1.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@eyeSight100).
Vozidlo, ktoré monitoruje správanie vodiča a upozorňuje ho, aby sledoval cestu, nie je v dnešnej dobe žiadnou novinkou. Technológie na sledovanie vodiča s cieľom pomôcť mu, ako aj zabezpečiť jeho bezpečnosť, sa však neustále vyvíjajú a jedna spoločnosť už pripravila celý rad riešení, ktoré sú síce užitočné, ale čoraz viac pripomínajú Veľkého brata.
Výrobcovia automobilov vyvíjajú technológie monitorovania vodiča už mnoho rokov. Systémy, ktoré zisťujú únavu vodiča a upozorňujú ho, že je možno čas na prestávku, sa objavili už v roku 2007. A teraz sa riešenie, ktoré sleduje oči vodiča, objavuje vo viacerých modeloch. Ak vodič spúšťa zrak z cesty na viac ako niekoľko sekúnd, zobrazí sa varovný signál.
Existujú aj vozidlá, v ktorých prílišné sústredenie sa na centrálnu obrazovku vedie nielen k varovaniu, ale aj k dočasnému zablokovaniu používania. Paradoxne sa používajú v automobiloch, v ktorých sa aj zmena teploty klimatizácie vykonáva z obrazovky a rozsiahle menu neumožňuje rýchlo nájsť funkcie, ktoré vás zaujímajú.
Toto je súčasnosť. Aké systémy monitorovania vodičov a ich správania sa však objavia v blízkej budúcnosti?
Rozpoznávanie vodiča a personalizácia vozidla
Myšlienka, aby si auto pamätalo nastavenia pre rôznych používateľov, nie je ničím novým. Dokázal to už Renault Laguna II, keď vozidlo rozpoznalo, ktorú z niekoľkých kariet (ktoré vo vozidlách Renault už viac ako dve desaťročia nahrádzajú kľúče) má konkrétny vodič pri sebe, aby automaticky použilo jeho nastavenia sedadla, zrkadiel, klimatizácie a dokonca aj rozhlasovej stanice. V súčasnosti rovnakú funkciu čoraz častejšie vykonávajú používateľské profily vozidla – stačí, ak si vyberieme ten svoj, aby vozidlo načítalo nami definované nastavenia.
Riešenie spoločnosti Cipia je naopak založené na rozpoznávaní konkrétnych osôb – systém sám rozpozná, kto sedí za volantom, a podľa toho upraví všetky nastavenia. Zaujímavé, aj keď len rozšírenie toho, čo používa napríklad Subaru, ktorého vozidlá rozpoznávajú vodičov a vyberajú im priradené nastavenia. Rozlišujú aj to, či sa vodič pozerá do diaľky, aby niečo zmenil na centrálnej obrazovke, alebo sa nebodaj pozerá na telefón (v druhom prípade vodiča napomenú). V Mazde -CX-60 a CX-80 zasa dokáže vozidlo na základe obrazu z kamery navrhnúť vodičovi nastavenia sedadla, volantu a zrkadiel, ktoré sú pre neho vhodné.
Čo nové teda uvedená spoločnosť ponúka? Súčasné systémy sú nedokonalé – systém Subaru dokáže ľudí zmiasť a zmeniť nastavenia (pri testovaní Outbacku si ma auto opakovane pomýlilo s niekým nižším) a nastavenia navrhované Mazdou bývajú pre vodičov nepohodlné (pre mňa mali ďaleko od optimálneho nastavenia). Nové riešenie, na ktorom Cipia pracuje, by malo byť bez týchto problémov.
Automatické nastavenie zrkadla
Ako som už spomenul, existujú systémy, ktoré dokážu nastaviť zrkadlá pre daného vodiča. Systém navrhovaný vyššie uvedenou spoločnosťou má vynikať predovšetkým svojou bezchybnou prevádzkou. A tiež má byť uľahčením pre výrobcov automobilov.
V súčasnosti sa v mene modernosti (a v skutočnosti najmä v záujme zníženia nákladov) upúšťa od fyzických tlačidiel a všetko sa ovláda pomocou dotykového displeja. Okrem spoločnosti Tesla sa však výrobcovia nevzdávajú ani takých základných vecí, ako sú fyzické spínače na ovládanie zrkadiel. Systém, ktorý ich nastavuje automaticky, by bol dobrou zámienkou na zrušenie spínačov zrkadiel, pričom samonastavenie by bolo skryté v menu ako náhradné riešenie.
Pomocou rovnakého systému by bolo možné automaticky nastaviť aj digitálne zrkadlá a napríklad head-up displeje.
Vozidlo skontroluje, či máte okuliare.
