Výrobcovia varujú pred odvetnými opatreniami Číny. Všetko kvôli novým clám

14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DWREV). Európska únia prešetruje čínske dotácie na elektromobily. To vyvoláva obavy európskych výrobcov. Podľa nich by clá uvalené na čínske autá mohli viesť k odvetným...

14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DWREV).

Európska únia prešetruje čínske dotácie na elektromobily. To vyvoláva obavy európskych výrobcov. Podľa nich by clá uvalené na čínske autá mohli viesť k odvetným opatreniam zo strany Číny.

Výrobcovia varujú pred odvetnými opatreniami Číny.
Foto: youtube.com/@DWREV

Európska únia vyšetruje

Výrazne nižšie ceny elektromobilov z Číny vyvolali podozrenie, že koncerny využívajú štátne dotácie na „zaplavenie“ európskeho trhu lacnými elektromobilmi. V dôsledku toho Európska únia začala v októbri minulého roka vyšetrovanie, ktoré malo ukázať, či dotácie a výhody ponúkané čínskou vládou priamo súvisia so snahou poškodiť európskych výrobcov elektromobilov.

Európska komisia mala potvrdiť, že existujú dôkazy o tom, že čínski výrobcovia využívali nespravodlivé vládne dotácie. Málokto, v marci sa začala registrácia všetkých čínskych automobilov prichádzajúcich do EÚ v súvislosti s možným protisubvenčným clom. Hoci sa očakáva, že vyšetrovanie bude ukončené do novembra, EK by mohla zaviesť dočasné clá už v júli so spätnou platnosťou od 7. marca.

Clá EÚ na čínske elektromobily. Európske spoločnosti varujú pred dôsledkami

Zavedenie sankčných ciel však vyvoláva obavy najväčších nemeckých výrobcov automobilov. Podľa Olivera Zipseho, generálneho riaditeľa BMW, by sa clá „mohli veľmi rýchlo zvrtnúť“, cituje ho Automotive News Europe. Podľa neho by zavedenie ciel mohlo mať opačný účinok, keďže budúci rok vstúpia do platnosti nové emisné normy EÚ pre oxid uhličitý. Poukazuje na to, že na ich splnenie bude potrebných viac elektromobilov. Ich batérie sa zasa budú vyrábať z materiálov pochádzajúcich práve z Číny.

Na tomto mieste treba poznamenať, že Čína je pre nemeckú spoločnosť mimoriadne dôležitým trhom. Na mape BMW je na druhom mieste po Európe. Okrem toho BMW vyrába a dováža z Číny okrem iného aj model iX3.

Podobné obavy vyjadril aj zástupca spoločnosti Volkswagen, ktorá je na čínskom trhu veľmi aktívna. Generálny riaditeľ značky Thomas Schafer sa k otázke zavedenia osobitného cla zo strany EÚ vyjadril, že „vždy existuje nejaká odveta“, uvádza spomínaný portál.

Zavedenie sankčných ciel vyvoláva obavy najväčších nemeckých výrobcov automobilov.
Foto: youtube.com/@crospotter13

Si Ťin-pching v Európe. Medzi témami obchod s EÚ

„Čína v súčasnosti s masívnymi dotáciami vyrába viac, ako predáva, a to z dôvodu nízkeho domáceho dopytu. To vedie k nadmernej ponuke dotovaných čínskych výrobkov, ako sú elektrické vozidlá a oceľ, čo vedie k nekalému obchodu,“ – uviedla vo svojom vyhlásení predsedníčka EK Ursula von der Leyenová. Prezident Čínskej ľudovej republiky Si Ťin-pching je v súčasnosti na návšteve Európy, ktorá je jeho prvou od roku 2019. Minulý pondelok sa stretol s francúzskym prezidentom Emmanuelom Macronom a práve teraz s predsedníčkou EK. Európski politici vyzvali čínske orgány na vyváženejší obchod s Európou.

Francúzi chcú čínske automobilky doma

Úloha Francúzska vo vyšetrovaní, ktoré začali orgány EÚ, je veľmi významná. Práve francúzska vláda poukázala na to, že autá z Číny majú „nespravodlivo nízke ceny“, čo jednoznačne ohrozuje všetkých európskych výrobcov. Na druhej strane však Francúzi nevidia žiadny problém v tom, že Číňania stavajú továrne v ich krajine. „Francúzsko víta všetky priemyselné projekty. BYD a čínsky automobilový priemysel sú vo Francúzsku veľmi vítané,“ – uviedol francúzsky minister financií Bruno Le Maire, ktorého citoval portál Automotive News Europe. Spomínaný čínsky koncern je zatiaľ zaneprázdnený výstavbou svojej prvej európskej továrne umiestnenej v Maďarsku (začiatok výroby je naplánovaný na rok 2026). Táto krajina bola aj na európskom programe vodcu Čínskej ľudovej republiky.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Číňania predsa len nehrajú fér? Obrovské dotácie najmä pre jedného výrobcu automobilov

BMW a Mercedes-Benz sú proti dovozným clám na autá vyrobené v Číne


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Používate aplikácie v aute? Nemáme dobré správy

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Lesics). Predseda Úradu pre elektronické komunikácie oznámil, že nulová sadzba pre niektoré aplikácie nebude povolená. Vyplýva to z nariadení EÚ…

Čínsky bestseller v Európe. Ford sa obáva novej konkurencie

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Auto_4K). BYD Seagull by mal byť cenovým knokautom pre západných výrobcov, hoci sankcie EÚ to môžu zmeniť. Niektorí z nich…

Najkratšia diaľnica na svete. Je dlhá len jeden meter!

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels). Najkratšia diaľnica na svete sa nachádza v Európe, hoci hneď na začiatku treba zdôrazniť, že nejde o…

Čo znamená uterák na prístrojovej doske auta?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Covercraft1965). V krajinách, kde je všeobecne vyššia teplota ako na Slovensku, si vodiči áut rozprestierajú na palubných doskách uteráky, ktoré…

Aká je životnosť pneumatík. Musíte ich meniť po 100 000 km?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mr.Anuwat Rumrod). Pneumatiky majú obmedzenú životnosť a môžu sa opotrebovať, aj keď sa vôbec nepoužívajú. Musíte ich však meniť, ak…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov