14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DWREV).
Európska únia prešetruje čínske dotácie na elektromobily. To vyvoláva obavy európskych výrobcov. Podľa nich by clá uvalené na čínske autá mohli viesť k odvetným opatreniam zo strany Číny.
Európska únia vyšetruje
Výrazne nižšie ceny elektromobilov z Číny vyvolali podozrenie, že koncerny využívajú štátne dotácie na „zaplavenie“ európskeho trhu lacnými elektromobilmi. V dôsledku toho Európska únia začala v októbri minulého roka vyšetrovanie, ktoré malo ukázať, či dotácie a výhody ponúkané čínskou vládou priamo súvisia so snahou poškodiť európskych výrobcov elektromobilov.
Európska komisia mala potvrdiť, že existujú dôkazy o tom, že čínski výrobcovia využívali nespravodlivé vládne dotácie. Málokto, v marci sa začala registrácia všetkých čínskych automobilov prichádzajúcich do EÚ v súvislosti s možným protisubvenčným clom. Hoci sa očakáva, že vyšetrovanie bude ukončené do novembra, EK by mohla zaviesť dočasné clá už v júli so spätnou platnosťou od 7. marca.
Clá EÚ na čínske elektromobily. Európske spoločnosti varujú pred dôsledkami
Zavedenie sankčných ciel však vyvoláva obavy najväčších nemeckých výrobcov automobilov. Podľa Olivera Zipseho, generálneho riaditeľa BMW, by sa clá „mohli veľmi rýchlo zvrtnúť“, cituje ho Automotive News Europe. Podľa neho by zavedenie ciel mohlo mať opačný účinok, keďže budúci rok vstúpia do platnosti nové emisné normy EÚ pre oxid uhličitý. Poukazuje na to, že na ich splnenie bude potrebných viac elektromobilov. Ich batérie sa zasa budú vyrábať z materiálov pochádzajúcich práve z Číny.
Na tomto mieste treba poznamenať, že Čína je pre nemeckú spoločnosť mimoriadne dôležitým trhom. Na mape BMW je na druhom mieste po Európe. Okrem toho BMW vyrába a dováža z Číny okrem iného aj model iX3.
Podobné obavy vyjadril aj zástupca spoločnosti Volkswagen, ktorá je na čínskom trhu veľmi aktívna. Generálny riaditeľ značky Thomas Schafer sa k otázke zavedenia osobitného cla zo strany EÚ vyjadril, že „vždy existuje nejaká odveta“, uvádza spomínaný portál.
Si Ťin-pching v Európe. Medzi témami obchod s EÚ
„Čína v súčasnosti s masívnymi dotáciami vyrába viac, ako predáva, a to z dôvodu nízkeho domáceho dopytu. To vedie k nadmernej ponuke dotovaných čínskych výrobkov, ako sú elektrické vozidlá a oceľ, čo vedie k nekalému obchodu,“ – uviedla vo svojom vyhlásení predsedníčka EK Ursula von der Leyenová. Prezident Čínskej ľudovej republiky Si Ťin-pching je v súčasnosti na návšteve Európy, ktorá je jeho prvou od roku 2019. Minulý pondelok sa stretol s francúzskym prezidentom Emmanuelom Macronom a práve teraz s predsedníčkou EK. Európski politici vyzvali čínske orgány na vyváženejší obchod s Európou.
Francúzi chcú čínske automobilky doma
Úloha Francúzska vo vyšetrovaní, ktoré začali orgány EÚ, je veľmi významná. Práve francúzska vláda poukázala na to, že autá z Číny majú „nespravodlivo nízke ceny“, čo jednoznačne ohrozuje všetkých európskych výrobcov. Na druhej strane však Francúzi nevidia žiadny problém v tom, že Číňania stavajú továrne v ich krajine. „Francúzsko víta všetky priemyselné projekty. BYD a čínsky automobilový priemysel sú vo Francúzsku veľmi vítané,“ – uviedol francúzsky minister financií Bruno Le Maire, ktorého citoval portál Automotive News Europe. Spomínaný čínsky koncern je zatiaľ zaneprázdnený výstavbou svojej prvej európskej továrne umiestnenej v Maďarsku (začiatok výroby je naplánovaný na rok 2026). Táto krajina bola aj na európskom programe vodcu Čínskej ľudovej republiky.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Číňania predsa len nehrajú fér? Obrovské dotácie najmä pre jedného výrobcu automobilov
BMW a Mercedes-Benz sú proti dovozným clám na autá vyrobené v Číne