18.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Roschetzky Photography).
Legendárna nemecká značka zápasí s prudkým poklesom predaja a hroziacim prepúšťaním. Ambiciózny plán elektrifikácie sa obracia proti výrobcovi a ohrozuje jeho pozíciu na trhu. Čo stojí za problémami jednej z najziskovejších automobiliek sveta?

Foto: shutterstock.com/Roschetzky Photography
Jedna z najvýnosnejších automobilových značiek na svete sa ocitla v nečakaných problémoch. Porsche, ktoré desaťročia symbolizovalo úspech a exkluzivitu, teraz čelí kríze, ktorá môže viesť k prepusteniu tisícov zamestnancov. Legendárny koncern bojuje s klesajúcim predajom a americkými clami, pričom sa čoraz častejšie ozývajú hlasy, že nová stratégia elektrifikácie bola závažným omylom.
Prudký pokles tržieb prinútil Porsche prehodnotiť svoje plány
Ako uvádza portál Automotive News Europe, nemecký výrobca športových automobilov výrazne znížil svoju ročnú prognózu tržieb – z pôvodných 39-40 miliárd eur na 37-38 miliárd. Hlavným dôvodom takého dramatického poklesu je rapídne klesajúci záujem o európske automobily v Číne. Už v októbri minulého roka Reuters informoval, že predaj modelov Porsche na tomto kľúčovom trhu klesol až o šokujúcich 29 percent.
Odborníci sa zhodujú, že ak sa obchodný spor medzi USA a EÚ nevyrieši, Porsche bude nútené ešte výraznejšie znížiť svoje prognózy tržieb. Rozhodnutie prezidenta Donalda Trumpa zaviesť clá zasiahlo mimoriadne tvrdo mnohých európskych výrobcov, pričom Porsche patrí medzi najviac postihnuté značky.
Tvárou v tvár zhoršujúcej sa situácii spoločnosť plánuje zaviesť reštrukturalizáciu, ktorá zahŕňa zrušenie tisícov pracovných miest. Nemecké médiá uvádzajú, že ohrozených môže byť až neuveriteľných 8-tisíc pracovných pozícií.
Elektrifikácia za každú cenu: Stratégia, ktorá sa obrátila proti Porsche
Mimoriadne významným faktorom súčasných problémov sa ukázala byť riziková stratégia značky, ktorá predpokladala, že už do roku 2025 budú až 50 percent predaja tvoriť elektrické vozidlá. Podľa nemeckého analytika Fabia Holschera, ktorého cituje Automotive News Europe, práve príliš rýchly a prehnaný prechod na elektromobilitu je čoraz častejšie označovaný za kľúčovú príčinu súčasných problémov značky.
Holscher zdôrazňuje, že elektrifikácia takmer celého modelového radu – s výnimkou kultovej 911 – sa míňa s očakávaniami doterajších zákazníkov značky. Čoraz hlasnejšie sa hovorí aj o tom, že výrobca začína ľutovať rozhodnutie o stiahnutí spaľovacej verzie modelu Macan. Jeho elektrický nástupca, jemne povedané, si nezískal priazeň medzi kupujúcimi.
Nemecká ikona obracia kurz: Návrat k spaľovacím motorom?
V reakcii na nepriaznivý vývoj situácie sa Porsche rozhodlo prehodnotiť svoje skoršie plány a prijať nápravné opatrenia. V posledných mesiacoch firma oficiálne oznámila odloženie premiéry elektrických verzií modelov 718 Boxster a Cayman. Zároveň informovala, že výrobca pracuje na nových variantoch poháňaných spaľovacími motormi.

Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork
Tento krok jasne naznačuje, že vedenie spoločnosti si uvedomilo chyby vo svojej predchádzajúcej stratégii a snaží sa zachrániť situáciu návratom k osvedčeným riešeniam. Pre mnohých priaznivcov značky to predstavuje vítanú správu, no otázkou zostáva, či tento obrat príde včas, aby zastavil prepad predaja a obnovil dôveru investorov.
Čo prinesie budúcnosť pre nemeckú legendu?
Porsche stojí na križovatke. Na jednej strane musí reagovať na globálne trendy smerujúce k elektromobilite, na druhej strane nemôže ignorovať svoje dedičstvo a očakávania verných zákazníkov. Nájsť rovnováhu medzi inováciami a tradíciou bude kľúčové pre prežitie a budúci úspech značky.
Napriek súčasným problémom má Porsche stále silnú pozíciu na trhu a lojálnu zákaznícku základňu. Ak sa mu podarí správne nastaviť svoju stratégiu a prispôsobiť sa meniacim sa podmienkam, môže z tejto krízy vyjsť silnejšie. Momentálne však značka zažíva jedno z najťažších období vo svojej histórii.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Elektromobily ako smartfóny: Prečo ich majitelia menia každé tri roky napriek vysokej cene?
Toyota končí so zmätkom: Elektrický crossover bZ4X dostáva nové meno a vyššiu silu
Návrat legendy v plnej sile: Moskvič predstavuje obrovské SUV s nečakanou cenou
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.