Novinky, Tipy, Zaujímavosti,

Automatické parkovacie systémy verzus ľudia. Číňania dokázali nadradenosť svojej technológie

14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoHUBLuxurycars). Mnohí vodiči považujú automatické parkovacie systémy za zbytočné. Čínska spoločnosť Zeekr práve dokázala, že najmodernejšie verzie týchto zariadení môžu byť účinnejšie ako ľudia. Aj...

14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoHUBLuxurycars).

Mnohí vodiči považujú automatické parkovacie systémy za zbytočné. Čínska spoločnosť Zeekr práve dokázala, že najmodernejšie verzie týchto zariadení môžu byť účinnejšie ako ľudia. Aj keď nie úplne.

Automatické parkovacie systémy verzus ľudia.
Foto: youtube.com/@AutoHUBLuxurycars

Automatické parkovacie systémy sú síce užitočné, ale majú jednu zásadnú nevýhodu. Jednoducho potrebujú čas na nájdenie miesta. V rušných centrách miest, kde sú vodiči často vystresovaní, preto nie sú príliš vhodné.

V iných situáciách však môžu byť veľmi užitočné. Najmä pre vodičov, ktorí majú jednoducho problémy s parkovaním. Najmä preto, že moderné systémy dokážu zaparkovať medzi ostatné vozidlá.

Automatický parkovací systém: človek rýchlejšie

Ako fungujú v praxi, otestovala vo svojom teste čínska spoločnosť Zeekr. Ten zahŕňal parkovanie vozidla 007 pri cúvaní v priestore širokom 206 cm. Pre pripomenutie, samotné vozidlo meria na šírku 190 cm. Okrem plne automatického parkovacieho systému sa testu zúčastnili aj skutoční vodiči, informuje carsnewschina. Ich počet však nebol uvedený.

Známe je však to, že v súboji stroja a človeka vyšiel víťazne ten prvý. Účinnosť automatického parkovacieho systému Zeekra bola 100 %. V prípade ľudí to bolo 66,7 %.

Manéver však najrýchlejšie dokončil človek, nie stroj. Jeden vodič, pravdepodobne mimoriadne skúsený, vrazil na voľné parkovacie miesto len za 31,75 sekundy. Na druhej strane, najlepší čas auta bol 51,75 s.

Efektívnejší automatický parkovací systém

Z hľadiska priemerného času však zvíťazil Zeekr s výsledkom 57,85 sekundy, zatiaľ čo priemerný výsledok ľudí bol 64,07 sekundy. Akoby to nestačilo, najpomalší čas dosiahol človek. Išlo o čas 2:40,57 minúty, zatiaľ čo priemerný čas auta bol 1:13,05 minúty.

Zaujímavé je, že auto nebolo vo svojich pokusoch rovnocenné, ale viedlo si lepšie ako ľudia. No až v 15 pokusoch sa tu rýchlosť parkovania dostala pod 1 min. Naproti tomu ľuďom sa takýto čas podarilo dosiahnuť len 6-krát.

Celkovo sa ukázalo, že Zeekr 007 je lepší ako ľudia v 66 % štúdií. Ešte úspešnejší je fakt, že v jeho prípade prakticky vždy stál uprostred svojho parkovacieho miesta. U ľudí sa to stalo len v 38 % prípadov.

Samoparkovacia funkcia Zeekr 007.

Zeekr zaparkuje aj bez vodiča

Zeekr práve predstavuje nový operačný systém pre svoje modely, označovaný ako 6.1. Okrem iného vyniká vylepšenou funkciou inteligentného parkovania.

V rámci nej ide o prvý plne automatický systém, ktorý umožňuje, aby vozidlo zaparkovalo samo, aj keď vodič nie je vo vnútri. Vďaka početným kamerám a senzorom totiž dokáže tento manéver vykonať autonómne a za mimoriadne nepriaznivých podmienok. To si môžete pozrieť na nasledujúcom videu.

Prvý automatický parkovací systém mal premiéru v roku 2003. Nachádzal sa v hybridnom modeli Toyota Prius. O 3 roky neskôr sa objavil v modeli Lexus LS, ktorý ponúkal nielen paralelné, ale aj šikmé parkovanie.

Dnes automatické parkovacie systémy ponúka veľké množstvo výrobcov. V máloktorom prípade sú však tak rozvinuté ako v čínskej Zeekre.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Myslíte si, že elektromobil sa nemení? Nový Zeekr 001 sa nabije na 80 percent za 11 minút

Po facelifte sa výkon čínskeho elektromobilu zvýšil takmer o polovicu. Ako je to možné?


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Používate aplikácie v aute? Nemáme dobré správy

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Lesics). Predseda Úradu pre elektronické komunikácie oznámil, že nulová sadzba pre niektoré aplikácie nebude povolená. Vyplýva to z nariadení EÚ…

Čínsky bestseller v Európe. Ford sa obáva novej konkurencie

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Auto_4K). BYD Seagull by mal byť cenovým knokautom pre západných výrobcov, hoci sankcie EÚ to môžu zmeniť. Niektorí z nich…

Najkratšia diaľnica na svete. Je dlhá len jeden meter!

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels). Najkratšia diaľnica na svete sa nachádza v Európe, hoci hneď na začiatku treba zdôrazniť, že nejde o…

Čo znamená uterák na prístrojovej doske auta?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Covercraft1965). V krajinách, kde je všeobecne vyššia teplota ako na Slovensku, si vodiči áut rozprestierajú na palubných doskách uteráky, ktoré…

Aká je životnosť pneumatík. Musíte ich meniť po 100 000 km?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mr.Anuwat Rumrod). Pneumatiky majú obmedzenú životnosť a môžu sa opotrebovať, aj keď sa vôbec nepoužívajú. Musíte ich však meniť, ak…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov