30.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ford).
Majú napraviť ľudské chyby a nedostatky, ale vodiči ich schopnosti preceňujú. Aktívne asistenčné systémy sa považujú za prostriedok na výrazné zvýšenie bezpečnosti. Sú čoraz účinnejšie, a to ich robí veľmi lenivými.
Zatiaľ neexistujú sériovo vyrábané autá, ktoré by sa dokázali pohybovať v premávke bez ľudského dohľadu. Najpokročilejšie modely dokážu výborne udržať auto v jazdnom pruhu, prispôsobiť rýchlosť podmienkam a dokonca aj predbiehať na diaľnici. Dôvera vo fungovanie takýchto systémov sa zvyšuje. A práve v tom spočíva problém.
Štúdia zahŕňala Volvo S90 a model Tesla
Americký IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) a MIT (Massachusetts Institute of Technology) uskutočnili rozsiahly výskum a zistili, ako sa vodiči správajú, keď môžu používať účinný systém s asistenciou vodiča. Štúdia zahŕňala Volvo S90 a model Tesla, s ktorými dobrovoľníci najazdili spolu 12 000 míľ. Počas jazdy sa zaznamenávali nielen dopravné nehody, ale aj činnosť vodiča. Závery nie sú povzbudivé.
Hoci je zákonné – a zdravé -, že vodič by mal mať pri používaní aktívnych systémov vždy kontrolu nad nimi, v skutočnosti vodiči postupom času čoraz viac venujú svoju pozornosť iným činnostiam. Ktorým? Výskumníci na prvom mieste uviedli jedenie, používanie elektronických zariadení a starostlivosť o svoju krásu (t. j. pravdepodobne líčenie). Po mesiaci používania auta bolo percento rozptýleného času jazdy až 30 percent.
Zaujímavé je, že vodiči si veľmi rýchlo všimli čas, ktorý uplynie medzi stratou koncentrácie na ceste a začatím vysielania upozornení, ktoré majú upútať pozornosť vodiča. Rýchlo sa tiež naučili oklamať systém, napr. tým, že robili krátke, rýchle pohyby volantom, a hneď ako výstraha pominula, vrátili sa k prerušenej činnosti.
Postupom času sa zistilo, že vodiči čoraz častejšie nedržali ani jednu ruku na volante, keď sa spustila výstraha, a čoraz častejšie dávali ruky z volantu hneď, ako výstraha prestala znieť.
Ak elektronické systémy v praxi nezlepšia bezpečnosť na cestách, bude to chyba ľudí. Nie tí, ktorí tieto systémy navrhli, ale vodiči, ktorí ich zle používajú a prejavujú voči nim prekvapujúcu dávku dôvery.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Tesla v problémoch. Zničujúca správa NTHSA. Všetko je to o nehodách
E-motocykle Roadster od spoločnosti Ola dosahujú rýchlosť viac ako 120 km/h za menej ako 3000 USD