28.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Gabriel Nica).
Spoločnosť Horse Powertrain, ktorá je súčasťou skupiny Renault, predstavila nový motor HR12. Ten má nahradiť staršie a osvedčené motory ako 1.5 dCi či 1.33 TCe, ktorých prispôsobenie norme Euro 7 by bolo príliš drahé. Nový 1,2-litrový trojvalec sľubuje tichší chod a nižšiu spotrebu, no hlavnou otázkou zostáva, či bude aj spoľahlivý.

Foto: shutterstock.com/Gabriel Nica
Čo je na motore HR12 také špeciálne?
Motor HR12 je zaujímavý, pretože spája niekoľko technológií naraz: priame vstrekovanie benzínu, pohon na LPG a mild-hybridný systém. Je to prvý motor, ktorý kombinuje všetky tieto riešenia v jednom balíku. Bol navrhnutý tak, aby bol efektívny, ale aj odolný. Má ventily a komponenty prispôsobené vyšším teplotám pri spaľovaní LPG a špeciálny kryt pre vstrekovače. Tieto technické detaily by mali časom pomôcť znížiť opotrebenie. Motor využíva aj úsporný Millerov cyklus a efektívny systém chladenia, čo by malo prispieť k nižšej spotrebe a uvoľnenejšiemu chodu.
Kto stojí za novým motorom?
Horse Powertrain je samostatná spoločnosť, ktorá vznikla partnerstvom medzi Renaultom, Geely a Saudi Aramco. Nevyrábajú motory len pre Daciu a Renault, ale aj pre iné značky, ako sú napríklad športové autá Caterham alebo dodávky v Ázii. Ich projekty sú vyvíjané a testované v Rumunsku, v závodoch v Mioveni a v testovacom centre v Titu. Pracuje sa tam s moderným vybavením, 3D tlačenými dielmi a automatizovaným testovaním, čo umožňuje detailné simulácie opotrebenia a správania v čase.
Aká je teda skutočná spoľahlivosť?
Motor HR12 sa vyrába v závode v Mioveni s prísne kontrolovaným procesom v každej fáze. Testy prebiehajú v Titu v rôznych podmienkach, aby sa čo najlepšie predvídali reálne problémy z premávky. Používajú sa pokročilé simulácie, ale aj spätná väzba od zákazníkov z fór a servisov, aby sa dizajn upravil skôr, ako sa problémy objavia vo veľkom.

Foto: youtube.com/@HSRMotors
V budúcnosti sa HR12 bude montovať do viacerých modelov Renault a Dacia, vrátane Loganu a Clia. Keďže ide o motor najlepšie pripravený na normu Euro 7, očakáva sa, že ho budeme vídať čoraz častejšie. Hoci sľubuje veľa, jeho skutočná spoľahlivosť sa potvrdí až po najazdení dostatočného počtu kilometrov v reálnych podmienkach. Odpoveď na otázku, aký spoľahlivý je nový motor Dacia, je jednoduchá. Zatiaľ nevieme. Motor sľubuje veľa dobrého, ale kým neprejde skúškou času, nebudeme si istí.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ďalšia automobilka mení svoje slávne logo! Pozrite sa, ako vyzerá nové ‚S‘ od Suzuki
Nový Dieselgate na obzore? Plug-in hybridy klamú telom, ich emisie sú 5-krát vyššie!
Ruky preč! Automechanici odhalili 4 značky áut, ktoré by si nikdy nekúpili
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.