29.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WorldMilitaryPowerr).
Nikkei Asia predpokladá, že rozhodujúci bude dátum hlasovania. Zatiaľ sa hovorí o „minimálnej cene“.
Streda 3. októbra by mohla znamenať zlom v otázke ciel na čínske autá v Európe. Podľa Nikkei Asia sa očakáva, že Európska únia bude v tento deň hlasovať. Stále pretrváva neistota, či budú clá potvrdené, keďže je možné, že kvalifikovaná väčšina (t. j. 15 členských štátov zastupujúcich 65 % obyvateľstva EÚ) bude proti konečným clám, ktoré majú nadobudnúť účinnosť v novembri 2024.
Európska komisia a Čína medzitým rokujú o dohode o „cenovom záväzku“, ktorá by stanovila minimálnu cenu čínskych elektrických vozidiel v Európe práve preto, aby sa im zabránilo.
Krajiny za alebo proti clám
Čínsky minister obchodu Wang Wentao navštívil začiatkom tohto mesiaca Európu, aby loboval proti clám. Francúzsko, Taliansko a Španielsko, ktoré tvoria 40 % obyvateľstva EÚ, spočiatku clá výrazne podporovali, ale Španielsko súhlasilo s prehodnotením svojho plánu, zatiaľ čo Francúzsko aj po voľbách zopakovalo svoje a Taliansko svoju podporu EU.
Nemecko, ktoré je veľmi závislé od čínskeho automobilového trhu a mohlo by byť predmetom odvetných opatrení, je jednou z najskeptickejších krajín a čelí aj veľkému vnútornému napätiu, keďže medzi koncernom Volkswagen (ktorého druhým najväčším akcionárom je spolková krajina Dolné Sasko) a odbormi prebiehajú ťahanice o možné zatvorenie niektorých závodov.
Nemecký vicekancelár Robert Habeck po stretnutí s čínskym ministrom obchodu Wangom Wentaom zopakoval záväzok Nemecka k voľnému obchodu a vyzval čínske spoločnosti, aby investovali v Európe, pričom zdôraznil potrebu nájsť riešenie, ktoré uspokojí obe strany a zabráni eskalácii obchodného napätia.
Hypotéza o flexibilných clách
Diskusie o flexibilných cenách nadväzujú na rozhovory, ktoré sa uskutočnili 19. septembra medzi čínskym ministrom Wang Wentaom a komisárom Európskej komisie pre obchod Valdisom Dombrovskisom. Alternatívou k clám by mohlo byť zavedenie minimálnej ceny pre čínske elektrické vozidlá, situácia je však stále veľmi neistá.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Je kúpa závodu Audi v Bruseli spoločnosťou Nio len fáma? Čínsky výrobca sa vyjadril k fámam
Clá na elektromobily ohrozujú Cupru
Európska komisia znižuje clá na elektromobily Tesla, BMW a VW vyrobené v Číne