19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/gigafactories).
Prichádzajú plne autonómne superrýchle osobné vlaky? V Japonsku sa už o štyri roky začne testovanie najmodernejšej technológie na vlakoch série Šinkansen. Japonsko má s vývojom autonómnych vlakov bohaté skúsenosti, keďže prvá takáto linka na svete tam vznikla pred viac ako 40 rokmi.
Jeden z najväčších japonských železničných prevádzkovateľov, spoločnosť East Japan Railway, plánuje v polovici 30. rokov 20. storočia spustiť plne automatizovanú vysokorýchlostnú železničnú trať. Očakáva sa, že jej automatizácia pomôže zvýšiť energetickú účinnosť na maximum a zlepšiť presnosť dopravy.
Slávne japonské vlaky Šinkansen sú už viac ako polstoročie kľúčovou súčasťou vysokorýchlostnej verejnej dopravy v Japonsku. Tieto vlaky jazdia rýchlosťou až 300 kilometrov za hodinu a prechádzajú hlavnými mestskými oblasťami krajiny. Autonómia týchto vlakov je v plánoch Východojaponských železníc minimálne od roku 2018, keď spoločnosť predstavila rámec projektu s názvom „Transformácia 2027“
Prvý autonómny Shinkansen uvidíme na tratiach v roku 2028
Plán postupnej implementácie sa začne v roku 2028, keď budú vlaky Šinkansen vybavené systémom automatizácie druhého stupňa. Druhý stupeň tu znamená vlak, ktorý sa bude pohybovať bez aktívnej účasti človeka, ale rušňovodič zostane v kabíne v prípade mimoriadnych udalostí, ktoré by systém nemusel predvídať.
Dopravca potom začne testovať linky s treťou úrovňou automatizácie. Pôjde už o vozidlá, ktoré budú vždy jazdiť samé. Posádka samozrejme zostane na palube, ale skôr bude slúžiť cestujúcim, pretože ani v núdzových situáciách už nebude potrebný vodič.
Ďalším krokom má byť zavedenie štvrtej úrovne automatizácie, čo bude znamenať, že vo vlaku nebude potrebná žiadna ľudská posádka – ani vodič, ani sprievodca.
V Japonsku sú takéto systémy v prevádzke už viac ako 40 rokov
Vytvorenie plne automatizovanej železničnej trate je oveľa jednoduchšie ako vývoj autonómneho systému riadenia automobilov. Najlepším dôkazom toho je skutočnosť, že tento typ tratí je v Japonsku v prevádzke už viac ako 40 rokov. V roku 1981 bola v meste Kóbe spustená prvá autonómna železničná trať na svete.
Použitá technika ovládania však bola pomerne zložitá. Spôsob, ako ju zjednodušiť, našla spoločnosť Hitachi, ktorá v roku 1987 vyvinula inovatívny riadiaci systém pre podzemné vedenia využívajúci takzvanú fuzzy logiku, typ logiky, v ktorej namiesto obvyklých núl a jednotiek môžu stavy nadobúdať aj medzihodnoty.
Je ideálna pre riadiace systémy strojov a moderných zariadení, ktoré možno takto „trénovať“ na základe skúseností operátorov, keďže ľudský mozog zvyčajne nepracuje s rigidnými stavmi „pravda“ a „nepravda“, ale s určitým plynulým spektrom hodnôt, napr. ilustrovať na ľahšie pochopiteľnom príklade – „veľmi studené“, „studené“, „chladné“, „mierne teplé“ atď. Na prvý pohľad to neznie veľmi pokrokovo, ale pomohlo to výrazne zlepšiť a zjednodušiť riadiace systémy a v súčasnosti je vďaka svojej účinnosti mimoriadne populárne v technických aplikáciách, kde sa plánuje nahradiť skúsenú obsluhu autonómnymi metódami.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Na železniciach budú pracovať veľké humanoidné roboty. Budúcnosť sa už blíži
Superrýchle vlaky po celom svete. V ktorých krajinách premávajú a akou rýchlosťou?