Tipy, Zaujímavosti,

Niektorí vodiči preháňajú s úsporou paliva

12.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BoschCarService). Je prirodzené, že chceme, aby naše autá spotrebovali čo najmenej paliva. Bohužiaľ, niektoré snahy sú spojené s rizikom a vodiči, ktorí bojujú o každú...

12.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BoschCarService).

Je prirodzené, že chceme, aby naše autá spotrebovali čo najmenej paliva. Bohužiaľ, niektoré snahy sú spojené s rizikom a vodiči, ktorí bojujú o každú kvapku benzínu alebo nafty, si koledujú o problémy. Peniaze, ktoré ušetria na palive, budú musieť minúť u mechanika.

Úspora paliva môže byť prehnaná.
Foto: youtube.com/@BoschCarService

Ako dosiahnuť, aby vaše auto spaľovalo menej? Jedným zo spôsobov je čo najrýchlejšie zaradiť najvyšší možný prevodový stupeň a jemne manipulovať s plynom. Ak však na tomto prevodovom stupni jazdíte príliš pomaly, rýchlo sa vám stane, že sa vám pokazí motor, ktorého oprava bude stáť oveľa viac ako ušetrené palivo.

Nízke otáčky sú pre dvojhmotný zotrvačník nočnou morou

Vodiči si neuvedomujú, že jazda pri veľmi nízkych rýchlostiach rýchlo ovplyvní životnosť dvojhmotného zotrvačníka, ktoré je určené na tlmenie vibrácií. Donedávna sa toto riešenie používalo len v dieselových motoroch, ale dnes sa čoraz častejšie používa v benzínových motoroch. Najmä v tých, ktoré sú malé, preplňované a výkonné.

Dvojhmotný zotrvačník vykonáva väčšinu práce práve pri nízkych otáčkach. Vtedy vznikajú vibrácie, ktoré musí tlmiť. Pri notoricky známej jazde v nízkych otáčkach môže byť preto tento komponent vhodný na výmenu každých 30 – 40 000 km.

Cena dvojhmotného zotrvačníka závisí od modelu a motora. Najlacnejšie stoja od 200 eur. Samozrejme, ide o cenu súčiastky, ku ktorej budete musieť pripočítať cenu práce mechanika.

Úsporná jazda a nízke otáčky zaťažujú motor

Nízke otáčky veľmi zaťažujú citlivé komponenty motora, ako sú ojnice, kľukový hriadeľ a piesty. Poškodenie týchto komponentov môže znamenať poškodenie motora. Pri takomto súbore porúch bude lacnejšia výmena motora ako jeho oprava.

Jazda pri nízkych otáčkach môže motor poškodiť viac ako prevádzka pri vysokých otáčkach. Tento štýl jazdy vedie k bočnému preťaženiu piestov a zaťažuje rozvodovú reťaz, ktorá sa môže časom roztiahnuť. Výmena rozvodovej reťaze je zvyčajne zložitá a nákladná a zvyčajne si vyžaduje výdavky vo výške niekoľkých stovák eur.

Jazda pri nízkych otáčkach môže motor poškodiť viac ako prevádzka pri vysokých otáčkach.
Foto: shutterstock.com/Motortion Films

Nízkootáčkové a preplňované spaľovanie – čo to je?

Pri jazde v nízkych otáčkach vodiči často stláčajú plyn až na podlahu, aby využili plný výkon motora. V malých agregátoch s priamym vstrekovaním a preplňovaním môže vzniknúť „horúci bod“. Týka sa to motorov, v ktorých sú špičky vstrekovačov umiestnené vo vnútri spaľovacej komory.

Vstrekované palivo má málo času na odparenie a premiešanie so vzduchom v spaľovacej komore. Preto sa v určitom okamihu vytvorí tzv. horúci bod. Zmes sa stáva príliš bohatou a vstreknuté palivo sa úplne nespáli. To má následne za následok tvorbu karbónových nánosov, ktoré upchávajú vstrekovače a obmedzujú rozprašovanie paliva v komore. Nahromadené uhlíkové usadeniny môžu viesť k zapáleniu vstrekovaného paliva v nesprávnom okamihu. Potom dochádza k veľmi intenzívnemu nadúrovňovému spaľovaniu.

Supertaktné spaľovanie môže viesť k poškodeniu motora. Sily pôsobiace na piesty a ojnice môžu viesť k ich poškodeniu alebo dokonca prasknutiu. Zvýšený tlak v spaľovacích komorách môže viesť k poškodeniu krúžkov. Do zoznamu možných poškodení sa môže pridať aj poškodenie panvy, kľukového hriadeľa alebo turbodúchadla.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Po koľkých kilometroch sa mení spojka? Aké sú prvé príznaky opotrebovanej spojky

Akú vzdialenosť smiete prejsť s prázdnou pneumatikou?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Najlacnejšie dieselové autá na trhu: Objavte ich všetky!

13.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@torquecars). Dieselové motory boli kedysi neoddeliteľnou súčasťou každého automobilu, no v posledných rokoch čelia veľkej konkurencii zo strany benzínových, hybridných…

Nové Suzuki Jimny: Páči sa nám v štýle Jeep Wrangler!

13.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autocartv9219). Suzuki nám povedala, že jej SUV nebude elektrické. Tento dátum sme už poznali, no prekvapilo nás, keď na medzinárodnej…

Bitka s hrdzou: Ktoré autá prežijú najdlhšie?

13.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Pascal Huot). Klimatické podmienky, soľ na cestách a dlhé zimy – to všetko kladie vysoké nároky na odolnosť áut voči…

Honda 2025: Športová ikona Prelude a modernizovaný HR-V v plnej paráde!

13.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@motorfuture2025). Honda pripravuje na rok 2025 veľké prekvapenia! Inovovaný crossover HR-V zaujme sviežim dizajnom a vylepšenou technológiou, zatiaľ čo návrat…

Stabilita alebo brzdenie? Ako správne rozhodnúť o vašich pneumatikách.

13.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Máte dve lepšie pneumatiky a rozmýšľate, na ktorú nápravu ich nasadiť? Zdá sa to ako banálna otázka, no…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov