radikálnejší návrh Bruselu -. O rok neskôr sa nariadenie bude vzťahovať na autobusy a ťažké nákladné vozidlá.
Pre osobné a dodávkové vozidlá sa zachovajú súčasné podmienky testovania a emisné limity Euro 6. Pre autobusy a nákladné vozidlá sa však budú uplatňovať prísnejšie emisné limity merané v laboratóriách (napr. NOx – 200 mg/kWh) a v reálnych jazdných podmienkach (NOx – 260 mg/kWh), pričom sa zachovajú súčasné skúšobné podmienky Euro 6.
Znamená to, že pre osobné automobily sa nič nezmení? Nič také. V roku 2030 budú v EÚ prvýkrát zavedené limity pre emisie pevných častíc PM10. V súčasnosti norma Euro 6 stanovuje emisnú normu pre väčšie častice PM23. Rozdiel je značný.
Ako sa uvádza v správe Doprava a životné prostredie 2020, autá emitujú oveľa viac častíc PM10 ako väčších častíc PM23. Lenže v procese schvaľovania to doteraz nikto nekontroloval. Rozdiel – v závislosti od motora a modelu auta – sa podľa T&E pohyboval od 11 do 184 %. Výrobcovia automobilov teraz budú musieť vyvinúť systémy dodatočnej úpravy výfukových plynov, aby znížili emisie menších častíc PM10.
S príchodom normy Euro 7 sa zavedie aj požiadavka na maximálne emisie PM10 z brzdových doštičiek a pneumatík. Tieto hodnoty budú 3 mg/km pre elektromobily, 7 mg/km pre osobné vozidlá so spaľovacími motormi, hybridy a vodíkové vozidlá a 11 mg/km pre veľké dodávky a mikrobusy. To však nie je všetko.
EÚ sa zameriava na udržateľnosť
V norme Euro 7 sa po prvýkrát objavia požiadavky na opotrebovanie trakčných batérií automobilov. V prípade osobných elektrických vozidiel a hybridov si batéria bude musieť zachovať minimálne 80 % svojej pôvodnej kapacity až do najazdenia piatich rokov alebo 100 000 km. Do ôsmich rokov alebo 160 000 najazdených kilometrov bude musieť mať aspoň 72 percent svojej pôvodnej kapacity.
V prípade veľkých dodávok a dodávkových vozidiel to bude musieť byť najmenej 75 % do konca piatich rokov alebo 100 000 km a najmenej 67 % do konca ôsmich rokov alebo 160 000 km.
Zmeny sa budú vzťahovať aj na vozidlá so spaľovacími motormi. Súčasná norma Euro 6 stanovuje, že parametre čistoty výfukových plynov musia byť zachované najmenej osem rokov alebo 100 000 km. Podľa normy Euro 7, ktorú prijal Európsky parlament, sa parametre dodatočnej úpravy výfukových plynov musia udržiavať najmenej desať rokov alebo 200 000 km, podľa toho, čo nastane skôr. To znamená, že v súčasnosti používané systémy dodatočnej úpravy výfukových plynov sa s najväčšou pravdepodobnosťou ukážu ako nedostatočné.
Podľa ustanovení súvisiacich s novou normou Euro 7 majú výrobcovia automobilov poskytovať zákazníkom lepšie a dostupnejšie informácie o environmentálnych aspektoch vozidiel, ktoré ponúkajú. Pre automobilový priemysel to bude znamenať, že bude potrebné vyvinúť nové metódy dodatočnej úpravy výfukových plynov. To bude znamenať náklady, ktoré sa v konečnom dôsledku prenesú na zákazníkov. Bez ohľadu na tieto právne predpisy má v roku 2035 vstúpiť do platnosti zákaz EÚ predávať nové vozidlá, ktoré počas jazdy vypúšťajú CO2.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Úder pre autá z Číny. EÚ uskutočňuje revolučné zmeny
Čierne skrinky v každom aute už tento rok. Do platnosti vstúpia nové pravidlá