15.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: twitter.com/bandyci_drogowi)
Je to scenár, ktorý vidíme na cestách každý jeden deň, keď sa zhorší počasie. Začne pršať a desiatky áut sa v zlomku sekundy stávajú takmer neviditeľnými. Dôvod? Ich vodiči sa slepo spoliehajú na automatický režim svetiel a ani netušia, že jazdia len na dennom svietení. Zadná časť ich auta je pritom úplne zhasnutá. Tento zlozvyk je nielen extrémne nebezpečný, ale aj v rozpore so zákonom. A polícia zaň udeľuje mastné pokuty.

Foto: twitter.com/bandyci_drogowi
Pasca menom automatický režim
V prvom rade si treba úprimne priznať, že najväčším vinníkom je moderná technika. Väčšina nových áut má svetlá v polohe „Auto“. Vodiči sa tak o nič nestarajú a spoliehajú sa, že auto všetko urobí za nich. Omyl! Svetelný senzor, ktorý riadi automatické prepínanie svetiel, reaguje na intenzitu okolitého svetla, nie na dážď alebo hmlu. V praxi to znamená, že aj keď leje ako z krhly, no vonku je stále dosť denného svetla, senzor nevyhodnotí situáciu ako zníženú viditeľnosť a nechá zapnuté len denné svietenie.
Neviditeľný duch na ceste: Najväčšie nebezpečenstvo
A teraz k tomu, prečo je to také nebezpečné. Pri dennom svietení (DRL) svietia len predné svetlá. Zadné svetlá, ktoré sú absolútne kľúčové pre to, aby vás videli vodiči za vami, zostávajú úplne zhasnuté. V hustom daždi a vodnej triešti, ktorú víria kolesá, sa tak z vášho auta stáva sivý, takmer neviditeľný duch. Vodič za vami vás môže zbadať až na poslednú chvíľu, keď už je neskoro na akúkoľvek reakciu. A následky sú často tragické.
Čo na to hovorí zákon? Je to jasné!
A teraz k tomu, čo na to hovorí zákon. Slovenský Zákon o cestnej premávke (č. 8/2009 Z. z.) je v tomto smere absolútne jednoznačný. V paragrafe 32, odsek 1, jasne hovorí: „Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie… Zákon jasne stanovuje: „Za zníženej viditeľnosti musia vodiči rozsvietiť stretávacie svetlomety…“ Navyše dážď, hmla alebo sneženie definujeme práve ako zníženú viditeľnosť. Preto jazda len na dennom svietení priamo porušuje zákon. Celé znenie si môžete overiť na oficiálnom portáli Slov-lex.
Kedy použiť hmlovky? Väčšina to robí zle
S dažďom úzko súvisí aj ďalší častý omyl – nesprávne používanie hmlových svetiel. Mnohí vodiči ich zapínajú hneď pri prvých kvapkách, čím nebezpečne oslepujú ostatných. Zákon však aj tu hovorí jasne. Zadné hmlové svetlo smiete použiť len vtedy, ak je viditeľnosť znížená hmlou, hustým dažďom alebo snežením. Akonáhle sa viditeľnosť zlepší, musíte ich okamžite vypnúť. Za ich neoprávnené použitie vám hrozí pokuta.

Foto: shutterstock.com/M. Knijnenburg
Jediné správne riešenie: Jeden klik, ktorý zachraňuje životy
Záver je teda jednoznačný. Nespoliehajte sa na automatiku. Akonáhle začne pršať, snežiť alebo je hmla, okamžite a manuálne prepnite svetlá z polohy „Auto“ do polohy stretávacích svetiel. Je to jeden jediný klik, ktorý vám zaberie zlomok sekundy. Týmto jednoduchým úkonom sa postaráte o to, že budete na ceste viditeľní nielen spredu, ale aj zozadu. A práve tento malý detail môže v konečnom dôsledku zachrániť život vám alebo niekomu inému.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Plynulá jazda v meste. 5 jednoduchých tipov pre vodičov
Koniec stresu na diaľnici: Google Maps s umelou inteligenciou vám povie, kedy zmeniť pruh!
Na diaľnici pôjdete len 90 km/h. Málokto si toto pravidlo pamätá
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.























