Tipy, Zaujímavosti,

Ako neochorieť z klimatizácie?

11.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Hoci je klimatizácia v autách v súčasnosti taká populárna, že je ťažké nájsť auto bez nej, stále existuje veľa ľudí, ktorí ju používajú...

11.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).

Hoci je klimatizácia v autách v súčasnosti taká populárna, že je ťažké nájsť auto bez nej, stále existuje veľa ľudí, ktorí ju používajú nesprávne a nakoniec prechladnú. Ako sa teda pred tým chrániť a na aké najčastejšie veci vodiči pri používaní klimatizácie zabúdajú?

Stále existuje veľa ľudí, ktorí ju používajú nesprávne a nakoniec prechladnú.
Foto: Súkromný archív

Sucho v hrdle, bolesť hrdla, nádcha alebo horúčka. Niekto to tu s klimatizáciou dosť prehnal. Alebo urobil jednu z ďalších chýb a nesprávne nastavil prívod vzduchu alebo nedodržal pravidlo „posledného kilometra“.

Pozrime sa teda, ako si počas jazdy neprivodiť zdravotné problémy.

Správna teplota

Pri výbere teploty klimatizácie všetko závisí od dĺžky plánovanej trasy. Pri krátkych cestách by sme nemali nastaviť teplotu nižšiu ako 5 °C pod vonkajšiu teplotu. Ak je napríklad v lete vonku 30 °C, v aute by malo byť 25 °C. Podobne na jeseň, počas slnečného dňa, nezabudnite vždy znížiť teplotu maximálne o 5 °C. Prečo? Po prvé, klimatizácia aj tak nemusí mať dostatok času na ochladenie interiéru. Po druhé, náhla zmena teploty po vystúpení z auta bude práve tým, čo vystaví náš imunitný systém skúške.

Ako používať pri dlhších cestách?

Pri dlhších cestách je riziko ochorenia nižšie – predsa len nevystupujeme z auta tak často a teplota je pomerne stála. Navyše podľa údajov odborníkov je reakčný čas vodiča v aute s teplotou 27 °C o 22 % dlhší ako v aute s klimatizáciou nastavenou na 21 °C.

Udržiavanie príjemnej teploty je preto dôležité aj z hľadiska bezpečnosti.

Pravidlo „posledného kilometra“

Ak jazdíte dlhší čas a máte nastavenú nízku teplotu, je dobré niekoľko kilometrov pred koncom trasy vypnúť klimatizáciu a udržiavať prívod vzduchu na nízkej úrovni. Pomôže to vyhnúť sa teplotnému šoku a možnosti ochorenia a prospeje to aj klimatizačnému systému.

Ak necháte klimatizáciu zapnutú a okamžite vypnete motor, na výparníku, komponente, ktorý zabezpečuje chladenie, začne kondenzovať voda. Časť tejto vlhkosti zostane vo ventilačnom systéme a vytvorí podmienky pre rast plesní.

Vypnutie klimatizácie niekoľko minút pred koncom jazdy spôsobí, že vzduch vysuší výparník a problém zmizne.

Namiesto chvíľkového potešenia z chladu na tvári je bezpečnejšie nasmerovať prívod vzduchu vedľa seba. Úľava nebude okamžitá, ale predídete tým chorobám.
Foto: pexels.com/antonio filigno

Vetracie otvory a okná

Ak sa chcete vyhnúť prechladnutiu, nezabudnite na ďalšie pravidlo, ktorým je nasmerovanie vetracích otvorov od vašej tváre. Niektorí ľudia, ktorí sa chcú rýchlo ochladiť, smerujú vetracie otvory priamo na seba, čo môže viesť k problémom s hrdlom alebo dutinami. Namiesto chvíľkového potešenia z chladu na tvári je bezpečnejšie nasmerovať prívod vzduchu vedľa seba. Úľava nebude okamžitá, ale predídete tým chorobám.

Ak je auto silne vyhriate, môže byť vo vnútri až 50-60 stupňov Celzia. Klimatizácia si s takýmito podmienkami aj tak veľmi rýchlo neporadí, preto je oveľa lepší nápad otvoriť okná a prejsť tak niekoľko sto metrov. Rýchlejšie sa zbavíte teplého vzduchu a klimatizácia bude môcť pracovať efektívnejšie.

Len to nepreháňajte

Klimatizácia v aute je riešenie, ktoré poskytuje veľké pohodlie, a ako sa ukazuje, dokonca ovplyvňuje bezpečnosť. Hoci sme uviedli niekoľko pravidiel, najdôležitejší je zdravý rozum – ak nezabudneme na náhle zmeny teploty, vyhneme sa väčšine problémov.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Stlačte toto tlačidlo raz týždenne, dokonca aj v zime. Inak vás čaká drahá oprava

Jednoduchý trik na vŕzgajúce stierače. Ideálny na obdobie chladného počasia


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Uniknutá správa Elona Muska. Tesla má vážne problémy

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Craig Adderley). Podľa memoranda, ktoré Elon Musk zverejnil pre zamestnancov Tesly, sa spoločnosť pripravuje na veľkú vlnu prepúšťania. Značka sa…

Čínsky gigant bude platformu predávať Európanom. Očakáva sa, že bude veľká

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@cheryinternational_official). Predseda čínskeho konglomerátu Chery potvrdil, že dohoda o predaji jeho platformy európskemu výrobcovi by mala byť dokončená v najbližších…

Číňania pumpujú peniaze do elektrických vozidiel. Európa sa zatiaľ bičuje za emisie CO2

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@worldmoneyy). Výrobcovia automobilov predávajúci v Európskej únii platia miliónové pokuty za emisie, zatiaľ čo Číňania dotujú svojich výrobcov, aby ovládli…

Značka, ktorá ukladá viacero obmedzení súčasne. Ak ich nepoznáte, koledujete si o pokutu

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ibesip). Obvykle sa dopravné značky vzťahujú na jedno presne definované správanie, zatiaľ čo značka 315 uvádza viacero zákazov a príkazov,…

Spotreba paliva v reálnom svete je vyššia v priemere o 20 %. Najhorší typ pohonu

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Streetmetal). Prvá Komisia Európskej únie uskutočnila štúdiu skutočnej spotreby paliva a emisií skleníkových plynov. Výsledky sú jednoznačne horšie, ako naznačujú…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov