1.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@copradar1391).
Európska únia intenzívne pracuje na reforme pravidiel cestnej premávky s cieľom zvýšiť bezpečnosť na cestách. V súčasnosti sa diskutuje o „bezpečnostnom balíku“, ktorý zahŕňa zavedenie prísnejších dôsledkov za prekročenie rýchlosti do 30 km/h.
Podľa návrhov Európskej komisie budú mať členské štáty povinnosť navzájom sa informovať o závažných dopravných priestupkoch. Zoznam bude zahŕňať priestupky ako jazda pod vplyvom alkoholu a spôsobenie smrteľnej nehody. Novinkou je aj zaradenie prekročenia rýchlosti v zastavanej oblasti do zoznamu priestupkov, ktorého cieľom je zvýšiť bezpečnosť zraniteľných účastníkov cestnej premávky.
Európska databáza: Monitorovanie vodičov v EÚ
V snahe vytvoriť jednotný monitorovací systém plánuje EÚ vytvoriť spoločnú databázu páchateľov. Cieľom takéhoto opatrenia je nielen trestať, ale predovšetkým preventívne pôsobiť na vodičov.
Vzájomné rešpektovanie rozhodnutí: Jednotná právna oblasť
Nové pravidlá stanovujú, že rozhodnutie o dočasnom pozastavení platnosti vodičského preukazu v jednom členskom štáte budú rešpektovať aj ostatné krajiny EÚ. V praxi to znamená, že vodič, ktorému bol v jednej krajine zadržaný vodičský preukaz za priestupok, nebude môcť jazdiť v celej EÚ. Európsky parlament odporúča, aby sa členské štáty navzájom informovali o rozhodnutiach o zadržaní vodičského preukazu do desiatich pracovných dní. Vodiči majú byť o rozhodnutiach informovaní do siedmich dní od zistenia priestupku.
Kontroverzný prvok reformy: Strata vodičského preukazu už po prekročení rýchlosti o 30 km/h
Súčasťou bezpečnostného balíka, ktorý vstúpil do fázy diskusie v marci 2023, je bod, ktorý vyvoláva mimoriadne vzrušenie – odňatie nárokov už po prekročení rýchlosti o 30 km/h. Ide o opatrenie, ktoré má prinútiť vodičov dodržiavať rýchlostné limity, najmä v oblastiach s vyšším rizikom nehôd.
Hoci Európsky parlament ukončil prvé čítanie návrhu, rozhodnutia sa prijmú až po nadchádzajúcich voľbách do Európskeho parlamentu. Bez ohľadu na výsledky volieb bude práca na nových nariadeniach pokračovať v novozvolenom parlamente.
Cieľom nových cestných predpisov EÚ je nielen trestať, ale predovšetkým zvýšiť povedomie a zodpovednosť vodičov s cieľom zlepšiť bezpečnosť na európskych cestách.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Vodič používa telefón v držiaku. Pokuta? ….legálne?
Pokuty sa ukladajú aj za zahmlené okná. Pokuta vás môže prekvapiť