11.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/c/PolíciaSlovenskejrepubliky)
Je to situácia, ktorá na slovenských cestách každý deň spôsobuje zbytočný chaos, trúbenie a agresivitu. Zipsovanie, alebo striedavé radenie. Hoci je to v zákone už niekoľko rokov, drvivá väčšina vodičov stále netuší, ako to má správne fungovať. Niektorí sa tlačia do voľného pruhu kilometer pred zúžením, iní zase arogantne blokujú tých, ktorí to robia správne. A pritom pravidlo je geniálne jednoduché. Za jeho porušenie vám však hrozí nielen hnev ostatných, ale aj mastná pokuta.

Foto: youtube.com/c/PolíciaSlovenskejrepubliky
Kedy vlastne platí zipsovanie?
V prvom rade si treba ujasniť, kedy sa máme zipsovať. Zákon o cestnej premávke hovorí jasne. Striedavé radenie platí pri súbežnej jazde pred zúžením vozovky do jedného jazdného pruhu. Kľúčové je tu slovo „zúženie“. To znamená, že jeden z pruhov sa končí, napríklad kvôli prácam na ceste alebo na konci pripájacieho pruhu. Zipsovanie sa naopak nevzťahuje na situáciu, keď vám v ceste stojí prekážka, napríklad pokazené auto, a vy ho musíte obísť. Vtedy platí klasická prednosť v jazde.
Najväčšia chyba: Príliš skoré radenie
A teraz k tomu najväčšiemu a najčastejšiemu omylu. Mnohí vodiči, v snahe byť ohľaduplní, urobia tú najhoršiu možnú vec. Akonáhle uvidia značku o zúžení, okamžite sa začnú tlačiť do priebežného pruhu, často aj kilometer pred samotným zúžením. Týmto však úplne zničia zmysel zipsovania. Vytvoria jednu dlhú a pomalú kolónu v jednom pruhu, zatiaľ čo druhý, končiaci sa pruh, zostáva úplne prázdny. To je presne to, čomu má zipsovanie zabrániť.
Ako na to správne? Až na konci!
Ako to teda robiť správne? Princíp je geniálne jednoduchý. Využívajte oba jazdné pruhy až po samotné miesto zúženia. Áno, čítate správne. Pokojne predbiehajte kolónu v pravom pruhu a choďte až na jeho koniec. Až tam, tesne pred prekážkou, sa začnite striedavo radiť. Vodič v priebežnom pruhu je povinný umožniť vozidlu z končiaceho sa pruhu, aby sa zaradilo pred neho. Následne sa zaradí on a potom opäť auto z druhého pruhu. Vytvorí sa tak plynulý a efektívny „zips“.
Prečo je to lepšie?
Prečo je tento spôsob oveľa efektívnejší? Pretože využíva celú kapacitu cesty. Namiesto jednej dlhej kolóny sa vytvoria dve kratšie, ktoré sa na konci plynule spoja. Týmto sa výrazne skracuje dĺžka kolóny a zvyšuje sa plynulosť premávky. Ak by to všetci vodiči robili správne, zápchy pred zúženiami by boli oveľa menšie a kratšie.

Foto: youtube.com/@Cestnypirat
Arogancia, ktorá vás môže vyjsť draho
Samozrejme, na cestách sa stretávame aj s druhým extrémom. S arogantnými vodičmi, ktorí úmyselne blokujú končiaci sa pruh a bránia ostatným, aby ich predbehli. Neuvedomujú si však, že týmto nielenže spomaľujú celú premávku, ale zároveň sa dopúšťajú priestupku. Za bezdôvodnú jazdu v ľavom pruhu alebo za bránenie v predchádzaní vám hrozí pokuta. A ak by ste svojou jazdou navyše ohrozili iné vozidlo, pokuta môže byť ešte vyššia.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Najčastejšia chyba slovenských vodičov: Za tento zlozvyk hrozí mastná pokuta!
Farebné pruhy na pneumatikách: Dekorácia alebo dôležitý kód?
Najtvrdohlavejší majiteľ domu na svete: Diaľnica dom obchádza z oboch strán
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.