Tipy, Zaujímavosti,

Prečo nefunguje klimatizácia? Dôvodov môže byť niekoľko

10.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ACAvalanche). Tlačidlo s nápisom AC je záchranou v aute v aktuálnych poveternostných podmienkach. Najmä v takom, ktoré dlho stálo na slnku. Čo má však vodič...

10.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ACAvalanche).

Tlačidlo s nápisom AC je záchranou v aute v aktuálnych poveternostných podmienkach. Najmä v takom, ktoré dlho stálo na slnku. Čo má však vodič robiť, ak zistil, že klimatizácia v jeho aute mu v horúčavách neposkytuje úľavu?

Prečo nefunguje klimatizácia?
Foto: youtube.com/@ACAvalanche

Teploty na Slovensku sa stále viac šplhajú nad hranicu 20 stupňov nad nulou. A to znamená jediné. Sezóna používania klimatizácie v aute sa práve začína. Je to teda aj moment, keď vodiči môžu smutne zistiť, že chladenie nezvláda alebo vôbec nefunguje.

Chladivo klimatizácie. Prvý a často hlavný dôvod

V plne funkčnom klimatizačnom systéme sa každý rok stratí až 10 až 15 % objemu chladiva. V dôsledku toho sa už po troch alebo štyroch rokoch môže výkon chladiča drasticky znížiť. Výsledok? Pri prvých horúčavách vodič zapne klímu, ale namiesto studeného vzduchu fúka do kabíny vlažný vzduch. Jeho účinnosť je príliš nízka.

Na zlepšenie výkonu klimatizácie je potrebné doplniť chladivo. Hoci ide o mentálnu skratku. Nejde ani tak o doplnenie chladiva, ale o jeho odsatie zo systému a nahradenie novým. Je hygroskopické. Ak sa nadmerne spotrebuje, nie je už vhodné na použitie a môže napríklad odvlhčovač len poškodiť.

Kompresor klimatizácie. Málo chladiva znamená zlé mazanie

Chladivo nie je zodpovedné len za znižovanie teploty vzduchu vo ventilačnom systéme vozidla. V uzavretom okruhu je zodpovedné aj za mazanie komponentov, ako je napríklad kompresor. Nízke množstvo chladiva preto znamená horšie mazanie. Časom to môže viesť až k poruche mechanizmu. Oprava je v tomto prípade o to problematickejšia, že zahŕňa nielen nákladnú výmenu kompresora, ale aj vyčistenie systému, naplnenie systému chladivom a výmenu sušiča.

Netesná klimatizácia. Nie je ani tak opotrebovaná, ako skôr netesný

Proces úbytku chladiva môže byť spôsobený netesnosťami. Problémom v tejto situácii je, že zistenie poruchy je prekvapením. Únik môže odhaliť mechanik počas tlakovej skúšky chladiča. Niekedy je únik zavinený jedným z potrubí, niekedy ventilom a niekedy chladičom. Bez ohľadu na zdroj úniku je potrebné systém po opätovnom utesnení vyčistiť a naplniť chladivom.

Dôvodov môže byť niekoľko: chladivo, kompresor, netesnosť a špina.
Foto: youtube.com/@WorldTechnicians

Chladič nemusí byť deravý. Môže byť špinavý

Chladič bol nedávno doplnený. Jeho úroveň je správna. Kompresor sa spúšťa, ale klimatizácia stále nechladí. Čo ďalej? Presne tak… Vodiči v tomto prípade často rozhadzujú rukami. Riešenie problému však môže byť jednoduchšie, ako si myslíte. Niekedy nie je nízka účinnosť chladiča spôsobená poruchou alebo potrebou servisu. Príčinou môže byť znečistený chladič. Ten sa nachádza hneď za mriežkou. Pri jazde sa preto naň dostáva piesok, nečistoty, ale aj hmyz. To obmedzuje prúdenie vzduchu a znamená, že kondenzátor si nevymieňa teplo v plnom rozsahu.

Čo sa dá robiť v prípade problémov s prevádzkou klimatizácie?

V situácii, keď klimatizácia v aute nefunguje správne, musí vodič urobiť niekoľko krokov. Základným z nich je kontrola. Počas nej mechanik skontroluje hladinu chladiacej kvapaliny, preverí tesnosť a okrem toho odvlhčí vzduchové kanály a vymení vzduchový filter. Ak kontrola odhalí akúkoľvek poruchu chladiča, servis ponúkne jeho opravu a cenovú ponuku.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čo je dvojzónová klimatizácia v aute a ako funguje?

Ako neochorieť z klimatizácie?


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Volkswagen a Renault nebudú spolupracovať na vývoji cenovo dostupných elektromobilov

26.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Spolupráca medzi spoločnosťami Volkswagen a Renault sa už nebude realizovať. Obaja výrobcovia plánovali spoločne vyvíjať cenovo dostupné elektromobily. Volkswagen…

Na splnenie cieľov EÚ je potrebné vybudovať 3142 nabíjačiek denne

25.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Sibs). 3142 staníc za deň. Toľko nabíjačiek pre elektromobily by malo pribudnúť v krajinách EÚ, aby sa splnil cieľ Európskej…

Americký mýtus sa skončil. Až 12 štátov plánuje zakázať predaj áut so spaľovacími motormi

25.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@agingwheels. USA sú stále považované za centrum klasického motorizmu. Skutočnosť je však úplne iná, pretože Amerika, podobne ako Európa, sa…

Vodíkové autá – ako fungujú a prečo by mohli spôsobiť revolúciu na automobilovom trhu?

25.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotausa). Hľadanie automobilového svätého grálu pokračuje. Inžinieri pracujú na pohonných jednotkách, ktoré spájajú ekologickú neutralitu s vynikajúcim výkonom, priaznivým dojazdom…

Nový Jeep Avenger 4xe má tri motory. Takáto verzia od začiatku chýbala

25.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars). Takmer dva roky po svojej trhovej premiére sa malé SUV vyrábané v Tychách dočkalo verzie zodpovedajúcej rodokmeňu značky. Nový…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov