Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Mrazivá realita elektromobility: Moderné dnes, staré zajtra

3.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@wsj). Čína, ktorá vedie svetovú produkciu elektromobilov, čelí nečakanému problému – obrovským parkoviskám plným opustených elektrických áut. Čo sa deje s vozidlami, ktoré majú sotva...

3.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@wsj).

Čína, ktorá vedie svetovú produkciu elektromobilov, čelí nečakanému problému – obrovským parkoviskám plným opustených elektrických áut. Čo sa deje s vozidlami, ktoré majú sotva pár rokov? A je to predzvesť osudu, ktorý čaká elektromobilitu globálne?

Cintorín elektromobilov
Mrazivá realita elektromobility: Moderné dnes, staré zajtra.
Foto: youtube.com/@wsj

V čínskych médiách a na sociálnych sieťach sa v posledných rokoch objavujú šokujúce zábery – rozsiahle parkoviská preplnené elektrickými vozidlami, ktoré nikto nechce. Miesta je čoraz menej a úrady zúfalo hľadajú riešenie. Tento fenomén „elektrických cintorínov“ vyvoláva otázku, či sme svedkami začiatku konca elektromobilov, ako ich poznáme.

Čínsky paradox: 20 miliónov áut na cestách, tisíce na skládkach

Čína je nepopierateľným lídrom v produkcii elektromobilov, s približne 20 miliónmi takýchto vozidiel na cestách. Elektromobily sa v Číne vyrábajú už od roku 2000 a vlastniť takéto vozidlo tam nie je ničím výnimočným.

K popularite elektrických áut výrazne prispeli štátne dotácie na ich nákup. Problém však nastal, keď sa ukázalo, že technológia napreduje takým závratným tempom, že aj niekoľkoročné vozidlá sú považované za zastarané. Prvé modely dokážu na jedno nabitie prejsť len približne 100 kilometrov, čo je v dnešnej dobe absolútne nepostačujúce. Niet teda divu, že staršie modely rýchlo končia na obrovských odstavných plochách.

Dramatický pokles predaja: Nemecko hlási tretinový prepad

Nejde pritom len o čínsky problém. Podľa Nemeckého federálneho úradu pre automobilovú dopravu zaregistrovali v Nemecku v roku 2024 približne o tretinu menej elektrických áut než v predchádzajúcom roku. Rozdiel je skutočne kolosálny.

V Číne sa od roku 2019 objavuje čoraz viac miest, kde sa skladujú nechcené elektrické autá. Hoci spočiatku vláda dúfala, že staršie modely odkúpia iní používatelia, táto stratégia sa ukázala ako mylná. Každý totiž uprednostňuje nové vozidlá s lepšou technológiou a väčším dojazdom.

Cintorín elektromobilov
Takto vyzerajú odstavné plochy v Číne – tisíce nechcených elektromobilov.
Foto: youtube.com/@wsj

Rýchle zostarnutie: Päťročné auto je už „veterán“?

Najprekvapivejším faktom je, že niektoré z opustených modelov nemajú ešte ani päť rokov. V tradičnom automobilovom priemysle by takéto vozidlo bolo považované za takmer nové, no v svete elektromobilov predstavuje technologický pravek.

Problém sa začína stupňovať aj kvôli tomu, že recyklácia batérií je stále nákladná a technologicky náročná. Zatiaľ čo klasické autá so spaľovacím motorom majú rozvinutý systém likvidácie a recyklácie, elektromobily v tomto smere zaostávajú.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Čo si myslíte o budúcnosti elektromobilov?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Dacia útočí na prémiové značky: Nové hybridné 4×4 a revolučné technológie

Škoda zavádza nové ekologické palivo, ktoré mení pravidlá hry!

Keď zhasne svet, zastaví sa aj svet motorov: Blackout ukázal zraniteľnosť našej mobility


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Toyota Corolla Cross sklamala v Európe: Japonci vedia, čo urobili zle

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@JGB500). Hoci je Toyota Corolla najpredávanejším typom na svete, Corolla Cross uvedená na trh v roku 2022 nezožala v Európe…

Suzuki Jimny dostáva poslednú rozlúčkovú edíciu: Len 55 kusov

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@niksautomotive). Suzuki predstavilo poslednú špeciálnu rozlúčkovú edíciu pre terénny model Jimny. Nová edícia je dostupná len vo Francúzsku a vzdáva…

Obrovská explózia Starshipu na testovacom polygóne SpaceX. Prečo vybuchla raketa Elona Muska?

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheTimes). Napriek tomu, že rakety z rodiny Falcon majú úspešnosť na úrovni 99,4%, SpaceX pracuje na sérii Starship, ktorá ju…

Mercedes-Benz ruší plány na úplnú elektrifikáciu: Spaľovacie motory zostanú aj po roku 2030

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@4DriveTime). Ola Kallenius, šéf Mercedes-Benz, potvrdil, že nemecká značka si ponechá spaľovacie motory aj po roku 2030. To bol rok,…

Pred 60 rokmi prestali po Karlovom moste jazdiť autá. Most prežil všetko

21.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/prahatv) Tento rok uplynulo presne 60 rokov odvtedy, čo po Karlovom moste v Prahe prestali jazdiť autá. Bežná automobilová doprava…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov