Elektro, Zaujímavosti,

Plán elektrifikácie Európy sa nám rúca pred očami. Existuje mnoho dôvodov

27.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET). Trh s elektromobilmi sa z mesiaca na mesiac zmenšuje. V európskych prístavoch sa hromadia tisíce nepredaných batériových vozidiel a výrobcovia obmedzujú výrobu v továrňach....

27.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET).

Trh s elektromobilmi sa z mesiaca na mesiac zmenšuje. V európskych prístavoch sa hromadia tisíce nepredaných batériových vozidiel a výrobcovia obmedzujú výrobu v továrňach. Analytici nepochybujú – dopyt klesá a po znížení dotácií si vodiči jednoducho nemôžu dovoliť kúpiť elektromobily.

Plán elektrifikácie Európy sa nám rúca pred očami.
Foto: youtube.com/@CNET

Analytici, politici a výrobcovia donedávna tvrdili, že elektromobily rýchlo ovládnu automobilový trh v Európe. Očakávalo sa, že po počiatočných stimuloch a početných dotáciách sa batériové vozidlá rozšíria, zlacnejú a postupne nahradia spaľovacie modely. Zdalo sa, že údaje o predaji v bohatých krajinách, ako je Nórsko a Švédsko, túto predpoveď potvrdzujú. Hoci teoreticky všetko znelo dobre, teraz je jasné, že plány padli a klesajúce štatistiky predaja sú dôkazom toho, že vodiči v Európe ešte stále nie sú pripravení na elektrickú revolúciu.

Zákazníci sa odvracajú od elektromobilov

Okrem iného to naznačuje aj nedávna správa, ktorú zostavila agentúra Bloomberg. Agentúra pripomína, že v európskych prístavoch sa hromadia tisíce nepredaných elektromobilov a výrobcovia sú nútení zmeniť svoje doterajšie stratégie. Po počiatočnom boome modelov poháňaných batériami sa zákazníci čoraz radšej vracajú k starým a osvedčeným spaľovacím vozidlám. Podľa analytikov existuje niekoľko dôvodov pre zvrat trendu.

Jedným z nich je zníženie alebo úplné zrušenie dotácií na elektromobily v niektorých európskych krajinách. Nemožno poprieť, že dodatočné financovanie bolo do veľkej miery zodpovedné za dopyt po batériových vozidlách. Keď sa dotácie zrušili, mnohí zákazníci sa vrátili k stále oveľa lacnejším spaľovacím vozidlám alebo sa rozhodli pre hybridné modely. Najlepším príkladom je Nemecko, ktoré po zrušení štátnych dotácií zaznamenalo pokles predaja elektromobilov o takmer 55 %.

„Ľudia jednoducho nezarobia toľko, aby si mohli kúpiť tieto autá“.

– Laurent Favre, generálny riaditeľ francúzskeho dodávateľa OPmobility.

Znížený záujem o elektromobily spolu so zavedením agresívnej predajnej politiky spoločnosti Tesla prinútili výrobcov znížiť ceny. To sa okrem iného podpísalo na finančnom zdraví lízingových spoločností s ponukou elektromobilov. Náhle zníženie cien nových automobilov znamená aj prudký pokles zostatkovej hodnoty ojazdených automobilov. Bez významu nie je ani skutočnosť, že náklady na poistenie a opravy elektromobilov sú často oveľa drahšie ako v prípade spaľovacích vozidiel a rozvoj potrebnej nabíjacej infraštruktúry je v mnohých krajinách ešte stále nedostatočný.

Agentúra Bloomberg to potvrdzuje slovami Naeema Badiuzzamana – Brita, ktorý vlastní elektrický Mercedes EQB. Ten tvrdí, že po tom, čo bol spočiatku s vozidlom s nulovými emisiami spokojný, teraz zvažuje jeho predaj. Malý počet nabíjacích staníc pre neho znamená pravidelné 45-minútové čakanie na dobitie, ktoré je potrebné aj pri prekonávaní stredne dlhých vzdialeností. Ako Badiuzzaman zdôrazňuje, po skončení dvojročného lízingu plánuje prejsť na hybridné vozidlo.

„Elektromobil by som v súčasnosti neodporučil svojej rodine ani priateľom. Za cenu základného elektromobilu máte k dispozícii širokú ponuku o niečo lepších prémiových benzínových vozidiel“.

– dodal Badiuzzaman, citovaný agentúrou Bloomberg

Spotrebitelia, ktorí majú na výber si vyberú lacnejšie auto so spaľovacím motorom.
Foto: youtube.com/@chrisfix

Na zmenu je už neskoro. V stávke sú miliardy eur

Andy Palmer, dočasný generálny riaditeľ spoločnosti Pod Point a bývalý výkonný riaditeľ spoločnosti Aston Martin, trvá na tom, že európske vlády sa príliš rýchlo vzdali systémov dotácií. Podľa jeho názoru si spotrebitelia, ktorí majú na výber medzi lacnejším spaľovacím autom a drahším elektromobilom, takmer vždy vyberú prvú možnosť. Platí to najmä v prípade, ak dôjde k oneskoreniu rozvoja nabíjacej infraštruktúry. Analytici automobilového priemyslu majú trochu iný názor. Podľa ich názoru by umelé formovanie predaja pomocou dotácií na elektromobily nemohlo byť z dlhodobého hľadiska úspešné.

Kolaps trhu s elektromobilmi vyvoláva obavy v súvislosti s plánovaným zákazom registrácie spaľovacích automobilov v roku 2035. Európska únia predpokladá, že práve autá na batérie vtedy nahradia benzínové a naftové autá. Vzhľadom na súčasné problémy však narastajú pochybnosti, či je zákaz reálny. Európska ľudová strana, jedna z vedúcich síl v europarlamente, už oznámila, že sa bude usilovať o zrušenie nových nariadení. Pre budúcnosť motorizmu v Európe bude mať veľký význam aj audit, ktorý má Európska únia vykonať v roku 2026. Práve jeho výsledky rozhodnú o tom, či budú spaľovacie autá zakázané.

Čas ukáže, či už nie je neskoro na zmeny v prístupe k elektromobilite. Volkswagen, Mercedes-Benz, Stellantis a ďalšie automobilky už investovali miliardy eur do vývoja elektrických vozidiel. Tvárou v tvár slabnúcemu dopytu sa snažia minimalizovať svoje straty odkladaním ukončenia výroby automobilov so spaľovacími motormi a vývojom hybridných pohonov.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Zníženie emisií oxidu uhličitého o 90 % – sú ciele EÚ realistické?

Už žiadne lacné autá z Číny? Takto EÚ bojuje proti konkurencii


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Budú elektromobily rovnako lacné ako spaľovacie autá? Nové modely Volkswagen o 40 % lacnejšie

8.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@electricviking). Spoločnosti Volkswagen a XPENG uzavreli rámcovú dohodu o spolupráci v oblasti platforiem a softvéru, ktorá predstavuje míľnik v ich…

„Lídri v oblasti spoľahlivosti“ sa vyznačujú kvalitou. Dobré meno sa v určitom momente končí

8.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BoschCarService). Otázka bezpečnosti je jedným z hlavných faktorov pri výbere nového vozidla. Pri kúpe vozidla v autosalóne teoreticky nemusíte nič…

Starý trik taxikárov. Jednoduchý spôsob chladenia bez klimatizácie

8.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Klimatizácia sa pre nás stala každodennou záležitosťou, ktorej sa nechceme vzdať. Vzhľadom na rastúce ceny pohonných hmôt je…

Pilotovaná vesmírna loď Starliner nedokázala odštartovať. Prelomová misia NASA zrušená

8.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@NASA). Bohužiaľ, tentoraz to nevyšlo. Prelomová pilotovaná misia NASA Starliner včera v noci neodštartovala. Problém - ako to v takýchto…

Viskózna spojka: ako je skonštruovaná, ako funguje, aké sú príznaky jej poruchy?

8.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@InnovationDiscoveries). Viskózne spojky sa používajú ako komponent, ktorý spája ventilátor chladiča s vodným čerpadlom, a ako súčasť hnacieho ústrojenstva vozidiel…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov