17.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Roschetzky Photography)
Automobilový svet zažíva zemetrasenie. Tesla, firma, ktorá roky profitovala z lacných čínskych dielov, robí obrat o 180 stupňov. Elon Musk v tichosti prikázal svojim americkým továrňam, aby úplne prestali používať komponenty z Číny. Oficiálne ide o snahu získať štedré americké dotácie. V skutočnosti je to však začiatok novej a brutálnej obchodnej vojny. A pre nás, zákazníkov, to znamená jediné – autá budú drahšie a čakanie na ne dlhšie.

Foto: shutterstock.com/Roschetzky Photography
Koniec jednej éry, začiatok novej vojny
V prvom rade si treba uvedomiť, že toto nie je len o pár skrutkách. Tesla, podobne ako väčšina svetových automobiliek, bola extrémne závislá od čínskych dodávateľov. Od batérií cez elektroniku až po drobné plastové diely. Všetko sa vyrábalo v Číne, pretože to bolo lacné a efektívne. Tomu je však koniec. Tento krok je jasným signálom, že sa svet rozdeľuje na dva tábory a že éra bezproblémovej globalizácie sa definitívne skončila.
Dôvod? 7 500 dolárov na každé auto
A teraz k tomu, prečo to Tesla robí. Oficiálnym dôvodom je snaha získať štedré americké dotácie. Vláda USA totiž v rámci zákona Inflation Reduction Act (IRA) ponúka daňový bonus vo výške až 7 500 dolárov na každý elektromobil, ktorý spĺňa prísne podmienky. A tou kľúčovou podmienkou je, že auto a jeho komponenty, najmä batérie, nesmú pochádzať z „problematických krajín“, medzi ktoré patrí aj Čína. Pre Teslu, ktorá predáva státisíce áut, ide o miliardy dolárov.
Čo to znamená v praxi? Chaos a zdražovanie
A teraz k tým zlým správam. Tento radikálny krok bude mať obrovský dopad na výrobu a ceny. Tesla musí v extrémne krátkom čase nájsť nových dodávateľov v USA alebo v spriatelených krajinách. To spôsobí obrovské výpadky vo výrobe, predĺženie čakacích lehôt a hlavne, zvýšenie nákladov. Americkí a európski dodávatelia jednoducho nedokážu vyrábať tak lacno ako tí čínski. A tento rozdiel v cene nakoniec zaplatí kto? Samozrejme, my, zákazníci.
Budíček pre Európu
Tento krok je zároveň obrovským budíčkom pre Európu. Ukazuje, že Spojené štáty to s bojom proti čínskej dominancii myslia smrteľne vážne a neváhajú použiť aj tvrdé protekcionistické opatrenia. Európske automobilky, ktoré sú na čínskych dieloch ešte viac závislé ako Tesla, sa tak ocitajú v pasci. Ak chcú predávať v USA, musia sa zbaviť čínskych dodávateľov. Tým však stratia svoju cenovú konkurencieschopnosť. Je to začiatok obchodnej vojny, ktorá môže mať pre európsky priemysel fatálne následky.

Foto: shutterstock.com/BBRDRVN
Budúcnosť je neistá
Záver je teda jednoznačný. Rozhodnutie Tesly je historickým momentom, ktorý mení pravidlá hry. Hoci je motivované snahou získať dotácie, v skutočnosti je to začiatok novej studenej vojny v automobilovom priemysle. Éra lacných áut, ktoré boli poskladané z dielov z celého sveta, sa končí. Prichádza éra, v ktorej bude pôvod a politika dôležitejšia ako cena. A my sa musíme pripraviť na to, že za autá budeme platiť oveľa viac.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tesla chystá bombu: Prichádzajú dve nové autá, jedno bude stáť menej ako 25 000 eur!
V tichosti priznáva chybu: Do áut vracia starú technológiu, ktorú Musk nenávidel!
Tesla Model Y L: Predĺžená a zvýšená verzia pre viac pohodlia
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