Ak pán Peter nie je váš blízky príbuzný, táto ďalšia inovácia vám pravdepodobne nebude veľmi užitočná. Systém má rozpoznať, či vodič denne nosí okuliare, a pripomenúť mu ich, ak ich nezistí na nose vodiča.
Je takýto systém na niečo užitočný? Ak nosíte okuliare, spýtajte sa sami seba, či by ste mohli vyjsť z domu, nastúpiť do auta a vydať sa na cestu, pričom by ste vôbec nevedeli, že nemáte okuliare. Bolo by zaujímavé zistiť, nakoľko by bola takáto pripomienka rušivá a či by ste si mohli vybrať možnosť „často nosím kontaktné šošovky, tak mi dajte pokoj“.
Vozidlo skontroluje, či máte zapnutý bezpečnostný pás a čo robíte s telefónom.
Systémy detekcie bezpečnostných pásov tiež nie sú žiadnou novinkou a aj autá pre tínedžerov kontrolujú každého cestujúceho – vrátane tých na zadných sedadlách. Nový systém by však analyzoval obraz z kamery a kontroloval by, či cestujúci majú skutočne zapnuté bezpečnostné pásy a či na nich napríklad nesedia.
Systém založený na umelej inteligencii má rozpoznať aj nevhodné používanie mobilného telefónu, t. j. jeho držanie pri uchu. Mal by tiež rozpoznať napríklad písanie na telefóne počas jazdy.
Cipia spomína aj rozpoznanie, či vodič fajčí cigaretu. To nie je zakázané, rovnako ako jedenie alebo pitie počas jazdy. Neplatí to však pre profesionálnych vodičov osobnej dopravy. Riešenie preto môže byť zaujímavé pre majiteľov vozových parkov, ktorí budú môcť lepšie kontrolovať, čo robia ich zamestnanci.
Auto vám pripraví večeru
Túto myšlienku v praxi v dohľadnej dobe neuvidíme, ale údajne má veľký potenciál. Podľa vývojárov bude auto informovať vodiča, že napríklad za 20 km bude prechádzať okolo svojej obľúbenej reštaurácie. Potom ponúkne objednávku jedla a zaplatí zaň, aby na vodiča čakalo pripravené, keď dorazí do podniku.
„Presne to chcú výrobcovia automobilov,“ – tvrdí Tal Krzypov, viceprezident pre produkty a stratégiu spoločnosti Cipia. Je to skutočne tak? Zamyslite sa: koľkokrát ste sa spontánne, počas každodennej jazdy autom, rozhodli zastaviť v reštaurácii na obed. Alebo by ste sa rozhodli, keby vám niekto objednal „vaše obľúbené jedlo“, aby ste nemuseli čakať na jeho prípravu.
Komplexné monitorovanie cestujúcich vo vozidle
Riešením, ktoré sa najviac podobá vízii permanentného dohľadu Veľkého brata, je určite monitorovanie všetkých cestujúcich. Systém dokáže rozpoznať jednotlivé osoby vo vozidle, ako aj to, čo robia a hovoria. Ak napríklad zistí, že vodič vyzdvihol deti zo škôlky, môže aspoň zmeniť hudbu (napríklad na vopred pripravený playlist) a zvýšiť teplotu v interiéri alebo len v druhom rade sedadiel (ak má auto vzadu samostatné klimatizačné zóny). Ďalšie nastavenia možno zvoliť aj v prípade, že cestujete so starším alebo mladším dieťaťom – systém má skutočne rozpoznať konkrétne osoby. V závislosti od zoznamu cestujúcich sa môžu líšiť aj navigačné výzvy – keď nastúpi mladšie dieťa, navrhne trasu do materskej školy, zatiaľ čo keď nastúpi staršie dieťa, navrhne trasu do školy.
Okrem toho „veľký brat“ skontroluje, či sú všetci pripútaní bezpečnostným pásom a čo hovoria. Cieľom je, samozrejme, zistiť, či ide o rozhovor medzi cestujúcimi, alebo či jeden z nich len dáva systému hlasový príkaz. Čo v praxi znamená neustálu analýzu každej vety vyslovenej umelou inteligenciou.
Kedy sa v autách objavia nové systémy monitorovania vodiča?
Krzipov uviedol, že bohužiaľ nemôže prezradiť zoznam výrobcov automobilov, ktorí spolupracujú s jeho spoločnosťou. Má ich však byť pomerne veľa a niektorí z nich už používajú systémy na monitorovanie vodičov vyvinuté spoločnosťou Cipia. Očakáva sa, že väčšina opísaných funkcií bude k dispozícii do konca tohto roka.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Sú bezpečnostné pásy pre cestujúcich na zadných sedadlách povinné?
Môžete riadiť auto s manuálnou prevodovkou, ak ste chodili do školy na automatickú?
Môžete na parkovisku jazdiť bez vodičského preukazu?