20.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jenson).
Vrcholní predstavitelia Stellantisu a Renaultu prelomili tabu kritiky EÚ a otvorene obdivujú americký prístup k priemyslu. Prečo sa európski lídri automobilového priemyslu obracajú na kontroverzného prezidenta USA?

Foto: shutterstock.com/Jenson
Európsky automobilový priemysel dlhodobo trpí pod ťarchou nekonečných regulácií z Bruselu. Teraz sa však dvaja z najvplyvnejších mužov tohto odvetvia rozhodli prelomiť mlčanie a otvorene vyzvať európskych politikov, aby sa začali správať viac ako Donald Trump. Táto nečakaná výzva prichádza v čase, keď zelená agenda Európskej únie čoraz viac ohrozuje konkurencieschopnosť európskych výrobcov.
Keď dochádza trpezlivosť aj najväčším hráčom
Šéfovia Stellantisu a Renaultu pri stretnutí s Financial Times nešetrili kritikou súčasného vedenia EÚ. John Elkann zo Stellantisu a Luca de Meo z Renaultu otvorene vyhlásili, že kým USA má na čele byznismena s mandátom od 77 miliónov ľudí, Európu riadi „nikým nezvolená teta Uršula so špecializáciou v gynekológii“.
Tento ostrý výrok odráža frustráciu z prístupu európskych lídrov k priemyslu. Zatiaľ čo Trump aktívne presadzuje opatrenia na podporu americkej výroby, Brusel sa podľa nich zameriava predovšetkým na ideologické ciele, ktoré priemysel skôr dusia než podporujú.
Zelený socializmus, ktorý neprináša rast
Európska únia sa v posledných rokoch vydala cestou, ktorú môžeme bez okolkov nazvať zeleným socializmom. Namiesto ponechania ekonomického rozvoja v rukách trhových síl sa moc čoraz viac sústreďuje do rúk bruselských byrokratov, ktorý s ňou zaobchádzajú primárne ideologicky.
„Každá sranda sa raz musí skončiť,“ poznamenáva zdroj blízky automobilovému priemyslu. „Hra Európy na nový socialistický raj nebude výnimkou. Ako kedysi slávne povedala Margaret Thatcher, problémom socializmu je, že mu nakoniec vždy dôjdu peniaze tých druhých.“
Situácia sa stáva natoľko zúfalou, že aj vysokopostavení manažéri, ktorí boli doteraz zvyknutí diplomaticky mlčať, začínajú otvorene kritizovať smerovanie EÚ.
Prečo práve Trump? Vízia namiesto ideológie
Paradoxne, napriek tomu, že Trumpove clá spôsobili automobilkám množstvo problémov a Stellantis ako čiastočne americká firma nimi bol výrazne zasiahnutý, John Elkann trvá na tom, že EÚ by mala konať viac ako americký prezident.
Elkann verí, že Trumpova politika je v súlade s cieľom naštartovať priemyselnú produkciu v USA, z čoho Stellantis nakoniec profituje. Podľa jeho slov má Trump jasnú víziu toho, čo chce pre automobilový priemysel dosiahnuť, a pomáha odvetviu posunúť sa vpred, zatiaľ čo EÚ ho postupne ubíja.

Foto: shutterstock.com/Joshua Sukoff
Budíček pre EÚ alebo hlas volajúceho na púšti?
Toto šokujúce volanie by mohlo byť pre vedenie EÚ budíčkom. Keď za vzor dávajú niekoho, koho európske médiá takmer permanentne vykresľujú ako darebáka, ukazuje to, ako málo stačí k tomu, aby niekto ponúkol viac než sebazničujúcu politiku Bruselu.
Otázkou zostáva, či toto odvážne vystúpenie prinesie akékoľvek ovocie, alebo sa utopí v mori ďalších bruselských regulácií. Európsky automobilový priemysel zatiaľ stojí na križovatke a čaká, či sa jeho osud zmení k lepšiemu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Dych vyrážajúce zábery: Takto odvážni robotníci vytvárajú horské cesty!
Čínsky kolos dobýva oceány: Nový rekord v preprave automobilov prekonaný za rekordný čas
Pozor, turisti! Egypt zavádza nové pravidlá pre dovolenkárov na plážach
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.