02.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@1AAuto)
Prvé mrazy sú za dverami a s nimi prichádza nočná mora každého vodiča – slabá autobatéria. Práve teraz je ten najlepší čas na jej kontrolu a prípadnú výmenu. Trh je však plný rôznych značiek, typov a čísel, v ktorých sa bežný človek ľahko stratí. Nenechajte sa oklamať marketingovými trikmi! Poradíme vám, na čo si dať naozaj pozor a ako si vybrať batériu, ktorá vás nenechá v štichu a zároveň vám nezruinuje peňaženku.

Foto: youtube.com/@1AAuto
1. Zabudnite na značku, toto je dôležitejšie!
V prvom rade, ešte predtým, ako začnete riešiť značku a cenu, musíte si overiť dva úplne kľúčové parametre. Tým prvým sú fyzické rozmery. Batéria musí presne pasovať do priestoru, ktorý pre ňu výrobca určil. Druhým a ešte dôležitejším detailom je polarita, teda umiestnenie pólov. Skontrolujte si na starej batérii, či máte plusový pól vpravo alebo vľavo. Ak kúpite batériu s opačnou polaritou, káble vám jednoducho nedočiahnu a vy ste zbytočne vyhodili peniaze.
2. Čo znamenajú tie tajomné čísla?
Keď už máte správnu veľkosť, pozrite sa na dve kľúčové čísla. Prvým je kapacita, ktorú udávame v ampérhodinách (Ah). Toto číslo vám hovorí, koľko energie dokáže batéria uskladniť. Vždy sa držte odporúčania výrobcu vášho auta. Druhým a pre zimu ešte dôležitejším číslom je štartovací prúd, ktorý udávame v ampéroch (A). Ten vám povie, akú „silu“ má batéria pri štartovaní v mraze. Tu platí jednoduché pravidlo – čím vyššie číslo, tým lepšie, najmä ak máte dieselový motor.
3. Pozor na staré ležiaky!
A teraz prichádza trik, na ktorý mnohí zabúdajú. Batéria nie je rožok, no aj ona má svoj dátum spotreby. Od momentu výroby začína strácať svoju kapacitu, aj keď len leží na sklade v obchode. Preto si pred kúpou vždy skontrolujte dátum výroby. Zvyčajne ho nájdete vyrazený priamo na tele batérie. Nekupujte batériu, ktorá je staršia ako šesť mesiacov. Okrem toho si v obchode nechajte zmerať aj jej napätie. Plne nabitá a zdravá batéria musí mať aspoň 12,6 V.
4. Máte štart-stop? Toto musíte vedieť!
Moderné autá so systémom štart-stop si vyžadujú špeciálne a drahšie batérie. Existujú dva hlavné typy. Tým prvým je EFB (Enhanced Flooded Battery), ktorá je určená pre autá so základným systémom štart-stop. Tým druhým a najdrahším je AGM (Absorbent Glass Mat). Túto batériu potrebujú autá s pokročilým štart-stopom a rekuperáciou brzdnej energie. Sú extrémne odolné a zvládajú obrovskú záťaž.

Foto: shutterstock.com/Best Auto Photo
5. Zlaté pravidlo: Nikdy nerobte downgrade!
A teraz prichádza to najdôležitejšie pravidlo, ktorého porušenie vás bude stáť stovky eur. Nikdy nenahrádzajte drahšiu technológiu lacnejšou! Ak vám výrobca predpísal batériu AGM, musíte ju nahradiť jedine batériou AGM. Ak do moderného auta plného elektroniky namontujete lacnú, klasickú batériu, zničíte ju v priebehu niekoľkých mesiacov. Auto ju bude neustále prebíjať a elektronika bude hlásiť chyby. Na tomto sa šetriť jednoducho neoplatí.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Porsche otáča kurz! Elektrický Boxster mal byť koniec, no benzínová legenda žije ďalej!
Nissan má obrovský problém: Nový Leaf je taký hit, že ho nedokážu vyrábať!
Číňania sa úplne zbláznili: Toto je 6-metrové SUV so zlatom a otočkou na mieste!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.